Prvními tréninky začala v Brně Velká cena silničních motocyklů. Fanoušci se sjíždějí

Startuje nejvýznamnější motoristická akce na území České republiky. Třetí místo z minulého ročníku Velké ceny obhajuje v Brně v kategorii Moto3 Jakub Kornfeil, v královské MotoGP odstartuje Karel Abraham. Závodníky letos nově čeká trestná zatáčka. Na nápor návštěvníků se připravilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i brněnský dopravní podnik, který zřídil zvláštní autobusové linky. Odpoledne už začala doprava v Brně a okolí houstnout. I když by podle očekávání pořádajícího Spolku pro Grand Prix letošní ročník neměl skončit ve ztrátě, budoucnost závodů v Brně je kvůli vysokým zalistovacím poplatkům stále nejistá.

Čeští fanoušci se mohou těšit na výkony domácích jezdců. Loni na Masarykově okruhu prožil jeden z nejúspěšnějších víkendů v kariéře Jakub Kornfeil. Do posledních metrů bojoval o premiérové vítězství, nakonec skončil na třetím místě. „Čím více se blíží brněnský termín závodů, tím víc se mi hlavou honí vzpomínky na loňský úspěch. Letos bych jej chtěl minimálně vyrovnat a nejlépe vyhrát,“ řekl závodník z Kyjova. 

Nejzkušenějším Čechem v závodě bude devětadvacetiletý brněnský rodák Abraham, jenž se v neděli postaví na start domácí Grand Prix už potřinácté. Jeho maximem ve Velké ceně je deváté místo z roku 2012. „Každý rok je to těžší a těžší zde bodovat,“ řekl před závodem Abraham. „Rozhodují vždy desetinky. Mám sice nejstarší motorku z celého startovního pole, ale je dobře připravena.“

Studio Brno: Začíná Moto GP na Masarykově okruhu v Brně (zdroj: ČT24)

Nejúspěšnějším závodníkem na Masarykově okruhu ze současných jezdců je italská legenda Valentino Rossi. Aktuálně šestý muž MS si v Brně v roce 1996 připsal první ze svých 89 výher v mistrovství světa a celkově se v české Grand Prix radoval z vítězství sedmkrát.

V pravidlech šampionátu se letos objevila novinka v podobě trestné zatáčky. Nahrazuje tak původní trest, kvůli kterému jezdec klesl o pozici níže. Tři metry široký pruh, jehož délku musí jezdci projet sníženou rychlostí, organizátoři vybudovali v sedmé zatáčce, a divákům tak nabídne ideální výhled z nejpopulárnější tribuny C.

Na silnicích houstne provoz

Doprava v okolí Brna byla od pátečního rána bez problémů. První fanoušci motosportu se
dostali na okruh plynule a bez komplikací. Doprava na dálnici D1 ve směru na Brno začala v pozdní odpoledne houstnout. Komplikace ale policisté očekávají v sobotu ráno, kdy je naplánovaná kvalifikace, a především v neděli kvůli hlavním závodům. silný provoz v okolí lze očekávat i v sobotu dopoledne a v neděli.

Události: Příjezd fanoušků do Brna se obešel bez větších potížích (zdroj: ČT24)

„Od ranních hodin měli nemálo práce na silnicích v okolí Masarykova okruhu především dopravní policisté. Pro ně byl nájezd fanoušků prvním testem připraveného dopravního opatření. Během dopoledne nedošlo k žádným obtížným situacím,“ uvedl policejní mluvčí Pavel Šváb.

Policisté také už v ranních hodinách provedli pyrotechnickou prohlídku areálu. Kromě více než stovky policistů při ní aktivně pracovali i specialisté pyrotechnici a na vyhledávání výbušnin speciálně vycvičení psi.

Pro řidiče jsou u okruhu přichystaná záchytná parkoviště, ze kterých se diváci do Automotodromu dostanou linkami P a X. Dopravní podnik nabízí i linku 400, která návštěvníky doveze k závodnímu okruhu z Mendlova náměstí. Všechny mimořádné linky jsou bezplatné.

Mistrovství světa doprovází finanční problémy

Na rozdíl od předchozího ročníku, kdy Velká cena kvůli nižší dotaci z ministerstva školství skončila 18 milionů v minusu, letos pořadatelé ztrátu nepředpokládají. A to i přesto, že loňský dluh zaplatil pořádající spolek ze vstupenek prodaných na letošní závody. „Hledáme cesty, jak to dorovnat, protože je nám jasné, že takhle by se ten dluh tlačil rok za rokem,“ vysvětlil konzultant pro GP Miroslav Kafoněk.

Jasno v tom, odkud peníze vezme, chce mít pořádající spolek na podzim. Tím se ale finanční problémy nevyřeší. Nad budoucností Velké ceny se totiž stále vznášejí otazníky. Vrásky pořadatelům dělá hlavně zalistovací poplatek pro španělského promotéra Dorna Sports, který musí zaplatit všichni pořadatelé z celkem 19 závodů po celém světě.

Brno prý platí jednu z nejnižších sum. I přesto se ale pro letošek vyšplhala na 4,35 milionu eur, tedy téměř 120 milionů korun. Na Automotodromu se proto o víkendu v průběhu závodů setká hejtman, primátorka, ministryně financí a ministryně pro místní rozvoj s šéfem španělského promotéra Dorna Sports Carmelem Ezpeletou. Řešit budou smlouvu na závody v letech 2021 až 25.

Moto GP Slow TV (zdroj: ČT24)