K téměř 130 mimořádným událostem vyjížděli za loňský rok pracovníci Drážní inspekce jen v Jihomoravském kraji. Mnohé z nich skončily tragicky. Vzrostl také počet zraněných. Příčinou je často nepozornost, k mnoha nehodám také dojde na vlakových přejezdech bez závor.
Nehod na železnici v loňském roce přibylo. Na jižní Moravě stály život třicet lidí
Třiadvacet lidí se na začátku března zranilo při srážce dvou vlaků na brněnském hlavním nádraží, v říjnu při střetu vlaku s autem v Hrušovanech nad Jevišovkou zemřeli dva lidé. Šlo o jedny z nejzávažnějších nehod na kolejích jižní Moravy během loňského roku, zdaleka ne však o všechny.
„V Jihomoravském kraji se nám za rok 2019 bohužel všechny statistiky zhoršily. Máme větší počet mimořádných událostí, větší počet usmrcených osob, větší počet zraněných osob, máme vyšší počet střetnutí na přejezdech i střetů s osobami,“ popsal ředitel územního inspektorátu Brno Drážní inspekce Josef Dvořák.
Za loňský rok evidují drážní inspektoři o 26 mimořádných událostí na železnici víc než v roce 2018. Zemřelo při nich 30 lidí a 43 se zranilo.
Víc než polovina z těchto zraněných připadá právě na loňskou březnovou nehodu na brněnském hlavním nádraží. Příčina nehody ještě známá není. „Ukončujeme šetření a v nejbližší době bude vybrána závěrečná zpráva s výsledky šetření,“ řekl Dvořák.
Problémy jsou dlouhodobě na přejezdech
Obecně k nejčastějším příčinám nehod na železnici patří podle drážní inspekce hlavně nepozornost a taky spěch. Pro řidiče jsou pak nejrizikovější železniční přejezdy, kde chybějí závory, a na přijíždějící vlak upozorňuje jen světelná signalizace.
„Když srovnáme posledních deset let, tak úmrtnost posádek aut na tomto typu přejezdu bez závor oproti přejezdům se závorami je zhruba 30krát vyšší. Riziko, že se zasníme a vjedeme pod vlak, je enormní,“ přiblížil výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu Pavel Skládaný.
Správci železnice závory na některá místa postupně přidávají, naposledy je dostal třeba smrtelnými nehodami proslulý přejezd ve Strážnici na Hodonínsku. Zhruba čtvrtina ze všech přejezdů u nás ale stále funguje bez nich.