Hradec Králové otevřel moderní lávku přes Labe. Kritikou na její cenu se nešetří

Město Hradec Králové ve čtvrtek otevřelo lávku pro pěší a cyklisty přes řeku Labe. Lávka propojila centrum města s lokalitou Aldis. Stavba 103 metrů dlouhé a 5,7 metru široké lávky stála 175 milionů korun. Jde tak o největší dokončenou investici města za poslední roky. Cena lávky je však terčem kritiky. Aktuální největší investicí města je stavba fotbalového stadionu za 650 milionů korun bez daně.

Hradec si od lávky, stavba které začala v září 2021, slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží. V lokalitě stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. Lávka také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady. Radnice na stavbu získala evropskou dotaci 102,7 milionu korun.

Stavbu lávky, kterou vybudovala firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Původně radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Oproti původnímu odhadu i proti jiným lávkám a mostům je hradecká stavba násobně dražší. Část zastupitelů, například z uskupení Změna a Zelení, stavbu pro její vysokou cenu v minulosti kritizovala.

Unikátní, ale drahá

Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku, kterou navrhl tým architekta Libora Kábrta, tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů tenké mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu. „Konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v Česku není,“ uvedla dříve radnice.

Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Město Náchod postavilo v roce 2020 silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů. Loni kraj postavil tři nové mosty na silnici do Pece pod Sněžkou celkem za 187 milionů korun.

Dodavatele lávky radnice vybrala až ve čtvrtém tendru. Do první soutěže v roce 2019 se nikdo nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce v nich nabídl ceny výrazně přes sto milionů. Radnice tehdy uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.

Ekologové podobu lávky dříve kritizovali

Stavbu lávky v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady ochránci přírody. Původní plán počítal s pokácením dubu na nábřeží, proti čemuž ochránci přírody úspěšně protestovali.

Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky vznesli výhrady ornitologové, protože navržená lávka by mohla zasahovat do vzletových drah ptáků, zejména labutí. Projekt byl kvůli připomínkám ekologů upraven.

Město se také ve smlouvě s ČSOB pod sankcí 15 milionů korun zavázalo, že lávku navazující svým předpolím na budovu ČSOB postaví do dubna 2020, což se nestalo. Radnice ale hrozbu pokuty odvrátila, když se s bankou dohodla na posunutí termínu o více než tři roky. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla ČSOB dokončí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 22 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 52 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...