Město Hradec Králové ve čtvrtek otevřelo lávku pro pěší a cyklisty přes řeku Labe. Lávka propojila centrum města s lokalitou Aldis. Stavba 103 metrů dlouhé a 5,7 metru široké lávky stála 175 milionů korun. Jde tak o největší dokončenou investici města za poslední roky. Cena lávky je však terčem kritiky. Aktuální největší investicí města je stavba fotbalového stadionu za 650 milionů korun bez daně.
Hradec Králové otevřel moderní lávku přes Labe. Kritikou na její cenu se nešetří
Hradec si od lávky, stavba které začala v září 2021, slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží. V lokalitě stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. Lávka také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady. Radnice na stavbu získala evropskou dotaci 102,7 milionu korun.
Stavbu lávky, kterou vybudovala firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Původně radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Oproti původnímu odhadu i proti jiným lávkám a mostům je hradecká stavba násobně dražší. Část zastupitelů, například z uskupení Změna a Zelení, stavbu pro její vysokou cenu v minulosti kritizovala.
Unikátní, ale drahá
Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku, kterou navrhl tým architekta Libora Kábrta, tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů tenké mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu. „Konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v Česku není,“ uvedla dříve radnice.
Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Město Náchod postavilo v roce 2020 silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů. Loni kraj postavil tři nové mosty na silnici do Pece pod Sněžkou celkem za 187 milionů korun.
Dodavatele lávky radnice vybrala až ve čtvrtém tendru. Do první soutěže v roce 2019 se nikdo nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce v nich nabídl ceny výrazně přes sto milionů. Radnice tehdy uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.
Ekologové podobu lávky dříve kritizovali
Stavbu lávky v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady ochránci přírody. Původní plán počítal s pokácením dubu na nábřeží, proti čemuž ochránci přírody úspěšně protestovali.
Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky vznesli výhrady ornitologové, protože navržená lávka by mohla zasahovat do vzletových drah ptáků, zejména labutí. Projekt byl kvůli připomínkám ekologů upraven.
Město se také ve smlouvě s ČSOB pod sankcí 15 milionů korun zavázalo, že lávku navazující svým předpolím na budovu ČSOB postaví do dubna 2020, což se nestalo. Radnice ale hrozbu pokuty odvrátila, když se s bankou dohodla na posunutí termínu o více než tři roky. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla ČSOB dokončí.