Dostihový spolek zvažuje další úpravy Taxisova příkopu. Vybudování odskokové bariéry a posun doskoku

6 minut
Úvahy o úpravě Taxisova příkopu
Zdroj: ČT24

Dostihový spolek zvažuje, že před Taxisův příkop postaví odskokovou bariéru, která by měla koně z dálky na jejich skok upozornit, aby ji snáze překonali. Zábrana by měla být dostatečně pružná, aby nedošlo k jakýmkoliv dalším zraněním. Poradní tým expertů je ale k návrhu zdrženlivý. Organizátoři chtějí také určit odborníka, který s jezdci nájezd na Taxis probere. Letos na překážce padlo sedm koní, pro jednoho se stala osudnou.

Taxisův příkop, čtvrtá překážka Velké pardubické, rok co rok druhou říjnovou neděli budí respekt. Letos na něm padlo sedm koní, pro Stukea to byl skok osudný. „Parametry Taxisova příkop neměly v letošním roce vliv na to, co se událo. Hlavním důvodem té události byl lidský faktor,“ řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

Müller v Událostech, komentářích odmítl, že by bylo namístě Taxisův příkop úplně zrušit. „Tak jako by Praha nebyla Prahou bez Karlova mostu, tak by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez Taxisova příkopu,“ míní.

Pořadatel přesto zvažuje, že před Taxis postaví bílou bariéru. „Kůň se odrazí na správném místě, odskokový prvek ho zvedne do výšky a kůň lépe přeskočí překážku,“ vysvětlil správce dráhy Václav Žižka. 

Všechny překážky takový prvek mají, jen Taxis ne. „Já jsem přesvědčený, že by to pomoci mělo. Ta překážka bude pro ně lépe čitelná, a bude viditelná,“ řekl žokej a trenér Jaroslav Myška. 

Případná instalace bariéry by si vyžádala rekonstrukci příkopu, posun doskoku blíž k živému plotu. Naposledy upravili pořadatelé Taxisův příkop v létě 2021. Nejhlubší místo posunuli směrem k živému plotu a podstatně zmírnili sklon zadní hrany.

11 minut
Události, komentáře: Spor o Taxisův příkop
Zdroj: ČT24

Zkušený žokej vysvětlí, jak překážku překonat

Pořadatelé také rozhodli o tom, že vždy před startem Velké pardubické jeden ze zkušených žokejů s jezdci probere, jak správně překážku překonat. „Doporučí všem účastníkům, jakým způsobem by měli najíždět na Taxisův příkop. Já si myslím, že by to zcela určitě mohl a měl být Josef Váňa,“ řekl Müller.

„Pobavit se s klukama, kteří budou startovat ve Velké pardubické, jak ten Taxis najet nejlépe, to asi nebude žádný problém. Já jsem to skákal třicetkrát a jen jednou jsem spadl,“ poznamenal žokej Váňa.

Žokej Josef Bartoš vyhrál Velkou Pardubickou třikrát. Ačkoliv Taxisův příkop za svůj žokejský život zdolával už mnohokrát, jako samozřejmost ho nebere. „Určitý respekt k tomu skoku mám, vždy se na něj soustředím. Takový přeskok musí absolvovat jen ti nejzkušenější,“ poznamenal. I přes respekt, který ze skoku má, si myslí, že v současné podobě by měl zůstat.

Marek Stromský má za sebou už dvacet Velkých pardubických. Sám na Taxisu dvakrát upadl, ale ani on ho za nebezpečný nepovažuje. „Udělalo se maximum pro to, aby byl Taxis bezpečný. Tím, že se zasypala ta díra, tak ten kůň má čas, i když dřív odskočí, když nedoletí, tak je to mělké, ten kůň se z toho dostane,“ řekl. Nejdůležitější podle něj je, aby jezdec s koněm na Taxis najel ve velké rychlosti a nedostal se do skrumáže dalších koní.

Petice za zrušení Taxisu

Zrušit Taxisův příkop žádá petice, kterou od roku 2020 podepsalo skoro třináct tisíc lidí. Tehdy na překážce skončil kůň Sotovento. „Podle nás je Taxisův příkop extrémně nebezpečná překážka a jde na ní při každém závodě o život koně, a dokonce i jezdce,“ řekl iniciátor petice Jiří Anderle (Demokratická strana zelených – Za práva zvířat).

Kritik existence Taxisova příkopu, ředitel táborské zoo a spolumajitel jezdeckého klubu Evžen Korec, řekl v Událostech, komentářích, že nepovažuje za řešení překážku dál upravovat. „Modifikace Taxisova příkopu nemají význam, protože se dělaly už několikrát a ukázalo se, že jsou v zásadě k ničemu. Koně umírají dál,“ poukázal.

V budoucnu očekává veřejný bojkot Velké pardubické v případě, že její součástí Taxisův příkop zůstane. „Čím dál více lidí se dívá na koně jako živá zvířata a velmi jim vadí, že zbytečně umírají, zbytečně trpí,“ uvedl Korec. Že by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez této překážky, si nemyslí.

Koně na Velké pardubické musí uběhnout dráhu dlouhou šest tisíc devět set metrů a překonat jedenatřicet překážek. Nejznámější je právě Taxisův příkop, jeden z nejtěžších skoků na světě.  První známý kůň, který na překážce zahynul, byl Doyen. Překážku nezvládl v říjnu 1927. Podle dostupných zdrojů zemřelo na Taxisu šestadvacet koní. Přesná statistika za celou dobu existence závodu ale chybí.

Nejúspěšnější kůň v historii Velké pardubické je ryzák Železník. Startoval na osmi závodech. Jako jediný čtyřikrát Velkou pardubickou s žokejem Josefem Váňou vyhrál. Prvním vítězem Velké pardubické byl kůň s britským žokejem Fantom. Vítězství si doteď připsalo devadesát devět koní a třiaosmdesát jezdců. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 1 hhodinou

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
12:39Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zastupitelé Karolinky schválili vyhlášení referenda o koupi bývalých skláren

Zastupitelé Karolinky na Vsetínsku schválili vyhlášení místního referenda o koupi areálu bývalých skláren a bytového domu do majetku města. Konat se bude 26. dubna. Radnice jedná o možném odkupu se společností Synot Real Estate. Cena bytového domu je 35,5 milionu korun, areálu skláren a kartonážky 52 milionů. Pro vyhlášení referenda bylo všech osm přítomných koaličních zastupitelů. Město s asi dva a půl tisíci obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
18:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 8 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 9 hhodinami

Půl roku od ničivých povodní je osud desítek domů nejistý

Od katastrofálních povodní je to půl roku. Osud desítek domů, které velká voda poničila, je dál nejistý. Více než stovku staveb už statici nařídili strhnout a po zimě přibývají další. Nejvydatněji loni v září pršelo v Jeseníkách. V součtu tam spadlo pět set litrů vody na metr čtvereční. Záplavy způsobily škody za desítky miliard. Minimálně šest lidí nepřežilo.
před 16 hhodinami
Načítání...