Dostihový spolek zvažuje další úpravy Taxisova příkopu. Vybudování odskokové bariéry a posun doskoku

6 minut
Úvahy o úpravě Taxisova příkopu
Zdroj: ČT24

Dostihový spolek zvažuje, že před Taxisův příkop postaví odskokovou bariéru, která by měla koně z dálky na jejich skok upozornit, aby ji snáze překonali. Zábrana by měla být dostatečně pružná, aby nedošlo k jakýmkoliv dalším zraněním. Poradní tým expertů je ale k návrhu zdrženlivý. Organizátoři chtějí také určit odborníka, který s jezdci nájezd na Taxis probere. Letos na překážce padlo sedm koní, pro jednoho se stala osudnou.

Taxisův příkop, čtvrtá překážka Velké pardubické, rok co rok druhou říjnovou neděli budí respekt. Letos na něm padlo sedm koní, pro Stukea to byl skok osudný. „Parametry Taxisova příkop neměly v letošním roce vliv na to, co se událo. Hlavním důvodem té události byl lidský faktor,“ řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

Müller v Událostech, komentářích odmítl, že by bylo namístě Taxisův příkop úplně zrušit. „Tak jako by Praha nebyla Prahou bez Karlova mostu, tak by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez Taxisova příkopu,“ míní.

Pořadatel přesto zvažuje, že před Taxis postaví bílou bariéru. „Kůň se odrazí na správném místě, odskokový prvek ho zvedne do výšky a kůň lépe přeskočí překážku,“ vysvětlil správce dráhy Václav Žižka. 

Všechny překážky takový prvek mají, jen Taxis ne. „Já jsem přesvědčený, že by to pomoci mělo. Ta překážka bude pro ně lépe čitelná, a bude viditelná,“ řekl žokej a trenér Jaroslav Myška. 

Případná instalace bariéry by si vyžádala rekonstrukci příkopu, posun doskoku blíž k živému plotu. Naposledy upravili pořadatelé Taxisův příkop v létě 2021. Nejhlubší místo posunuli směrem k živému plotu a podstatně zmírnili sklon zadní hrany.

11 minut
Události, komentáře: Spor o Taxisův příkop
Zdroj: ČT24

Zkušený žokej vysvětlí, jak překážku překonat

Pořadatelé také rozhodli o tom, že vždy před startem Velké pardubické jeden ze zkušených žokejů s jezdci probere, jak správně překážku překonat. „Doporučí všem účastníkům, jakým způsobem by měli najíždět na Taxisův příkop. Já si myslím, že by to zcela určitě mohl a měl být Josef Váňa,“ řekl Müller.

„Pobavit se s klukama, kteří budou startovat ve Velké pardubické, jak ten Taxis najet nejlépe, to asi nebude žádný problém. Já jsem to skákal třicetkrát a jen jednou jsem spadl,“ poznamenal žokej Váňa.

Žokej Josef Bartoš vyhrál Velkou Pardubickou třikrát. Ačkoliv Taxisův příkop za svůj žokejský život zdolával už mnohokrát, jako samozřejmost ho nebere. „Určitý respekt k tomu skoku mám, vždy se na něj soustředím. Takový přeskok musí absolvovat jen ti nejzkušenější,“ poznamenal. I přes respekt, který ze skoku má, si myslí, že v současné podobě by měl zůstat.

Marek Stromský má za sebou už dvacet Velkých pardubických. Sám na Taxisu dvakrát upadl, ale ani on ho za nebezpečný nepovažuje. „Udělalo se maximum pro to, aby byl Taxis bezpečný. Tím, že se zasypala ta díra, tak ten kůň má čas, i když dřív odskočí, když nedoletí, tak je to mělké, ten kůň se z toho dostane,“ řekl. Nejdůležitější podle něj je, aby jezdec s koněm na Taxis najel ve velké rychlosti a nedostal se do skrumáže dalších koní.

Petice za zrušení Taxisu

Zrušit Taxisův příkop žádá petice, kterou od roku 2020 podepsalo skoro třináct tisíc lidí. Tehdy na překážce skončil kůň Sotovento. „Podle nás je Taxisův příkop extrémně nebezpečná překážka a jde na ní při každém závodě o život koně, a dokonce i jezdce,“ řekl iniciátor petice Jiří Anderle (Demokratická strana zelených – Za práva zvířat).

Kritik existence Taxisova příkopu, ředitel táborské zoo a spolumajitel jezdeckého klubu Evžen Korec, řekl v Událostech, komentářích, že nepovažuje za řešení překážku dál upravovat. „Modifikace Taxisova příkopu nemají význam, protože se dělaly už několikrát a ukázalo se, že jsou v zásadě k ničemu. Koně umírají dál,“ poukázal.

V budoucnu očekává veřejný bojkot Velké pardubické v případě, že její součástí Taxisův příkop zůstane. „Čím dál více lidí se dívá na koně jako živá zvířata a velmi jim vadí, že zbytečně umírají, zbytečně trpí,“ uvedl Korec. Že by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez této překážky, si nemyslí.

Koně na Velké pardubické musí uběhnout dráhu dlouhou šest tisíc devět set metrů a překonat jedenatřicet překážek. Nejznámější je právě Taxisův příkop, jeden z nejtěžších skoků na světě.  První známý kůň, který na překážce zahynul, byl Doyen. Překážku nezvládl v říjnu 1927. Podle dostupných zdrojů zemřelo na Taxisu šestadvacet koní. Přesná statistika za celou dobu existence závodu ale chybí.

Nejúspěšnější kůň v historii Velké pardubické je ryzák Železník. Startoval na osmi závodech. Jako jediný čtyřikrát Velkou pardubickou s žokejem Josefem Váňou vyhrál. Prvním vítězem Velké pardubické byl kůň s britským žokejem Fantom. Vítězství si doteď připsalo devadesát devět koní a třiaosmdesát jezdců. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 3 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 15 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 17 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 17 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 18 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
26. 12. 2025
Načítání...