Na stavbu přivaděčů k dálnici D35 chybí peníze, podle vedení Pardubického kraje za to může neustálé zdražování. Odhadem chybí asi jedna miliarda korun. To by mohlo nejvíce zasáhnout chystanou stavbu obchvatů Vysokého Mýta a Chocně, na které chybí více než 650 milionů korun. Pardubický kraj před čtyřmi lety podepsal s vládou memorandum, kdy získal 2,7 miliardy korun na stavbu přivaděčů k novým úsekům dálnice. Kvůli rostoucím cenám za materiál i práci se ale vše prodraží.
Chybí peníze na přivaděče k budoucí dálnici D35. Slíbené částky kvůli dražšímu materiálu nestačí
Například Chocně se týká dvanáctikilometrový přivaděč, který bude napojením silnice druhé třídy číslo 312 na dálniční křižovatku u Vysokého Mýta. Maximální dotace pro tuto stavbu je nastavena na 1,2 miliardy korun, nyní se však náklady odhadují už na 1,86 miliardy. „Je otázkou, z jakých zdrojů je možné ten rozdíl dofinancovat,“ poznamenala redaktorka ČT Věra Hofmanová.
Projekt je nyní ve fázi technické studie, dostal kladné stanovisko z hlediska vlivu stavby na životní prostředí. „Stavba přivaděče je podle zdejších radních na pořadu dne nejdříve za pět let. Proto na celý problém (s financováním) chocenští radní hledí, řekla bych, poměrně střízlivě, a věří, že do té doby se najdou další zdroje financování,“ řekla redaktorka.
Hofmanová ale upozornila, že Choceň je na tom o něco lépe než sousední Vysoké Mýto, kterého se plánovaný přivaděč týká také. Vysokým Mýtem totiž každý den projede přes dvacet tisíc vozidel, protože průtah města zastupuje chybějící dálnici D35. „Absence obchvatu je tam velký problém,“ dodala.
Jiná varianta obchvatu by se na navýšení ceny podepsat neměla
Vedení Chocně odmítá, že by se na navýšení ceny za plánovanou silnici podílely protesty místních, kteří tak prosadili jinou trasu. „Varianta, se kterou přišlo město Choceň, vlastně snižuje násypy, zkracuje úsek přemostění. V důsledku toho by měla být stavba levnější než ta původně navržená trasa,“ míní starosta města Jan Ropek (nestr.).
„Obchvat Chocně a obchvat Vysokého Mýta s napojením na budoucí dálnici D35 je důležitá silnice. Prostředky se prostě musí najít,“ sdělil náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS). Dodal, že hejtmanství bude nyní jednat s nově vznikající vládou. „Bude to běh na dlouhou trať, ale já si myslím, že se dohodneme,“ dodal.
Z osmi naplánovaných přivaděčů je zatím hotový pouze úsek z Litomyšle do České Třebové. Ministerstvo dopravy o problémech s financováním ví a údajně už s krajem jedná. „Přesný obsah spolupráce však bude na rozhodnutí nového ministra dopravy. Lze konstatovat, že se jedná o podporu stavby, u které nemusí stát automaticky dát celou částku na její zhotovení,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.
To, že se naplánované stavby momentálně oproti původním plánům prodražují, podle Jemelky neznamená, že by se stavby nemohly realizovat. „Bude ale nezbytné na ně zajistit větší množství financí, a je možné, že to bude i z jiných zdrojů, než jsou ty národní dané Státním fondem dopravní infrastruktury,“ uvedl.
Pokud se podaří sehnat chybějící peníze, měly by být obchvat Vysokého Mýta a na něj navazující část na Choceň hotové v roce 2027.