Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve čtvrtek zahájilo výstavbu dalšího úseku dálnice D35 Opatovice nad Labem – Časy. Za 12,6 kilometru zaplatí 3,389 miliardy korun bez DPH. Už v prosinci začala výstavba navazujícího úseku Časy–Ostrov. Dokončení obou prvních částí D35 se plánuje počátkem roku 2022, celkem budou měřit 27 kilometrů.
ŘSD začalo stavět další úsek dálnice D35. Hotový má být za tři roky
„Společně se sousedním úsekem mezi Časy a Ostrovem máme aktuálně v realizaci 27 kilometrů dálnice D35, které zprovozníme v jednom roce. Právě část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí je tím nejdůležitějším úsekem celé D35, neboť po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1,“ řekl k zahájení stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Na druhé straně se úsek Opatovice–Časy napojuje na tříúrovňovou křižovatku u Opatovic a napojení na dálnici D11. Tento úsek také zahrnuje víc než kilometrovou estakádu přes záplavové území Labe.
Stavební stroje nastoupí v květnu
Kromě mostů, kterých bude celkem dvacet sedm, počítá ŘSD se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Rokytno a Časy, na trase budou i čtyři okružní křižovatky. Stavebníci upraví i několik kilometrů navazujících silnic první až třetí třídy. V soutěži na výstavbu uspělo sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP CZ. Dálničáři vybrali dodavatele v krátké době, za pouhých šest měsíců. Původní tendr byl totiž podle antimonopolního úřadu netransparentní. Výkupy pozemků trvaly pět let.
„Je to stavba, která odstartovává nejdůležitější dálniční spojení v České republice,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Práce na velké křižovatce v Opatovicích skončily v roce 2015 – právě na ni naváže kilometrový most. „Od února probíhá kácení stromů, musíme to dělat v době vegetačního klidu. Skončíme do konce března, v dubnu budou dřeviny odstraněny a v květnu nastoupí stavební stroje,“ řekl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr. V úseku Časy–Ostrov začnou faktické stavební práce také na jaře, dodal Vebr.
Se stavbou dálnice souvisí i přivaděče, v řadě měst nahradí obchvaty
Na úseky D35 v Pardubickém kraji navážou silniční přivaděče od obcí. Státní fond dopravní infrastrukutry letos dá kraji téměř 200 milionů korun, na všechny stavby až 2,7 miliardy korun, uvedl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.
Hejtmanství si práce velmi hlídá, aby byly včas hotové, dodal hejtman Martin Netolický (ČSSD). „Přivaděče v mnoha případech znamenají také obchvaty mnoha měst a obcí. Některé začínáme realizovat už v letošním roce, paradoxně tak na Litomyšlsku budou dřív než trasa D35,“ řekl hejtman.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Po jejím otevření by se mělo ulevit městům a obcím na trase současné silnice I/35, která teď z velké části slouží právě tranzitní dopravě.
Novou trasu by také mohli využívat řidiči jedoucí z Prahy do Olomouce a Ostravy. Jeli by nejdříve po D11, u Opatovic by najeli na D35, po níž by se dostali až do Lipníku nad Bečvou. Tam by se napojili na D1 do Ostravy. Odlehčila by se tak trvale přetížená D1 mezi Prahou a Brnem.