Silničáři lžou, D35 bude mnohem hlučnější, tvrdí lidé z okolních obcí. Zaplatili si vlastní studii

UDÁLOSTI: Obce v okolí Litomyšle hrozí, že zablokují výstavbu dálnice D35 (zdroj: ČT24)

Obavy z hluku zůstávají hlavním argumentem ve sporu o trasu dálnice D35 u Litomyšle. Již uzavřenou debatu otevřely okolní obce, které nyní přišly i s pádným argumentem. Mají oponentní studii, podle které bude hluková zátěž větší, než uvádí Ředitelství silnic a dálnic. ŘSD, které v současnosti usiluje o územní rozhodnutí, však výsledky nové studie popírá. Spor je nyní u stavebního úřadu, ale obce jsou připravené obrátit se i na soud.

Dálnice D35 má podle schválené varianty trasy vést severovýchodně od Litomyšle kolem obcí Sedliště, Kornice, Němčice, Suchá a Strakov. Tam je dnes klid, silnice první třídy, kterou dálnice nahradí, prochází středem Litomyšle. A obyvatelé obcí chtějí, aby klid zůstal, což se podle studie, kterou nyní předložili, nestane.

Podle ní bude hluk z dálnice až o deset decibelů vyšší, než uvádí původní studie Ředitelství silnic a dálnic. „I když bude v zářezu, bude celý profil otevřený na nás a veškerý hluk půjde sem,“ obává se obyvatel Strakova Pavel Hýbl.

Ředitelství silnic a dálnic však důrazně odmítlo, že by jeho údaje byly chybné. „Jsme vázáni normami, přesně předepsanou metodikou propočtu, to navíc vždy kontroluje a schvaluje krajská hygienická stanice,“ zdůraznil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Spor by měl rozhodnout litomyšlský stavební úřad. Podle  mluvčího radnice Michele Vojáčka zatím úřad vyzval ŘSD k doplnění podkladů. „To na začátku týdne podklady dodalo a v horizontu čtrnácti dnů se rozhodne o dalším postupu,“ ujistil.

D35 uleví zejména Vysokému Mýtu a Litomyšli

Spory o trasu dálnice D35 nejsou žádná novinka. Definitivně ji stanovilo krajské zastupitelstvo, když ze dvou variant zaneslo do zásad územního rozvoje tu, která vede dál od města. Rozhodování dlouho brzdily spory o pozemky, po rozhodnutí kraje se zprvu zdálo, že hádky skončily. Loni ale znovu ožily kvůli obavě, že hluk z dálnice pocítí obyvatelé nových domů na okraji Litomyšle. Spor se rozpoutal také o plánovanou odpočívku pro kamiony.

Dálnice D35 – dříve též známá jako rychlostní silnice R35 – má v budoucnu spojovat Jičín, Hradec Králové, Olomouc a Lipník nad Bečvou. Zatím je hotový úsek od Mohelnice k Lipníku, kde plynule navazuje dálnice D1, a krátký úsek od dálnice D11 k Opatovicím nad Labem. Chybějící úseky mají odvést dopravu ze silně vytížené silnice I/35 a ulevit v prvé řadě Vysokému Mýtu a Litomyšli, ale také menším obcím na trase.

Současné dokumenty ŘSD počítají s tím, že se u Litomyšle začne stavět v roce 2021 a dva úseky dálnice postupně vejdou do provozu v letech 2023 a 2024.  Celá D35 od Opatovic po Mohelnici má být hotová v roce 2027.

Současný spor o hlukové studie však může přinést další zdržení. Nespokojené obce jsou připravené obrátit se na soud, pokud stavební úřad jejich požadavek odmítne. Krajský radní pro dopravu přitom již loni varoval, že kdyby se měla měnit trasa dálnice, znamenalo by to odklad stavby o dalších pět let.