Dálnice D35 z Opatovic dále na východ se v nejbližších letech nejspíše nebude stavět. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledky výběrového řízení na dodavatele. Pokud Ředitelství silnic a dálnic neuspěje s rozkladem, bude muset celý tendr opakovat, což zdrží začátek stavby zhruba o rok nebo ještě déle.
Rok a půl vybíralo ŘSD stavaře pro dálnici D35. Teď hrozí, že se bude tendr opakovat
V posledních měsících přicházely z východu Čech zprávy, které dávaly naději, že stavba dlouho odkládané dálnice D35 naplno vypukne. D35 má propojit Královéhradecký, Pardubický a Olomoucký kraj a spolu s navazující D11 také vytvořit alternativní spojení Praha–Olomouc vůči trase přes Brno. Nyní se ale schyluje k dalšímu velkému zdržení.
Po roce a půl, kdy ŘSD vybíralo firmu, která postaví první úsek navazující na již existující spojnici D11 s „hradubickou“ silnicí I/37, hrozí, že bude nutné celý proces opakovat. Již v úterý při zahájení stavby jiné dálnice u Jaroměře o tom hovořil předseda dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník (ANO). Nyní informaci potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který výsledek tendru nepravomocně zrušil.
„Zadavatel v průběhu zadávacího řízení změnil dokumentaci a o této změně netransparentně posléze informoval všechny účastníky a tento postup mohl mít vliv na tvorbu ceny,“ uvedl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.
Podle Martina Kolovratníka se patrně bude muset soutěž na úsek Opatovice nad Labem – Časy celá opakovat. „Budu se velmi pečlivě ptát, proč se tak stalo, kdo chyboval. Údajně na pardubické správě ŘSD byly uchazečům špatně vysvětlovány doplňující podmínky a ÚOHS nabyl podezření, že by některý z uchazečů mohl být tímto špatným vysvětlením poškozen,“ upřesnil.
Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa poznamenal, že jeho organizace považuje rozhodnutí ÚOHS za přísné. „To nepochopení bylo ze strany jediného uchazeče,“ upozornil.
Ačkoli rozhodnutí ještě není konečné, je zřejmé, že stavbu výrazně zpozdí. Stavba dálnice D35 původně měla začít hned zkraje stavební sezony během března. Nyní hrozí opakování tendru – při vědomí, že poprvé proces zabral více než rok a půl, ačkoli jej zdrželo i opakované doplňování podmínek. ŘSD má ještě možnost podat rozklad, jeho vyřízení ovšem také může zabrat několik měsíců.
Silničáři se připravují na obě varianty. „Připravujeme rozklad, z druhé strany připravujeme i opakování celé soutěže,“ uvedl Jan Kroupa.
Současně se stavbou Opatovice nad Labem – Časy připravovalo ŘSD i navazující stavbu Časy–Ostrov. Obě se mají otevřít současně v roce 2022, auta tak dojedou po dálnici od Hradce Králové až zhruba osm kilometrů před Vysoké Mýto. Na úseku Časy–Ostrov se ale zatím také nepracuje, podle informací ŘSD rozhoduje antimonopolní úřad i o výsledku tohoto výběrového řízení.
Dálnice D35 má po dokončení propojit Jičín, Hradec Králové, Vysoké Mýto, Svitavy, Olomouc a Lipník nad Bečvou. Zatím je hotová mezi Mohelnicí a Lipníkem (s výjimkou krátkého úseku u Olomouce) a v úseku Sedlice–Opatovice, kde zatím slouží tříkilometrový úsek především jako spojka dálnice D11 a královéhradecko-pardubické silnice I/37. Celkem je v provozu přes 60 kilometrů, zbývá postavit zhruba 150 dalších.
Výběr dodavatele je poslední, co silničářům mezi Opatovicemi, Časy a Ostrovem ještě zbývá učinit. Vše ostatní již je připraveno – pozemky i povolení. Dva úseky D35 ostatně patřily mezi stavby, kterým vláda předloni vyjednala výjimku, aby se nemuselo opakovat řízení EIA, jak požadovala Evropská komise, a mohlo se rychle začít stavět.