Bez trestu. Krajský soud zprostil vlakvedoucí a průvodčí viny za tragický pád dítěte z vlaku

Olomoucký krajský soud ve čtvrtek zprostil vlakvedoucí Jarmilu Soukupovou a průvodčí Janu Stejskalovou viny za tragickou nehodu, při které v červenci 2016 zemřelo dítě po pádu z vlaku. Okresní soud je původně potrestal za usmrcení z nedbalosti podmíněným trestem 18 měsíců s dvouletou zkušební dobou.

Kladl jim za vinu to, že vlak vyjel z olomoucké stanice s nedovřenými dveřmi, ze kterých později dítě vypadlo. Podle krajského soudu však není jednoznačně prokázáno, že za tragédii nesou odpovědnost obžalované. Nejde tak o trestný čin.

„Soud shledal, že nebyly naplněny znaky vědomé nedbalosti, ale ani nedbalosti nevědomé. Je zde spousta příčin, které vedly k této tragické události. Obžalované zachovaly potřebnou míru opatrnosti a nemohly vědět, že může nastat porušení jejich povinností,“ uvedla soudkyně Lenka Konrádová. Podle soudu měla vlaková četa řadu povinností, nebylo v jejich silách vše zkontrolovat. „Byl to souhrn okolností. Ten technologický postup nebyl zvolen správně, ony nemohly dělat vše najednou,“ doplnil předseda senátu Bohuslav Mierva.

Ženám hrozilo až šest let vězení. Nesouhlasily s vinou ani trestem, u soudu dnes prostřednictvím obhájců žádaly zproštění.

„Moje klientka za tragédii odpovědnost nenese, neviděla nastupovat posledního cestujícího, a neměla tak důvod jít a zkontrolovat tyto dveře,“ uvedla obhájkyně Stejskalové. Podle obhájce Soukupové nebylo v silách vlakové čety zcela jednoznačně zajistit, že dveře budou skutečně zavřené. „Fyzicky a technicky to možné nebylo,“ doplnil obhájce.

Dveře se otevřely při rychlosti nad 100 km/h

Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Podle žalobce vlak vyjel z olomouckého nádraží s nedovřenými dveřmi. Kvůli zrychlování soupravy na trati mezi hlavním nádražím a Štěpánovem se dveře ve více než stokilometrové rychlosti prudce a neočekávaně otevřely.

Vypadla z nich dívka, když čekala na matku a sestru, které byly na WC, uvedl žalobce. Obžalované svou vinu u soudu popřely, podle nich z jejich strany nešlo o nedbalost. Zastal se jich i vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty, řekl, že žádné pochybení vlakové čety neshledal.

„Vlak měl šest vozů, kdyby se členky čety postavily do jakéhokoliv místa, máme tady dvoje dveře, které nemohly pohledem zjistit,“ uvedl rovněž šéf územního pracoviště Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz. Na druhou stranu, kdyby se šly osobně přesvědčit, vypadly by jim podle něj ze zorného pole jiné dveře.

Rodina oběti náhradu škody po obžalovaných nepožaduje, dráhy se s rodinou již mimosoudně vyrovnaly. Podle jejího zmocněnce má rodina zájem na řádném vyšetření celé události a zejména na tom, aby se něco podobného neopakovalo.

Smrt dítěte ve vlaku

České dráhy na neštěstí reagovaly. Vlakvedoucí museli ve starých vozech podrobně kontrolovat dveře a později se začaly objevovat i kontrolky, které indikují, zda jsou dveře zavřené, nebo otevřené (popř. nedovřené). Signalizace má ukázat, zda funguje automatické blokování dveří.

„Vagony jsou vybaveny vnějšími světelnými prvky, které svítí, jakmile jsou i jen jediné dveře nedostatečně uzavřené. Vlakový doprovod má tak přehled o stavu dveří u příslušného osobního vozu, a to i na opačné straně, než je nástupiště,“ popsal funkci systému již dříve Michal Štěpán z vedení Českých drah.

Pokud nejsou dveře bezpečně zavřené, svítí navíc i světlo uvnitř vozu, takže se o tom dozvědí i cestující.

Podobné neštěstí se stalo u obce Střeň

Podobné neštěstí se stalo v roce 2006 zhruba o pět kilometrů dále u obce Střeň na Olomoucku. Tehdy vypadl z vlaku pětiletý chlapec, zemřel na následky mnohočetných poranění. Matce se ztratil poté, co odešel v jedoucím vlaku sám na toaletu.

Jeho tělo nalezli policisté zhruba po týdnu, když v rojnici prohledávali přibližně dvacetikilometrový úsek po obou stranách vlakového kolejiště směrem od Štěpánova do Moravičan. Matku nakonec soud potrestal podmínkou. Podle něj se dopustila ublížení na zdraví z nedbalosti, když nechala chlapce běhat po vlaku bez dozoru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 8 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 9 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 12 hhodinami

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
před 19 hhodinami

Většina lidí stráví letní dovolenou v tuzemsku. Táhne pěší turistika

Zhruba šedesát pět procent lidí prožije letošní letní dovolenou v tuzemsku, je to víc než loni. Páry a rodiny s dětmi tvoří asi tři čtvrtiny. Nejčastěji zamíří na jih Čech, jižní Moravu nebo do Středočeského kraje. Podle dat agentury CzechTourism roste zájem o aktivně strávený volný čas. Nejvíce láká pěší turistika, oblíbená je i cyklistika či vodní sporty. Devítidenní dovolená v Česku letos vyjde v průměru na téměř deset tisíc.
před 22 hhodinami

Zájem o dotace a výhodné úvěry na renovace domů roste

Stále více domácností žádá o podporu z programu Oprav dům po babičce nebo o zvýhodněné úvěry. Finanční prostředky nejčastěji využívají na zateplení domů nebo modernizaci topení. Zvýhodněný úvěr už využily téměř dva tisíce domácností. V průměru si půjčují 1,5 milionu korun se splatností devatenáct a půl roku. Zájem o samotné dotace je ještě vyšší. Žadatelé mohou zdarma využít odborné poradenství na 1400 kontaktních místech stavebních spořitelen. Největší zájem o informace i dotace mají lidé z Jihočeského kraje.
19. 6. 2025
Načítání...