České dráhy (ČD) vybaví přes 700 vozů bezpečnostní signalizací. Starší vozy, u kterých se může stát, že dveře ani po rozjezdu vlaku nebudou zcela uzavřeny, dráhy postupně nahrazují vozy s centrálním uzavíráním. Důvodem je loňské neštěstí, kdy dvouletá holčička vypadla z jedoucího vlaku a zemřela.
Kvůli úmrtí dítěte po vypadnutí z vlaku vybaví České dráhy 700 vozů novou signalizací
V nově upravených vozech bude světelná signalizace, která na neuzavřené dveře zvenčí upozorní pracovníky drah před odjezdem vlaku a zevnitř cestující. Nyní ČD upravují prototypovou sérii stovky vozů, na nichž budou nový systém testovat, hotova bude v květnu. Zároveň hledají dodavatele pro úpravy dalších 630 vozů. Dohromady budou změny stát asi 80 milionů korun.
„Bezpečnostní signalizací budou nejprve vybaveny vozy používané v dálkové dopravě. Následně od podzimních měsíců bude postupně docházet na vybavení vagónů užívaných v regionální dopravě,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Z celkem 3300 vozů pro převoz cestujících jsou podle něj tři čtvrtiny vybaveny posuvnými, tlačítky ovládanými a za jízdy blokovanými dveřmi. Starší vozy dráhy postupně vyřazují, loni to bylo přibližně 200 takových vagonů.
Dveře se ve vysoké rychlosti samy otevřely
Přesto budou starší typy vozů s otočnými skládacími dveřmi ještě několik let v provozu. „Proto je postupně vybavujeme doplňujícím bezpečnostním prvkem v podobě varovné světelné signalizace, která upozorňuje na nedostatečně uzavřené dveře,“ doplnil mluvčí.
Dívka vypadla z vlaku loni v červenci na trati mezi Olomoucí a Štěpánovem ve chvíli, kdy byla s matkou a starší sestrou na toaletě. Podle Drážní inspekce vlak odjel s neuzavřenými dveřmi, které se pak při rychlosti 111 kilometrů za hodinu samovolně naráz otevřely. Průvodčí a vlakvedoucí byli obviněni z usmrcení z nedbalosti, protože se podle policie nepřesvědčili, že jsou všechny dveře zavřené.