Ve sváteční pondělí odstartoval festival Janáček Brno 2020. Slavnostně ho v Janáčkově divadle zahájila opera s názvem Osud. K Janáčkovu opernímu dílu se navíc vrátil jeden z nejlepších režisérů v oboru Kanaďan Robert Carsen. Pět již inscenovaných oper českého mistra rozšířil o šestou inscenaci vytvořenou speciálně pro Národní divadlo Brno.
Začal festival Janáček Brno. Operu českého skladatele Osud uvedl oceňovaný režisér Carsen
Carsen je ceněný za dramatické uchopení, poetiku a výtvarnou vytříbenost operních děl. I přes ohromné zkušenosti ale pro něj nastudování opery Osud bylo výzvou.
Mezi pilíře představení patří orchestrální valčík, noblesní lázeňská společnost a dialog dvou hlavních postav – skladatele Živného a jeho milé Míly. Ve skutečnosti je tam ale ještě třetí hlavní postava, skladatelova starší verze, která na klíčové události svého života vzpomíná. Je to tedy vlastně opera o opeře.
Carsen se s tím vypořádal tak, že postavu Živného rozdělil mezi dva pěvce. „Nepřemýšlel jsem o tom, že je libreto problematické. Je nečekané, neobvyklé, tohle je Janáčkova nejmodernější a nejexperimentálnější práce, takže to pro nás byla velká výzva, pro nás všechny najít cestu, jak povědět tento příběh, ale bylo to s velkou radostí,“ řekl.
Mladší verze ústřední postavy se zhostil Enrico Casari. „Jsem mladý Živný, muž, který věčně zápasí, který trpí, že není dobrým manželem, dobrým otcem a v mezičase je posedlý operou,“ přiblížil svoji roli.
Casariho doplňuje Philip Sheffield, který je na jevišti starším Živným. „Jsem skladatel a snažím se dokončit operu. A to dokončení trvalo dvacet let, takže trochu reprezentuju samotného Janáčka,“ myslí si Sheffield.