Kvalitní příběh nemusí stát moc, můžeme konkurovat americké produkci, věří scenárista Baldýnský

28 minut
Interview ČT24: Scenárista Tomáš Baldýnský
Zdroj: ČT24

Televize zasadila za uplynulý rok ránu filmovému průmyslu, pro obrazovky a displeje často vznikají technicky kvalitnější díla než pro plátna kin, říká scenárista a kreativní producent ČT Tomáš Baldýnský. Zároveň ale i televizní produkce čelí konkurenci streamování, kdy i jednotlivci mohou za zlomek ceny přilákat velká publika. Baldýnský věří, že české seriály mohou obstát, když budou vyprávět kvalitní příběhy, které mohou vyjít levněji než sekunda hollywoodského velkofilmu, řekl v Interview ČT24.

Uplynulý rok dostal podle Baldýnského filmový průmysl pořádnou ránu od průmyslu televizního. „Jsou zavřená kina a jak je vidět, tak Američané jim trochu přestávají věřit, takže začali i velké filmy dávat na streamovací platformy,“ zdůvodňuje scenárista. Kupříkladu produkční společnost Warner Bros. už dříve avizovala, že očekávané tituly jako Duna či čtvrtý Matrix dá v tomto roce k dispozici na webu současně s uvedením do kin.

Televize podle Baldýnského v době karantén a práce z domova zůstává pro mnoho lidí poslední věcí, která dává dni strukturu. „Televize je pro spoustu lidí hlavním pojítkem mezi nějakou tou realitou a bublinou bezčasí, ve které teď mnoho lidí z donucení žije,“ míní. Jelikož se zároveň lidé nemohou věnovat některým zálibám jako za normálních okolností, mají více času třeba na seriály, doplňuje.

Otázkou prý je, nakolik nynější drahé a náročné produkce obstojí v soutěži o divákovu pozornost s obsahem, který lze vytvořit za zlomek nákladů velkých projektů.

„Můžeme si vybrat, jestli strávíme dvě hodiny života tím, že se budeme dívat na něco, co stojí desítky milionů korun a pracovaly na tom desítky nebo stovky lidí, v Americe tisíce. Anebo jestli budeme koukat na to, jak jeden pán sedí u počítače, hraje videohru a mluví o tom, co zažívá. Pro spoustu lidí je ten pán zábavnější a zajímavější a možná i smysluplnější způsob, jak ten čas strávit,“ upozorňuje kreativní producent ČT na konkurenci platforem jako Twitch.

Jsme specifičtí, i s málem můžeme konkurovat Americe, věří Baldýnský

Věří ovšem, že diváci stále touží i po vyprávění příběhů, přičemž správné odvyprávění trvá a stojí peníze. Dražší produkce tedy bude mít své místo i nadále. „Je to vidět v Americe, tam je všechno pořád dražší a dražší – i v té televizi. Seriály poslední dobou začínají být dražší než celovečerní filmy,“ podotýká s tím, že filmové produkci se ta televizní přibližuje i technickou kvalitou, či ji dokonce překonává. Data navíc ukazují, že obliba seriálů stále roste, dodává Baldýnský.

Je přesvědčen, že Česká televize může nákladné zahraniční tvorbě konkurovat. Prostor vidí v tom, že tuzemská společnost ještě není zcela asimilována západoevropskou a americkou kulturou. „Pořád máme česká specifika. Je důležité mít národní identitu, která bude vidět v televizní tvorbě,“ tvrdí.

Kvalitní vyprávění také nemusí být nutně drahé: „Člověka nemusí zaujmout jenom tím, že tam má dvacet superhrdinů, kteří se navzájem perou, kdy jediná sekunda stojí tolik, co seriál České televize,“ glosuje.

Češi se nejvíc smějí sami sobě

O seriálu ČT Láska za časů korony, pod nímž je Baldýnský podepsaný, říká, že je to nejrychlejší seriál v českých dějinách. „Od nápadu to natočit do klapky to bylo okolo tří týdnů, včetně schválení, což normálně trvá tři roky,“ popisuje. Rychlosti prý pomohl i mladý tým, pro nějž nepředstavovala překážku práce s moderními technologiemi. Samotné natáčení následovalo po otestování celého štábu, s rouškami a změřenou teplotou.

Z tvůrčího hlediska je Baldýnský podle svých slov nejvíce ovlivněný britským humorem. Za mýtus považuje, že lze definovat humor český. Vedle právě populárních děl ovlivněných ostrovním humorem se totiž tuzemské publikum směje i „přesnému opaku“, kupříkladu Kameňáku. „Češi se víc smějí, když poznají, že je to o nich. Americké sitkomy jsou možná lepší a jejich funkčnost – ‚smíchovost' – je vyšší, ale myslím, že Čecha víc pobaví, když pozná souseda, tím je to český humor,“ uvažuje scenárista.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 20 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...