Hollywoodu hrozí stávka filmařů. Profese ze zákulisí totiž chtějí vyjednat lepší podmínky v nové kolektivní smlouvě. Pokud se zaměstnavatelé nedohodnou, stávka vypukne v pondělí. To by znamenalo další ránu pro celý filmový průmysl, který se po koronavirové pandemii opět probouzí k životu.
Kamera, klapka, stávka. Hollywoodští filmaři žádají lepší podmínky, třeba pauzy na oběd
Do stávky se v Hollywoodu chystají zákulisní profese jako například kameramani, maskéři, vizážistky nebo střihači. Pokud k akci skutečně dojde, pracovat přestane na šedesát tisíc lidí, kteří požadují vyšší mzdy a kratší pracovní dobu. „Je tam ještě prostor k tomu, aby dosáhli pokroku u vyjednávacího stolu, ale pokud se tak nestane, v pondělí začne stávka,“ upozorňuje předsedkyně americké odborové centrály AFL-CIO Liz Shulerová.
Filmová publicistka Iva Přivřelová připomíná, že zákulisním profesím vypršela kolektivní smlouva, a proto nyní cítí příležitost vyjednat novou, s lepšími podmínkami. Mimo jiné štáby požadují například pauzy na oběd či delší než osmihodinové přestávky mezi směnami.
„Požadavky odpovídají tomu, co by dneska člověk chtěl,“ domnívá se publicistka, podle níž za snahou stojí i pandemie: „Covidová krize vedla k tomu, že lidé si uvědomili, že mají osobní život a nechtějí žít v práci,“ popisuje Přivřelová s tím, že zákulisní pracovníci po návratu do práce, kdy produkce nejely na plné obrátky, viděli, že lze pracovat v mírnějším tempu.
„V našem řemesle máme hodně lidí, kteří jsou tak nedostatečně placeni, že nemohou přežít ve městech, ve kterých pracují. Požadujeme proto dostatečnou mzdu,“ vysvětluje důvody ke stávce ředitelka kameramanského cechu Rebecca Rhineová.
Pracovníci filmových štábů přitom mají silnou páku. Zastavení produkce by znamenalo další ránu pro celý průmysl, který se pomalu zotavuje z koronaviru. Do kin se nedaří dostat tolik diváků jako před pandemií a velké filmy se musely i několikrát odkládat. Kupříkladu nové dobrodružství agenta 007 měnilo datum premiéry hned třikrát.
Jak podotýká Přivřelová, štábům je nakloněno i veřejné mínění. Za požadavky zákulisních zaměstnanců se postavily scenáristické či herecké cechy, včetně hollywoodských celebrit jako Ben Stiller nebo Cate Blanchett, ale také tisk. I proto publicistka odhaduje, že pracovníci neustoupí. Jejich požadavky prodlouží dobu natáčení a zvýší náklady, štáby díky nim ale vydrží déle, věří Přivřelová.
Sítě nejsou záchranou
Cestou z krize se mohly stát streamovací společnosti. Jejich filmy kinosály nepotřebují, a služby proto každý týden přicházejí s novými pořady. Jenže podmínky u digitálních platforem jsou pro zaměstnance často ještě horší. I proti tomu odbory brojí.
„Tito lidé dělají přesčasy, přijímají další nabídky a přitom společnosti, které z toho mají celkem slušný zisk, najednou nemohou přesčas zaplatit,“ zdůrazňuje Shulerová.
Poslední velká stávka v Hollywoodu začala na konci roku 2007. Scénáristé tehdy stávkovali dokonce tři měsíce než si vyjednali část příjmů z prodejů filmů na internetu nebo DVD. Protest tehdy kromě filmové tvorby zasáhl především tu televizní. Přestaly se natáčet každodenní talkshow nebo oblíbené seriály jako Ztraceni, americký Kancl či 24 hodin.