Chirurgický zákrok je nový sex. V Cannes se protestuje, směje bohatým a vyhlíží Cronenberg i Elvis

Letošní filmový festival v Cannes je v polovině, podle insiderů ale ještě ty největší hity dost možná přijdou. Čeká se na thriller Davida Cronenberga Crimes of the Future nebo velkolepé životopisné drama Elvis. Polská režisérka Agnieszka Hollandová kritizovala, že se na festivalu promítá nový film ruského disidenta, zatímco se po červeném koberci již prošli Julia Robertsová, Tom Cruise, Sharon Stoneová, Michael Fassbender nebo Marion Cotillardová. Vítěz Zlaté palmy bude znám v sobotu.

Největší pozornost na festivalu v Cannes o víkendu vzbudila více než dvouapůlhodinová satira namířená na boháče i influencery s názvem Triangle of Sadness. Odehrává se na luxusní jachtě pro smetánku, jíž velí opilý marxistický kapitán v podání Woodyho Harrelsona, který se například hádá o socialismu s ruským oligarchou. Dojde i na fekální humor, když se zvrtne luxusní hostina plná mořských plodů.

„Lidé tleskali, jako kdyby koukali na fotbal,“ komentoval premiéru pro deník The Guardian režisér Ruben Östlund, který už v Cannes triumfoval se svým přechozím filmem Čtverec. Triangle of Sadness, jenž názvem odkazuje k prostoru mezi nosem a obočím, do nějž se nejčastěji aplikuje botox, měl zatím skutečně nejdelší, osmiminutový potlesk vestoje, i když v Cannes se podobných ovací dočká skoro každý snímek.

„Výbuchy smíchu, potlesky při projekci, při závěrečných titulcích skandování publika a slzy režiséra. Östlund se do Cannes vrátil velkolepě. Získá po Čtverci druhou Zlatou palmu? My doufáme, že ano a nemůžeme se dočkat, až film uvedeme i v českých kinech,“ napsal český distributor Aerofilms, který v tuzemsku z přehlídky uvede třeba také intimní rakouské drama Corsage o císařovně Sissi, jíž si zahrála Vicky Kriepsová z filmu Nit z přízraků. Na festivalu se promítalo ve vedlejší sekci Un Certain Regard.

Body horor s vypěstovanými orgány

Podle reakcí ale první polovina festivalu zatím nepřinesla příliš výrazných titulů. To by se ale mohlo změnit v následujících dnech. V pondělí večer bude mít v sále Grand Théâtre Lumière premiéru nový thriller režiséra Davida Cronenberga Crimes of the Future, jenž se odehrává ve světě, kde si lidé mohou pěstovat na svých tělech nové orgány. „Chirurgický zákrok je nový sex,“ šeptá Kristen Stewartová v ukázce Viggovi Mortensenovi, jenž hraje umělce, který orgány amputuje před živým publikem.

Sám režisér, jenž proslavil subžánr takzvaného body hororu, předpovídá, že z jeho novinky budou lidé odcházet. Odchody, bučení a rozruch při světových galapremiérách jsou pro Cannes vždy dobrou reklamu. V minulosti například sto lidí opustilo premiéru filmu Jack staví dům Larse von Triera o masovém vrahovi, nebo thriller Zvrácený Gaspara Noého, jenž začíná desetiminutovou scénu znásilnění.

V další dnech se čekají nové soutěžní filmy Kelly Reichardtové, Pak Čchan-uka, Hirokazu Kore'edy nebo bratří Dardennů. Ve středu bude patřit červený koberec premiéře nesoutěžního životopisného dramatu Elvis, který slibuje vizuálně opulentní vizi od režiséra Baze Luhrmanna (Moulin Rouge!). Elvise Presleyho si zahrál mladý Austin Butler, jeho manažera Tom Hanks.

Hollandová vystoupila proti ruskému režisérovi

Na festivalu se po vystoupení ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského na slavnostním zahájení stále v různých rozměrech řeší i válka i na Ukrajině. Filmaři podporující ruský režim či novináři ze státních médií mají na přehlídku vstup zapovězený, promítal se na ní ale třeba snímek Tchaikovsky's Wife ruského disidenta Kirilla Serebrennikova, jenž na tiskové konferenci hájil oligarchu Romana Abramoviče, na něhož uvalila sankce například britská vláda, ale který mu film pomohl zafinancovat. Serebrennikov strávil roky v putinovském Rusku v domácím vězení.

„Musíme zrušit sankce proti Abramovičovi. Byl vždycky patronem umění, což bylo v Rusku oceňováno,“ sdělil. Polská režisérka působící i v Česku Agnieszka Hollandová rozhodnutí začlenit film Tchaikovsky's Wife kritizovala, i když je podle ní Serebrennikov „talentovaný umělec“. „Můj špatný pocit byl bohužel potvrzen na tiskové konferenci, jíž využil k chvále ruského oligarchy,“ uvedla z Cannes podle listu Variety s tím, že by mu takovou šanci nyní nedávala.

Na červený koberec před premiérou nesoutěžního fantasy dramatu 3000 let touhy, s nímž se do Cannes podle reakcí trochu rozpačitě vrátil režisér Šíleného Maxe George Miller, zase vtrhla žena, která protestovala proti sexuálnímu násilí, které páchají ruští vojáci na Ukrajině. Na horní části těla měla nakreslenou ukrajinskou vlajku a napsáno „Přestaňte nás znásilňovat“.

Vrah prostitutek řádí v Íránu

Skupina žen s kouřostroji protestovala na červeném koberci před premiérou filmu Holy Spider proti násilí páchanému na ženách. Na transparentu, který přinesly na koberec, byla jména 129 žen zabitých ve Francii od minulého ročníku filmové přehlídky. Organizátoři o akci věděli. Ve filmu režiséra Aliho Abbasiho íránská novinářka pátrá po vrahovi prostitutek v ulicích Mashhadu, jehož hrůzné činy vyhovují islamistům, protože zabiják tvrdí, že tak město očisťuje.

Kritici snímek označují za děsivý i sexuálně explicitní, podle některých hlasů je ale příliš zjednodušující. „Holy Spider má sice daleko k subtilní filmařině, ale je stejně napínavý, jako znepokojující. Nic pro slabé žaludky,“ píše například list The Hollywood Reporter. Podobně ponurý je prý i nový film známého rumunského režiséra Cristiana Mungiua (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny) s názvem R.M.N., jenž se odehrává ve vesnici, jíž ovládne xenofobie.

V dramatu Armageddon Time se zase režisér James Gray, jenž své filmy rád umisťuje do New Yorku, vrací do dob svého dospívání v židovské rodině v reaganovských Spojených státech 80. let. V jedné z rolí se kromě Anne Hathawayové a Jeremyho Stronga objevila i letošní vítězka Oscara za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli Jessica Chastainová. Ve filmu představuje sestru bývalého prezidenta USA Donalda Trumpa Maryanne.

Kdo je tady osel?

Pro polského režiséra Jerzyho Skolimowskiho byl zase ve filmu EO hlavním hrdinou osel, kterého kvůli změně legislativy vyženou z cirkusu, stane se maskotem fotbalového týmu, ale také obětí brutality. „Osel je pozorovatel, který se neúčastní lidského pinožení a zůstává nevinný. Ale copak má na výběr? Jak by se choval osel, který by nebyl nevinný?“ polemizuje s filmem třeba kritik Peter Bradshaw.

Hlavní hvězdou začátku festivalu byl nicméně Tom Cruise, který se v Cannes zastavil v rámci evropského premiérového turné k filmu Top Gun: Maverick a na Riviéře dostal Čestnou palmu. Účastnil se velkého rozhovoru před publikem, v němž například mluvil o tom, že nikdy nepřemýšlel nad tím, že by jeho akční novinka zavítala na stream místo do kin.

„Ptali byste se Genea Kellyho, proč ve svých filmech sám tančil?“ reagoval zase na otázku, proč ve svých snímcích jako Mission: Impossible obstarává kaskadérské kousky sám. Kontroverzní otázky namířené třeba na jeho angažmá ve scientologické církvi ale byly zapovězené.

Zpravodaj Jan Šmíd z festivalu v Cannes (zdroj: ČT24)

Česko reprezentují Sedmikrásky

Pro hollywoodské snímky, které aspirují na Oscary, je zajímavější zářijový festival v Benátkách, i v Cannes ale v posledních letech startovaly filmy, které pak byly úspěšné v sezóně amerických cen, jako třeba jihokorejský Parazit nebo japonské drama Drive My Car.

Česko na festivalu reprezentují digitálně restaurované Sedmikrásky Věry Chytilové, nebo snímek s českou účastí Butterfly Vision ukrajinského režiséra Maksyma Nakonechnyiho v sekci Un Certain Regard. Vypráví příběh osmadvacetileté ženy jménem Lilia, která se vrací domů ke své rodině a spolubojovníkům poté, co byla držena ve válečném zajetí v ukrajinském Donbasu. Českou producentkou je Dagmar Sedláčková.