V Moskvě a okolí se v neděli znovu otevřelo patnáct bývalých restaurací řetězce McDonald’s. Mají jiného majitele a ponesou název Vkusno a točka (Chutně a tečka). Nové logo společnosti je složené z kruhu a dvou čar, což má představovat hamburger a dva hranolky. Originální firma McDonald’s v květnu oznámila, že se kvůli válce na Ukrajině z Ruska stahuje.
„Vraťte zpátky Big Mac,“ volal nespokojený zákazník. V Rusku otevírají kopie restaurací McDonald’s
„Vypadá to úplně stejně, protože personál i prostředí je stejné. Akorát zmizelo velké M, označení McDonald’s a všude je nové logo, tedy Chutně a tečka,“ porovnává zpravodaj ČT v Rusku Karel Rožánek. Restaurace nabízí přejmenované hamburgery.
Interiér podle agentury AP připomíná dvojče svého bývalého já. Jsou v něm dotykové obrazovky pro zadávání objednávek a pracovníci na přepážkách nosí známé košile s límečkem. Složení jídel se podle nového majitele nezměnilo.
„Chuť zůstala stejná,“ cituje agentura Reuters patnáctiletého Sergeje, který si dával kuřecí burger a hranolky. „Cola je jiná, ale na burgeru se opravdu nic nezměnilo,“ dodal mladík.
V nabídce však chybí třeba hamburger Big Mac či dezert McFlurry. Zprvu nebudou k dispozici všechna menu, protože jsou potíže s logistikou a balením, vysvětluje podle webu EurAsia Daily generální ředitel přejmenovaného řetězce Oleg Parojev. Některé produkty se totiž už do Ruska nedováží.
„(Big Mac) bude chutnat stejně, ale bude mít jiný název. Jiné budou i jeho ingredience. Ale věřte mi, naši specialisti už na tom pracují,“ slibuje majitel společnosti Alexander Govor. Firma bude hledat i nového dodavatele nealkoholických nápojů, protože má omezené zásoby Coca-Coly.
Láska zůstává
„Naším cílem je, aby hosté nepostřehli rozdíl ani v kvalitě ani v prostředí,“ citovala stanice BBC Parojeva. Velkou frontu stovek zákazníků vítal na slavné bývalé první pobočce McDonald’s na moskevském Puškinově náměstí slogan „Jméno se mění, láska zůstává“. Provozovna je největší v Rusku a zaměstná 250 lidí.
Na slavnostní otevření podle Rožánka dorazili především mladí. „Rusové obecně McDonald’s milovali, ty podniky byly plné,“ komentuje zpravodaj, podle kterého nejspíš bude oblíbený i nově otevřený řetězec. Dvojitý cheeseburger stojí 129 rublů (52 korun), rybí fishburger je za 169 rublů (68 korun). Podle Rožánka jsou ceny srovnatelné jako za předchozího majitele.
Dalších padesát poboček se otevře v pondělí, uvedla společnost Vkusno a točka. Do konce června se jejich počet zvýší na zhruba dvě stovky a do pěti až šesti let plánují mít tisícovku restaurací po celém Rusku.
Vraťte Big Mac
Slavnostní otevření narušil podle BBC jeden muž. Vykřikoval „Vraťte zpátky Big Mac“ a držel ceduli vyzývající k návratu klasiky McDonald’s. Personál restaurace ho rychle vyvedl.
Restaurace se znovu otevírají na Den Ruska, což je nejmladší ruský svátek. V tento den v roce 1990 byla na Prvním sjezdu lidových poslanců Ruské federace schválena Deklarace o státní svrchovanosti Ruské sovětské federativní socialistické republiky.
Před oznámením odchodu z Ruska působil McDonald’s v zemi více než třicet let. První ruskou restauraci otevřel gigant rychlého občerstvení v lednu 1990 v Moskvě. Tehdy byla pokládána za symbol a klíčový okamžik otevírání ekonomiky Sovětského svazu konce studené války.
Společnost dočasně zastavila činnost v Rusku v březnu, necelé dva týdny po ruské invazi na Ukrajinu. Minulý měsíc oznámila, že Rusko opustí kvůli humanitární krizi a kvůli nepředvídatelnému provoznímu prostředí způsobenému válkou. Vyjednala ale, že si nový majitel ponechá všech dosavadních 62 tisíc zaměstnanců.
McDonald's má v Rusku ale stále zaregistrovanou svoji ochrannou známku. Navíc si během patnácti let může svoje restaurace odkoupit zpět.
Kvůli invazi Moskvy na Ukrajinu z ruského trhu úplně odešlo přes 150 západních firem včetně české Škody Auto. Společnosti zaměstnávaly dva miliony lidí, dalších až šest milionů ruských občanů na nich záviselo nepřímo.