Prodej aut v EU v květnu propadl o více než polovinu. Oproti předchozímu měsíci ale pokles zpomalil

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v květnu kvůli koronavirové krizi meziročně snížil o 52,3 procenta na 581 161 vozů. Pokles nicméně zpomalil z rekordních 76,3 procenta v předchozím měsíci, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V období od ledna do května prodej aut v EU meziročně klesl o 41,5 procenta na 3,33 milionu vozů. Všechny členské země EU vykázaly v tomto období pokles o více než dvacet procent.

Zemí nejvíce zasaženou dopady opatření proti šíření koronaviru bylo v květnu Španělsko, kde prodej klesl o 73 procent. Pokles ve Francii, Itálii a Německu dosáhl asi 50 procent.

Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v květnu meziročně snížil o 44,4 procenta na 13 385 vozů. V období od ledna do května prodej meziročně klesl o 30,3 procenta na 74 258 vozů.

Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v květnu prodej v zemích EU meziročně klesl o polovinu na 30 372 vozů. Podíl této značky na unijním trhu ale vzrostl na 5,2 procenta z pěti procent před rokem.

Podle experta na automobilový trh ze společnosti EY Petra Knapa se žádné oživení nekoná, a to ani na trzích, kde byly autosalony otevřené celý květen.

Například Německo hlásí propad o polovinu. Prodej se nezvyšuje ani přesto, že výrobci teď dávají velkou podporu do odbytu skladových aut. Automobilky PSA, Renault či Volkswagen už za pouhých pět měsíců od začátku roku ztratily odbyt jedné standardní továrny s roční produkcí tři sta tisíc vozů. 

Až děsivá je podle Knapa situace ve Velké Británii, kde dvacet tisíc prodaných aut za květen odpovídá běžnému prodeji za dva až tři dny. „Pokud nebude v červnu nějaký zázrak a léto bude předpokládaně pomalé, tak za celý rok můžeme opravdu očekávat pokles kolem 25 až 30 procent. A to budeme ještě rádi,“ podotkl Knap.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 3 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 5 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 7 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
před 19 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...