Každý desátý pracovník v Česku je už cizinec, nejčastěji podle statistik pocházejí ze Slovenska a také z Ukrajiny. Právě na ni se čím dál častěji zaměřují dopravci. I přesto, že spojů přibývá, vlaky a autobusy mezi Českem a Ukrajinou bývají stále vyprodané. Je těžké sehnat také letenku.
Dopravci se stále více zaměřují na spojení s Ukrajinou. Větří příležitosti
Vasilij jezdí na Ukrajinu dvakrát, třikrát ročně. Vždy zhruba na měsíc. Nejčastěji jezdí autobusem nebo autem s kamarády. Sehnat jízdenky na poslední chvíli bývá těžké.
„Domlouváme se telefonem. Řeknu kdy a na jak dlouho a pak se setkáváme na stanici metra,“ říká.
Volných míst je minimum. Autobusy jsou předem zcela zaplněné a rychle pak ubývá i volných míst v letadlech a vlacích. Nyní počet spojení mezi Českem a Ukrajinou přibude. Nové linky budou startovat z letiště v Praze a Pardubicích.
„Loni odcestovalo z Prahy na Ukrajinu 236 tisíc lidí. Letos se díky nově otevřeným linkám zvýší nabídka o 78 tisíc míst ročně,“ uvedl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
O zavedení dalších spojů uvažují i provozovatelé vlaků a autobusů. Třeba z nádraží na Florenci odjíždí každým dnem na Ukrajinu asi desítka autobusových spojů. „Ukrajina je region, který pečlivě sledujeme. Určitě má potenciál a tak k němu teď přistupujeme,“ řekl mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.
Navíc do Prahy míří stále více ukrajinských turistů. Loni jich bylo asi 50 tisíc, tedy meziročně o polovinu víc.
Firmy mají zatím o Ukrajince stále zájem. Vstříc jim vychází i česká vláda různými programy. Někteří ekonomové však již upozorňují na hospodářské slábnutí západní Evropy. Přitom pro Česko obchodně velmi důležité Německo možná skončí již za druhé čtvrtletí v poklesu. Příznivě pro něj nevychází ani současné čtvrtletí.
Někteří experti pak v této souvislosti připomínají rok 2008, kdy se ještě hromadně přijímali pracovníci ze zahraničí. O několik měsíců později, počátkem roku 2009 při propuknutí finanční krize, pak vláda platila například Vietnamcům či Mongolům, aby se vrátili z Česka domů.