České dráhy porušují antimonopolní pravidla, domnívá se Evropská komise

Evropská komise dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy (ČD) porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva o tom informovala v tiskové zprávě. Podle ČD není sdělení výhrad rozhodnutím, které by závazně říkalo, že pochybily.

Pokud společnost České dráhy nedokáže před Komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu. To by podle výroční zprávy společnosti za loňský rok znamenalo až čtyři miliardy korun.

Komise zahájila šetření v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a LEO Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati Praha–Pardubice–Olomouc–Ostrava, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

„Predátorské ceny“

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. „V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ uvedla.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou Komisi přesvědčit, aby změnila názor, budou muset zaplatit pokutu.

ČD: K protiprávnímu jednání nedošlo

ČD uvedly, že sdělení výhrad není rozhodnutím, které by závazně říkalo, že společnost pochybila a je povinna uhradit pokutu. Podle ČD jde pouze o indikaci, ve které Komise společnosti sděluje, v čem vidí porušení pravidel.

„Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.

„ČD si nejsou vědomy, že by z jejich strany došlo k protiprávnímu jednání, o čemž Komisi předložily řadu důkazů,“ uvedla společnost ve svém vyjádření s tím, že sdělení Komise nebere management ČD na lehkou váhu. „Nyní se v prvním kroku ČD ke sdělení výhrad vyjádří a následně využijí všechny procesní nástroje k tomu, aby prokázaly, že z jejich strany nedošlo k porušení právních předpisů,“ stojí ve vyjádření. 

„Sdělení výhrad přichází ve velice těžké době, kdy ČD utrpěly miliardové ztráty v souvislosti s pandemií covidu-19. Další výdaje v podobě mnohamilionové pokuty by byly pro ČD velmi bolestné,“ uvedl předseda dozorčí rady ČD Pavel Kysilka. 

Konkurence zprávu EK vítá

Oznámení EK je podle mluvčího společnosti RegioJet Aleše Ondrůje vítězstvím práva na férovou soutěž. „Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a brání ekonomicky novým dopravcům vstoupit na trh,“ uvedl.

Podle Ondrůje ČD týden po zahájení provozu RegioJetu na trati snížily ceny jízdného 30 procent pod cenovou úroveň RegioJetu. „Přesto, že vlaky do té doby monopolních ČD byly na této trase již před tím ve ztrátě. RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků, a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů korun,“ uvedl Ondrůj.

Rozhodnutí podle něj také říká, že osobní železniční doprava tvoří jako jeden celek základní dopravní obslužnost, kde jednotliví dopravci mají rovnocenné postavení. Bez ohledu na to, zda se jedná o státní či soukromé dopravce a zda provozují komerční nebo objednávané spoje.

„Pokud se potvrdí zjištění o predátorských cenách, je to dobrá zpráva pro konkurenční prostředí nejen na české železnici,“ reagoval na zprávu Komise mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Společnosti nesmí zneužívat silného postavení na trhu

Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.

Podle závěrů vyšetřování Komise se ČD „zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase z Prahy do Ostravy (a nejen na ní) expandují příliš rychle“. V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady. Podle Komise bylo cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu. Ceny pod úrovní nákladů měly ČD uplatňovat v letech 2011 až 2019.