Velká prosincová železniční revoluce je tu. České dráhy v neděli přenechají část linek konkurenci

Velká prosincová železniční revoluce začíná (zdroj: ČT24)

Nový železniční jízdní řád přináší od neděle řadu velkých změn. Začínají platit nové smlouvy státu i krajů s dopravci, které z několika místních i rychlíkových linek vytlačily České dráhy, takže od neděle se začnou cestující seznamovat s jejich nástupci. Zároveň si některé kraje vymínily nové tarifní podmínky, takže v některých vlacích ČD nebudou platit drážní jízdenky. Na druhé straně změna nepřináší konec žádné lokálky, naopak se po desetiletích vracejí vlaky na trať do Židlochovic, ožívá „švestková dráha“ a po roce opět zahajuje plný provoz brněnské hlavní nádraží.

Nový jízdní řád na železnici začne v celé Evropě platit v neděli 15. prosince. V Česku se současně změní jízdní řády i na některých jiných linkách veřejné dopravy – zejména v regionální autobusové dopravě, ale i v některých městech. Leccos souvisí hlavně se snahou veřejnou dopravu co nejvíce propojovat, a jestliže loni byly úpravy jízdních řádů vlaků spíše kosmetické a největší pozornost budilo zrušení jmen vlaků a pojmenování celých linek, letos je toho mnohem více.

Vnitrostátní dálková doprava: Přichází Regiojet a Arriva

I když nedošlo na proklamované otevřené soutěže dopravců, ministerstvo dopravy si na několika rychlíkových linkách vybíralo, komu přidělí pro příští léta jejich provoz. V pěti případech si nově vybralo jiné dopravce než České dráhy, které dosud provozovaly téměř všechny dálkové linky (byla jen jediná výjimka).

S vlaky v jiných barvách se setkají cestující, kteří pojedou na lince Brno–Bohumín, kde od neděle začne jezdit RegioJet, a na trasách Praha – České Budějovice (přes Písek), Praha–Rakovník, Praha–Tanvald a Kolín–Šluknov, které převezme Arriva.

K tomu zůstávají rychlíky Plzeň–Most společnosti GW Train Regio. Regiojet slíbil, že místo starých vozů ČD bude cestující vozit v modernizovaných klimatizovaných vagonech, Arriva potom nasadí motorové jednotky podobné těm, které již znají lidé z její dálkové linky do Nitry.

obrázek
Zdroj: ČT24

Rošády dopravců budou na zmíněných linkách znamenat jen menší změny. Především po necelých dvou letech provozu zanikne přímé víkendové spojení Praha–Harrachov vzhledem k tomu, že se nepodařilo motoráky Arrivy schválit k provozu na sklonově náročném úseku z Tanvaldu do Harrachova.

Oproti původním plánům se výrazně zlepší spojení Kolína, České Lípy a Šluknovska. Z Kolína do Nového Boru pojedou nově rychlíky každé dvě hodiny, přibude tedy dosud chybějící polední pár spojů. Tři páry rychlíků v Novém Boru skončí, zato přibude další pár – a o víkendu ještě jeden – které pojedou až do Šluknova.

Linka Brno–Bohumín potom může kromě vyššího komfortu cestující potěšit tím, že se po roční výluce vrátí na brněnské hlavní nádraží – stejně jako množství dalších dálkových i některých regionálních linek. Dosud jezdily na dolní, případně židenické nebo královopolské nádraží. Na druhé straně to ale také znamená, že se výrazně zhorší nabídka spojů z Židenic. Většina spojů, které tam celý rok stavěly, bude židenickým nádražím opět jen projíždět.

S novým jízdním řádem také zostří konkurenční boj na trase Praha–Brno. České dráhy zavedou další komerční spoj, konkrétně pár railjetů, který pojede pouze v pátek a neděli – pozdě dopoledne z Prahy a odpoledne do Prahy.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vlaky začnou po dvou desítkách let opět jezdit přímo z Prahy do Třeboně. Dráhy přesměrují část dosavadních rychlíků Praha – České Budějovice na trať, která vede z Veselí nad Lužnicí přes Třeboň do Českých Velenic, byť ta stále čeká na plánovanou elektrizaci. Celkem půjde o čtyři páry rychlíků, které ovšem tím pádem nedojedou do krajského města. Spojení zůstane zachováno, ovšem s přestupem – na odkloněné rychlíky navážou ve Veselí nad Lužnicí rychlíky linky Brno – České Budějovice. Navíc budou odkloněny pouze ty rychlíky, po kterých jede z Prahy do Českých Budějovic ještě expres.

Zajímavostí jsou potom nové rychlíky – nebo spíše spěšné vlaky – z Prahy do Lichkova. Zavede je Leo Express, jde ovšem o spoje objednané nikoli státem, nýbrž Pardubickým krajem. Jde vlastně o prodloužené spěšné vlaky Pardubice–Lichkov.

Leo Express připravuje i další novinky v podobě vlaků Praha–Bratislava, které pojedou přes Olomouc a Břeclav, a také páru spojů Praha–Plzeň a zpět. Ty ale mají začít jezdit až v polovině roku.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na železnici budou také v roce 2020 pokračovat různé dlouhodobé výluky, které provoz ovlivní. Po rekordním roce 2019 se prodlouží také jízdní doba vlaků mezi Prahou a Plzní, byť jen o dvě minuty. Západní expresy budou nově potřebovat k cestě z hlavního nádraží na hlavní nádraží hodinu a 16 minut. Pracovat by se mělo především poblíž pražského Radotína.

Na druhé straně mezi Prahou a Plzní přibude vlaků. V obou směrech pojede nový večerní expres, ve směru do Prahy bude začínat již v Chebu. „Tyto vlaky navíc zastaví v Hořovicích a Rokycanech a zajistí lepší možnost pro návrat ze zaměstnání nebo z kulturních akcí,“ upozornil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Plzeňský kraj u drah také objednal propojení rychlíků Praha–Plzeň se spěšnými vlaky Plzeň–Klatovy, pojede tedy více přímých vlaků z metropole do Klatov, a protože se jim zkrátí pobyt na plzeňském hlavním nádraží, bude i celá cesta rychlejší.

Zlepší se i spojení mezi Prahou a severem Čech. Denně bude jezdit večerní rychlík z Děčína do Prahy, který dosud jezdil jen v neděli. Objeví se i dva nové večerní spoje z Prahy – jeden do Ústí nad Labem, jeden do Teplic.

Mezistátní doprava: Denně do Moskvy, jarní návrat Vindobony

Nový jízdní řád obsahuje nemalé množství vlaků, které zatím nevyjedou. Jde o již zmíněné leoexpressy Praha–Bratislava, ale také o návrat slavné Vindobony. I když toto jméno začaly České dráhy opět používat již loni, až letos počítají i s návratem přímého spoje Vídeň–Praha–Berlín. I on ale začne jezdit až v průběhu příštího roku, počítá se se startem 4. května. Zajímavostí bude její trasování v německé metropoli – nepojede po podzemní trati přes nádraží Südkreuz, nýbrž město objede, na hlavní nádraží dojede po povrchové Městské dráze a končit bude na nádraží Charlottenburg.

Obnovená Vindobona pojede z Prahy do Berlína vpodvečer, do cílové stanice přijede až před desátou večer, opačným směrem se vydá ráno. Částečně tak nahradí zrušený vlak Porta Bohemica. Ten zatím jezdí večer z Prahy přes Drážďany do Lipska a brzy ráno zpět. V Německu o něj však již není zájem, proto bude již od prosince jezdit pouze mezi Prahou a Děčínem.

Vídeň dostane nové spojení nejen s Berlínem, ale také s některými polskými městy, a to již od prosince. K nynějším vlakům, které jezdí z Vídně přes Břeclav a Ostravu do Gdyně a z Vídně do Varšavy, přibude nový spoj z Grazu přes Krakov až do Přemyšlu u ukrajinských hranic. Dosavadní vlak Budapešť–Varšava potom bude protažen do běloruského Brestu. Poveze zároveň i přímé vozy Praha–Bohumín–Brest a přímé lůžkové vozy Praha–Moskva. Železniční spojení Prahy s Moskvou bude po mnohaleté stagnaci k dispozici opět denně.

Lůžkové vozy Praha–Moskva budou jezdit denně. Od roku 2014 toto spojení stagnovalo, letos jezdil tento kurz jen jednou týdně.
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Po rovných deseti letech bude možné dojet vlakem bez přestupu také z Prahy do Vratislavi. Toto přímé spojení má však háček. Jde o jeden ze zmíněných rychlíků/spěšných vlaků Leo Expressu, který jednak pojede až večer – po šesté hodině z Prahy s příjezdem do Vratislavi po půl jedenácté v noci – a zpět v šest ráno. Jednak pojede pouze o víkendech (od pátku do neděle), a ne celoročně; v březnu a dubnu nebude jezdit vůbec.

Kromě Leo Expressu má nové plány v zahraničí i RegioJet. Již od neděle protáhne jeden ze svých spojů Praha–Bratislava dále přes Trenčín do Žiliny. Na květen potom ohlásil protažení vlaků, které zatím končí ve Vídni, přes Györ do Budapešti. Vznikne tak jednak konkurence pro rakouské spolkové dráhy ÖBB a maďarského dopravce START, jednak alternativa k lince Českých drah a jejich protějšků ze Slovenska a Maďarska, která vede přes Bratislavu.

Plánovaný rozmach Leo Expressu souvisí s očekávanou dodávkou nových jednotek Sirius od čínské CRRC. První souprava dorazila do ČR v září, zatím podstupuje zkoušky
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

O prázdninách potom nebude k dispozici přímé spojení z Čech do Norimberka. Linka Cheb–Norimberk bude v červenci a srpnu dočasně ukončena v Marktredwitz.

Regionální doprava: Všechno je jinak

Nejenom stát se nově obrátil na soukromé dopravce. Učinily tak i některé kraje. České dráhy přijdou v neděli o některé linky v Ústeckém, Libereckém, Pardubickém a Zlínském kraji.

Ústecký kraj byl při přerozdělování svých linek nejštědřejší. Dráhy musí přenechat své spoje RegioJetu a také společnosti Länderbahn. Länderbahnu kraj přiřkl linky Osek–Rakovník a také Jirkov–Lužná, které zasahují i do Středočeského kraje, a víkendové vlaky z Chomutova do Vejprt. RegioJet potom bude jediným dopravcem na tratích ze Žatce do Mostu, pravobřežní trati Ústí nad Labem – Děčín (přes Velké Březno) a také z Ústí nad Labem do Mostu přes Bílinu. Jeho vlaky budou jezdit zároveň i po paralelní trati přes Duchcov, kde ale většina výkonů zůstane Českým drahám a RegioJet zajistí posilové spoje. Podobná bude jeho role i na tratích z Teplic do Litvínova a z Kadaně-Prunéřova do Kadaně. Kromě ČD, Länderbahnu a RegioJetu začne na severu Čech denně jezdit i společnost AŽD, která již dříve provozovala sezonní vlaky mezi Lovosicemi a Mostem. Nově je linka protažena do Litoměřic a bude jezdit denně.

Po takzvané švestkové dráze budou vlaky soukromého dopravce jezdit každé dvě hodiny a v pracovní dny pojedou navíc ještě vlaky Litoměřice–Třebívlice, takže v tomto úseku bude spojení co hodinu.

Žádný z nových dopravců nevypraví na koleje něco, co by cestující neznali. Länderbahn i AŽD připravily motorové jednotky Regiosprinter, jaké slouží již dva roky na Šumavě, RegioJet se vytasí s postaršími motoráky řady 845, které dobře znají cestující od Arrivy. Dopravce se ale smluvně zavázal, že se to změní a do dvou let nasadí zcela nové elektrické jednotky.

Kromě změn dopravců a oživení pravidelného spojení mezi Lovosicemi a Mostem se cestující v kraji dočkají s novým jízdním řádem i některých dalších novinek. Především je to zahájení elektrického provozu do Litvínova, díky kterému začnou jezdit přímé vlaky Ústí nad Labem (či Děčín) – Litvínov a nebude již nutné na poslední dva kilometry přestupovat jako dosud. O víkendech pak přibude druhý pár spěšných vlaků z krajského města do Moldavy a po celý týden bude nově jezdit večerní osobní vlak z Mělníka do Ústí nad Labem.

Na druhé straně se zhorší spojení na hlavní trati mezi Teplicemi a Mostem. Začne její oprava, kvůli tomu Správa železniční dopravní cesty prodloužila jízdní doby. „Bohužel v Mostě dojde k rozvázání přestupních přípojů,“ upozornila Markéta Flochová z dopravního odboru Ústeckého kraje. 

Nádraží Židlochovice ožije 15. prosince
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

„Švestková dráha“ není jediná trať, která ožívá po letech útlumu. Zatímco po ní se v posledních letech jezdilo alespoň přes léto o víkendech, trať Hrušovany u Brna – Židlochovice v Jihomoravském kraji byla téměř mrtvá od konce 70. let. Zprvu po ní jezdily alespoň nákladní vlaky, nakonec zmizely i ty. Správa železniční dopravní cesty ji ale nechala opravit a také elektrizovat, takže od neděle na ni začnou zajíždět některé vlaky jihomoravské linky S3 z Tišnova. Ta zatím končila v Břeclavi, nově budou vlaky střídavě jezdit do Židlochovic a do Břeclavi – soupravy odjíždějící v celou hodinu z Tišnova (tedy v :40 z Brna) zamíří do Židlochovic, do Břeclavi pojedou ty s odjezdem v půl z Tišnova.

Z hlediska provozu jde na jižní Moravě o největší změnu. Cestující ale musí počítat také s tím, že si kraj vymínil významné tarifní změny. S Českými drahami uzavřel novou smlouvu a po dlouhých vyjednáváních se s nimi nedohodl na uznávání tarifu dopravce. Při cestách po kraji tedy bude platit pouze tarif IDS JMK. Drážní tarif bude k dispozici těm, kdo budou do Jihomoravského kraje přijíždět z jiného regionu, a v dálkových vlacích. 

Studio Brno: Změny jízdních řádů (zdroj: ČT24)

Podobně jako Jihomoravský kraj se rozhodl naložit s jízdným i Zlínský kraj. Ten jednak zavádí integrovaný dopravní systém, kterým hned nahradí tarif ČD v osobních vlacích, jednak patří ke krajům, které přidělily část výkonů konkurenci drah. Konkrétně dostala smlouvu na soubor tratí na Vsetínsku (do Velkých Karlovic a Bylnice) a Uherskohradišťsku (do Bylnice a Luhačovic) Arriva, která má zároveň dohodu s Leo Expressem jako subdodavatelem. Pro cestující to znamená především zvýšení komfortu. Leo Express nasadí moderní, nízkopodlažní klimatizované motorové jednotky Lint, které nahradí dosavadní regionovy. Arriva je doplní svými jednotkami řady 845, které oproti regionovám nejsou nízkopodlažní, ale mohou se pochlubit alespoň lepšími jízdními vlastnostmi.

Navíc se zlepší i nabídka spojení, například mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi pojedou dopoledne dva vlaky navíc. 

Zatímco ve Zlínském kraji bude Leo Express v roli subdodavatele, v Pardubickém kraji, konkrétně na Orlickoústecku, bude hrát hlavní roli. Kraj si jej vybral jako nového dopravce na tratích z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov a Králíky do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic. I tam se objeví motorové jednotky Lint a jednou až třikrát denně také elektrické jednotky, které znají cestující z dálkových linek Leo Expressu.

Půjde o již zmíněné spěšné vlaky z Prahy. Celotýdenně pojede pouze jeden vlak do Letohradu (třikrát týdně protažený do Vratislavi), o víkendech ještě jeden pár do Lichkova a v neděli z Prahy a v pondělí do Prahy ještě třetí spoj do Letohradu. Mezi Prahou a Pardubicemi budou zastavovat podobně jako rychlíky Českých drah – tedy v Kolíně a Přelouči, za Pardubicemi potom v Chocni, Brandýse nad Orlicí a dva ze tří vlaků i v Moravanech. Za Ústím nad Orlicí potom dva ze tří vlaků obslouží všechny zastávky, zbývající – ten, který bude třikrát týdně pokračovat do Vratislavi – jen Letohrad a Jablonné nad Orlicí.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zanikne ovšem například každodenní přímé ranní spojení z Pardubic do Letohradu a polského Mezilesí. Kdo se bude chtít v pracovní den mimo prázdniny vypravit třeba na nákupy do Kladska, bude muset dvakrát přestupovat, stráví hodinu čekáním v Lichkově a v cíli bude o tři čtvrtě hodiny později než dosud.

V jízdním řádu je k nalezení o něco více osobních vlaků v úseku Česká Třebová – Letovice, ale přestože podle Českých drah jde o „rozšíření a zpravidelnění nabídky“, jsou spoje během dne nadále rozdělené značně náhodně a s různými omezeními jízdy. Měly by ale jezdit zhruba ve dvouhodinových intervalech (nikoli však v taktu, tedy s odjezdem vždy ve shodnou minutu), ovšem s vynecháním spojů kolem jedenácté dopoledne. Vlaky budou mít přípoje jak v Třebové, tak i v Letovicích, kde budou nově končit všechny vlaky od Brna – žádný tedy již nepojede do Březové nad Svitavou. 

Pardubického kraje se dotýká i změna, kterou si objednal sousední Královéhradecký kraj. Ten chce, aby jezdilo více vlaků mezi Chocní a Náchodem, a to s přípojem na pražské rychlíky v Chocni. Spojení Praha–Náchod přes Choceň pojede až pětkrát denně – v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu s dopolední čtyřhodinovou mezerou.

Kraj objednal i několik dalších nových vlaků – spěšný vlak z Hradce Králové přes Náchod do Meziměstí, posílení víkendového provozu mezi krajským městem a Trutnovem či zavedení celotýdenního provozu od konce dubna do září na trati z Trutnova do Královce a dále do Polska. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Dalším z krajů, které na své koleje přivedou v neděli nového dopravce, je Liberecký kraj. Ten přiřkl Arrivě osobní vlaky na trase z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a také na odbočné trati z Železného Brodu do Tanvaldu. Tanvaldskou trať údolím řeky Kamenice ovládne Arriva úplně vzhledem k tomu, že jde zároveň o trasu jedné z rychlíkových linek, které jí připadnou.

Arriva nahradí regionovy a postarší motorové vozy ČD s vysokou podlahou přezdívané „rakev“ novějšími, nízkopodlažními motorovými jednotkami Desiro. Novinkou je především již naznačené prodloužení regionální linky Liberec – Stará Paka až do Lomnice nad Popelkou.

Desira znají cestující v kraji i od dopravce Länderbahn, který bude z Liberce do Hrádku nad Nisou a dále přes německou Žitavu do Drážďan a také do Varnsdorfu jezdit i nadále.

Na zbylých tratích zůstávají dopravcem České dráhy, které ovšem nyní mají s krajem více smluv. Na linii od Frýdlantska přes Liberec a Tanvald po Harrachov platí smlouva vysoutěžená na počátku desetiletí, na dalších tratích je smlouva nová. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Rozsáhlé změny přináší nový grafikon i na Vysočinu. Kraj začíná zavádět nový integrovaný dopravní systém a rozhodl se posílit dopravu na některých trasách. Patří k nim přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Slavonice, v menší míře též Jihlava – Znojmo, které zajíždějí i na území sousedních krajů. Znojemské spěšné vlaky ale budou jezdit jen střídmě – jeden pár denně a v odlišném čase o víkendech. Zajímavostí může být pojmenování spěšných vlaků podle vinných odrůd – Veltlínské zelené (vlak jezdící v pracovní dny), Ryzlink rýnský a Sauvignon. Zavedeny budou také posilové spěšné vlaky z Jihlavy do Brna jezdící v pracovní dny.

Novinkou bude i protažení vlaků z Tábora až do Jihlavy. Nebudou tedy končit v Horní Cerekvi, zato nechá kraj zásadním způsobem zredukovat mezikrajské spojení mezi Cerekví a Počátkami. Naopak přibude vlaků na slavonické trati.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na trati mezi Jihlavou a Náměští nad Oslavou již nebudou jezdit přímé osobní vlaky z Jihlavy až do Brna, vždy se bude muset přestupovat v Náměšti (anebo jet přímým rychlíkem). Spojení zůstane zachováno ve dvouhodinových intervalech, ve špičkách mezi Jihlavou a Okříšky i v hodinových.

Na trati Žďár nad Sázavou – Tišnov přes Nové Město na Moravě potom kraj objednal posílení mezi Žďárem a Novým Městem, dále do Tišnova naopak pojede méně vlaků. 

Jihočeský kraj nyní má s železničními dopravci větší množství smluv, kromě soukromých dopravců (GW Train Regio a JHMD), kteří jezdí na Šumavě a na jindřichohradeckých úzkokolejkách, uzavřel hned tři kontrakty s Českými drahami – zvlášť na elektrickou trakci, zvlášť na motorovou a zvlášť na specifickou trať Tábor–Bechyně, která je sice elektrizovaná, ale jiným napěťovým systémem.

V motorové trakci patří k největším novinkám zavedení spěšných vlaků z Tábora přes Písek do Strakonic – bude jich jezdit osm párů v pracovní dny. Další nové spěšné vlaky budou elektrické, pojedou v pracovní dny z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce a po hodině se budou střídat s rychlíky na téže trase. Více vlaků pojede také z krajského města do Zlivi a zrychlené osobní vlaky začnou jezdit do Písku. 

Plzeňském kraji sice s novým jízdním řádem formálně vznikne přímá regionální linka Beroun–Klatovy, kterou si kraj vyžádal prostřednictvím veřejné soutěže, prakticky ale zatím v celé této trase osobní vlaky jezdit nebudou. Plzní budou projíždět osobní vlaky Rokycany–Přeštice a spěšné vlaky Rokycany – Klatovy, zatímco mezi osobními vlaky Beroun–Plzeň a Plzeň–Klatovy se bude stále přestupovat. Součástí kontraktu, který od kraje získaly České dráhy, je příslib nasazení nových elektrických jednotek, na jejich pořízení ale mají dráhy ještě dva roky, zatím se musí cestující spokojit s klasickými soupravami s řídicími vozy.

Na trati Rokycany–Nezvěstice, mezi Plzní a Chrastem u Plzně či z Domažlic do Poběžovic pojede více spojů. Vlaky se vrátí na úsek Staňkov – Horšovský Týn, kde byly v posledních letech k vidění jen o víkendech. 

Poměrně střídmý je, pokud jde o změny v novém jízdním řádu, Karlovarský kraj.Některé úpravy jsou z pohledu cestujících spíše kosmetické – například místo ranního spěšného vlaku z Chebu do Chomutova pojede rychlík (který ovšem neobslouží některé zastávky, kde spěšný vlak staví – Nové Sedlo u Lokte nebo třeba Vojkovice nad Ohří).

Dnes to není již nic výjimečného, ale když z Mariánských Lázní do Karlových Varů začal jezdit soukromý dopravce, bylo to zjevení. Šlo o jednu z prvních soutěží, ve kterých neuspěly ČD, zvítězil tehdejší Viamont (dnes GW Train Regio)
Zdroj: Slavomír Kubeš/ČTK

V Karlovarském kraji zůstává stejné rozložení dopravců, jaké bylo, takže kromě Českých drah bude nadále jezdit společnost GW Train Regio na linkách Karlovy Vary – Mariánské Lázně a Karlovy Vary – Kraslice. 

Dalším regionem, kde se mnoho nemění, je Olomoucký kraj. Jednou z nejdůležitějších novinek pro cestující, kteří používají jízdenky integrované dopravy, je integrace rychlíků a části expresních vlaků na území kraje. Z expresů se integrace týká linky Ex 2 (Praha–Vsetín–Žilina) a jednoho páru vlaků Praha–Přerov. 

I v Moravskoslezském kraji se s novým jízdním řádem převrat na železnici neuskuteční. Krajský úřad bude pokračovat se stávajícími dopravci, převážně tedy Českými drahami a na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem společností GW Train Regio. Nově by se mělo zlepšit spojení Ostravy se Štramberkem, potažmo Kopřivnicí. Začnou jezdit přímé spěšné vlaky – čtyři denně. Na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm by se potom během roku měly objevit nové patrové soupravy.

Konečně Středočeský kraj spolu s Prahou se letos hlavně „vezou“ na změnách, které prosadilo ministerstvo dopravy. Jde o předání některých rychlíkových linek jiným dopravcům. Nastávají kvůli tomu některé paradoxy, protože se nemění praxe, kdy ministerstvo některé rychlíky neobjednává celotýdenně a ve dnech, kdy nejedou, je nahrazují spěšné vlaky objednané krajem a městem.

obrázek
Zdroj: ČT24

Důsledkem je například situace, kdy rychlík v sedm ráno z Prahy do Rakovníka bude od pondělí do soboty provozovat Arriva (v pracovní dny s odjezdem v 6:50, v sobotu v 7:05), ale v neděli pojede jako spěšný vlak a dopravcem budou České dráhy.

Na trati Praha – Mladá Boleslav se potom v pracovní dny odpoledne budou – tak jako dosud – po hodině střídat spěšné vlaky a rychlíky. Nejenže ale bude mít každý spoj jiného dopravce, lišit se bude i výchozí stanice v Praze. Zatímco spěšné vlaky budou začínat na Masarykově nádraží, rychlíky se přestěhují na hlavní nádraží. 

Nový jízdní řád bude platit od nedělní půlnoci, během dne se ale mohou vyskytnout některé mimořádnosti – například odlišné řazení některých vlaků. Jízdní řád bude platit do 12. prosince 2020. Oficiální termín pro větší změny v průběhu jeho platnosti stanovila SŽDC na 14. června.