Budějovický Budvar měl loni rekordní čistý obrat tři miliardy korun. Tržby za vlastní výrobky a služby byly přes 2,8 miliardy, a tedy meziročně stouply zhruba o 170 milionů. Zisk před zdaněním vzrostl o 10,9 procenta na 363,7 milionu, což je nejlepší výsledek od roku 2001. Loni Budvar zvýšil výstav proti roku 2018 o 4,8 procenta na 1,67 milionu hektolitrů, což je nejvíc za 124 let existence pivovaru. Národní podnik vyvezl loni nejvíc piva v historii, 1,15 milionu hektolitrů, jak vyplývá z vyjádření ředitele Budvaru Petra Dvořáka. Loni se dařilo všem českým pivovarům. Letos ale produkci ovlivní koronavirová pandemie.
Budvar měl loni rekordní čistý obrat. Zaměření na prémiové segmenty trhu funguje, míní ředitel
Tahounem rostoucího výstavu byly ležáky. Loni pivovar uvařil nejvíc ležáků za dobu své existence, jeho podíl na výrobě přesáhl 78 procent.
Tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,3 procenta na 2,71 miliardy korun. Podle Dvořáka se potvrzuje, že strategie zaměřit se na prémiové segmenty trhu je úspěšná. „I proto rosteme v tržbách za pivo rychleji než v samotném objemu. Dobrou zprávou je i více než dvouprocentní nárůst prodeje našeho piva na jinak klesajícím domácím trhu,“ uvedl v tiskové zprávě.
Pivovaru se 670 zaměstnanci loni stoupl export meziročně o 7,4 procenta na 1,15 milionu hektolitrů. Je to rekordní vývoz. Budvar loni exportoval téměř do 80 zemí. Mezi pět největších odbytišť patřily Německo, Polsko, Slovensko, Rusko a Velká Británie, 90 procent exportu tvořil světlý ležák.
Loni Budvar investoval 738 milionů korun. Zprovoznil kromě jiného novou lahvovou linku. Letos za 280 milionů korun rozšířil téměř o polovinu kapacity pro hlavní kvašení, díky 24 cylindrokónickým tankům s objemem 3000 hektolitrů.
Letos ještě plánuje Budvar další rozšíření kvasných kapacit. Až pivovar dokončí rozvojový plán z roku 2015, který obsahuje investice za 2,5 miliardy korun, roční výstav stoupne na 2,25 milionu hektolitrů.
V roce 2018 měl Budvar čistý obrat 2,81 miliardy korun a do státního rozpočtu odvedl 500 milionů korun, vyplývá z výroční zprávy.
Plzeňský Prazdroj zvýšil zisk o 300 milionů, tržby byly rekordní
Výborně se loni vedlo i největšímu českému pivovaru. Plzeňský Prazdroj loni meziročně zvýšil zisk zhruba o 300 milionů korun na 4,8 miliardy korun. Tržby mu stouply o půl miliardy na rekordních 17 miliard korun, sdělil mluvčí společnosti Zdeněk Kovář. Kapitálové investice firmy loni činily 1,5 miliardy korun.
Na domácím trhu společnost prodala meziročně o procento více piv, a to celkem 7,3 milionu hektolitrů. Pivovar vlastní od konce března roku 2017 japonská skupina Asahi. Letošní výsledky ale budou výrazně ovlivněné pandemií koronaviru.
Na daních včetně spotřební odvedla firma loni šest miliard korun. Společnost loni celkově prodala rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva, meziročně o procento více. Z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionu hektolitrů, což je nové maximum a nárůst o 2,5 procenta. Dařilo se oběma exportním značkám, jak ležáku Pilsner Urquell, tak i Velkopopovickému Kozlu. Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než 50 zemí na světě, což z něj dělá největšího exportéra českého piva.
„Naše domácí prodeje výrazně podpořily úspěšné novinky, ať už v kategorii ležáků, tak mezi nealkoholickými pivy. Příkladem je čepovaná Gambrinus 11, která si rychle získala přízeň milovníků piv a zařadila se mezi vyhledávané ležáky. A vůbec nejrychleji – o 18 procent – loni rostly prodeje nealkoholického piva Birell včetně jeho ochucených variant,“ uvedl generální ředitel Prazdroje Grant Liversage.
Letos chce společnost investovat více než 300 milionů korun do návratu k normálnímu životu po koronavirové pandemii.
Loni se dařilo všem českým pivovarům
Všechny české pivovary loni meziročně zvýšily výrobu o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů, uvedl už dříve Český svaz pivovarů a sladoven. Šlo o rekordní výstav druhý rok za sebou. Letos produkce klesne kvůli koronaviru a vládním restriktivním opatřením.
Za růstem stál loni stejně jako předloni export, který se meziročně zvýšil o 4,5 procenta, nealkoholické pivo si ve vývozu polepšilo o více než 22 procent. Na export tak šlo 5,4 milionu hektolitrů pěnivého moku. Největšími evropskými trhy zůstávají Slovensko, Německo a Polsko, na čtvrté místo se dostalo s růstem o 36 procent Maďarsko. Z trhů mimo EU jsou jako v minulosti největší Rusko, Jižní Korea a Spojené státy americké.
Česká spotřeba piva loni meziročně vzrostla na hlavu o dvě velká piva na 142 litrů. Z hlediska obalů si loni prvenství udrželo sklo, 40 procent celkové spotřeby tvořilo lahvové pivo, u kterého se podíl meziročně snížil o dvě procenta.
Sudové pivo si pohoršilo o čtyři procenta na 33 procent, pivo prodávané v plastových lahvích pak o pět procent na 11 procent. Pomalejším růstem proti předchozím letům, ale přesto o osm procent se zvětšil prodej piva v plechu, které tak s 12 procenty překonalo prodeje v PET lahvích.