Letošní výroba osobních aut se zřejmě vyrovná loňské rekordní produkci 1,4 milionu vozů. Automobilkám se v závěru roku podařilo dohnat pomalejší tempo ze začátku roku, uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Po Novém roce by mohl přijít pokles.
Automobilky čekají výrobu na úrovni loňského rekordu ve výši 1,4 milionu aut
Od ledna do listopadu Škoda, TPCA a Hyundai dohromady vyrobily 1,338 milionu aut, což bylo o 0,6 procenta meziročně méně. V posledních třech měsících ale automobilky vykazovaly oproti loňsku snížení jen o 0,3 procenta.
Počínající zpomalování ekonomiky v Německu a propad automobilového trhu v Číně se podle Michala Razima z PwC projevily zatím jen mírně poklesem budoucích objednávek.
„Například Škoda Auto díky svému produktovému mixu stále řeší opačný problém, tedy nedostatek výrobních kapacit vzhledem k vysoké poptávce po autech z Mladé Boleslavi. A to i když celkově prodeje vykázaly mírný pokles v řádu nižších jednotek procent. Zároveň Škoda začala prodávat hybridní modely, u kterých předpokládáme tržní úspěch, když jsou proti například japonským hybridům optimálně přizpůsobeny evropským podmínkám,“ řekl Razim.
V příštím roce budou výrobci čelit hrozbě cel, ale i zpomalení čínského trhu. Novinkou v regulaci budou pokuty za nadlimitní emise, které se výrobci, včetně Škody a Hyundai, budou snažit eliminovat nástupem elektromobility.
„I v Česku lze očekávat vliv ochlazení globální ekonomiky, který se začne přelévat do tuzemského autoprůmyslu. Spotřebitelská nálada již několik kvartálů vykazuje pokles a lze očekávat, že se toto bude i nadále promítat do poklesu počtu prodaných aut,“ dodal Razim.
Elektrické automobily to budou mít ve střední Evropě těžší kvůli chybějící infrastruktuře. Jejímu budování by pomohla větší podpora státu u výstavby nabíječek a adekvátní posílení přenosové soustavy.
„V prezentaci zástupce německé asociace VDA zazněly prognózy poklesu světového trhu s automobily v roce 2020 o jedno procento oproti predikci výroby v letošním roce. Očekávám tedy, že pokud se tyto prognózy potvrdí a pokles na největších automobilových trzích v Číně a USA se zpomalí, také výroba v EU a konkrétně v Česku zůstane na stabilní úrovni,“ podotkl Petzl.
Dodal ale, že do hry bude vstupovat řada proměnných, jako jsou náběh regulace omezující emise CO2 z dopravy v EU, brexit, nebo geopolitické obchodní spory.