Zvítězila ideologie nad rozumem, hodnotí zákaz prodeje aut se spalovacími motory europoslanec Zdechovský

83 minut
90’: Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035
Zdroj: ČT24

Evropský parlament ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) s krokem nesouhlasí. V aktuální situaci, kdy nejsou zajištěny ekologické zdroje pro nabíjení vozů na baterie, jde o Potěmkinovu vesnici a vítězství ideologie nad rozumem, řekl v pořadu 90' ČT24. Jeho kolega z Evropského parlamentu Mikuláš Peksa (Piráti) však rozhodnutí považuje za vítané vodítko pro automobilky, které tak budou vědět kudy se při vývoji vozů ubírat.

Zdechovský zmínil, že EU produkuje devět procent skleníkových plynů, z toho čtvrtina je z dopravy. „Celkově asi tři procenta tvoří automobily celosvětově, a pokud nemáte v elektromobilitě, kterou Evropská komise tak propaguje, zaručeno, že bude elektrická energie brána z takzvaných čistých zdrojů, nebude z uhelných elektráren, tak je to celé Potěmkinova vesnice,“ podotkl.

Zdůraznil, že stále není vyřešena recyklace baterií. „Vozíme je zpátky do Číny velkými nákladními loděmi,“ podotkl s tím, že i většina elektrických baterií se dováží z Číny. Podle něj je potřeba bojovat proti skleníkovým plynům racionálním způsobem. „Jestli budeme auto zapojovat do elektriky, která bude vyrobená z uhlí, tak to není to, čeho bychom chtěli dosáhnout.“

Podle něj je potřeba zohlednit i další studie, zmínil například studii ČVUT, podle níž elektromobilita není v zásadě čistší než moderní spalovací motory, které by splňovaly normu euro 6 nebo 7. „Je v tom velikánský kus ideologie a naivity,“ podotkl s tím, že čas ukáže.

Postupný útlum spalovacích motorů

Peksa zdůraznil, že nejde o náhlý zákaz spalovacích motorů, ale postupný útlum směrem k roku 2035. „Věcně to funguje tak, že všechny relevantní automobilky oznámily, že se spalovacím motorem končí ještě před termínem, který stanovila EU,“ vysvětlil a dodal, že to má svůj smysl, protože automobilky chtějí mít vizi, jaký by měl další vývoj být. Dává to podle něj vhled i dalším hráčům v dané oblasti.

„Pokud stavíte čerpací stanici, tak chcete vědět, jak rychle budou elektroauta nastupovat,“ zmínil a dodal, že si o tuto změnu automobilky v podstatě řekly a zákazníci se těchto aut dožadovali. „Automobilky používají čistou mobilitu jako nástroj reklamy už řadu let. Využívají toho i s tou vizí – kdo obsadí trh s čistými auty, bude profitovat v nadcházejících dekádách,“ podotkl s tím, že o elektromobilitu mají zájem i další velké trhy, například Indie. Je to podle něj celosvětový trend.

Vedoucí partner poradenské společnosti EY Petr Knap v pořadu zmínil, že situace je mnohem složitější. Podle něj prohlášení automobilek o omezení spalovacích motorů padla v posledním roce. „Byla výsledkem toho, že regulace se někam vyvíjí a automobilky si spočítaly, že budou muset nějak zareagovat, v jednu chvíli stejně budou muset říct, že pro Evropu nebudou vyrábět,“ podotkl s tím, že ale není reálné, aby se například v Indii či Africe prodávala auta bez spalovacích motorů.

Také podle Zdechovského není elektromobilita na vzestupu všude. Řada automobilek technologii na spalovací motory tak přesune do rozvojových zemí, což ekologii nepomůže. Podotkl, že když tento problém vyřeší Evropa, neznamená to, že jej vyřeší Afrika, Jižní Amerika či Čína nebo Rusko. Právě zde jsou podle Zdechovského problémy ještě větší. 

Změna k nepoznání

Knap podotkl, že automobilový průmysl se za 14 let změní k nepoznání. „Bude dominovat pohon primárně bateriově elektrický,“ zmínil s tím, že na trhu se objeví noví hráči. Je tu však podle něj spousta otázek, například bezpečnost baterií při nárazech či při dobíjení. „Spousta věcí je nyní technologicky dořešována,“ řekl.

Dodal také, že důležitá část, která byla automobilovým průmyslem vnímána jako férová, europarlamentem schválena nebyla. Šlo zejména o závazek vybudovat dobíjecí infrastrukturu – například milion dobíjecích stanic v roce 2025 a jejich rozšiřování v dalších letech. „Zůstal však tradiční požadavek: ,automobilky, snažte se, nicméně jak vám pomůžeme, to jisté není‘' To vnímám jako zásadní problém, který je potřeba řešit.“ S těmito – pro automobilky neférovými podmínkami – bude podle něj přechod komplikovaný.

Podotkl, že vývojové cykly nových generací aut jsou v rámci šesti či devíti let. „Jsme ve fázi vývoje aut, která budou poslední a už se blížím k těm, která budou dominovat v roce 2035,“ řekl.

Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, se není třeba obávat, jak naložit s odpadem z elektrobaterií, protože díky technologiím jejich recyklace obrovsky pokročila. „Uklidním i skeptiky ohledně cen elektromobilů, protože na jejich trhu bude fungovat něco, co se jmenuje economy of scale (ekonomika měřítka). To znamená, že čím více se bude elektromobilů vyrábět, tím více bude klesat jejich cena. To vám garantuji,“ řekl jako host programu Události, komentáře.

9 minut
Události, komentáře: Cesta k elektromobilitě
Zdroj: ČT24

Podle náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Eduarda Muřického si již nyní řada firem pořizuje elektroautomobily a trend je jednoznačný. Ministerstvo proto připravuje program pro firemní vozy. „Nepůjde o čisté dotace, ale operativní leasing a zvýhodnění,“ zmínil s tím, že program bude spuštěn ještě letos.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některých infekcí přibylo, žloutenky A více než desetkrát, uvedl zdravotní ústav

V prvním čtvrtletí v tuzemsku meziročně přibylo některých infekcí, například svrabu, legionelózy a zejména žloutenky typu A. Jejích letošních 332 případů je více než desetinásobek počtu případů proti prvním třem měsícům loňského roku, vyplývá z údajů Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Naopak se zpomalilo šíření černého kašle, spalniček či příušnic.
před 2 hhodinami

Hackeři útočili na pražskou Správu služeb. Ta se potýká s následky

Správa služeb hlavního města Prahy čelila kyberútoku a potýká se s následky – hackerská skupina začala zveřejňovat na internetu některé z ukradených materiálů a vyzvala organizaci k vyjednávání, informoval web iROZHLAS, kterému útok potvrdila přímo příspěvková organizace města. Podrobnosti k případu ale sdělovat nechce. Věcí se zabývá policie i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Data byla odcizena před více než týdnem a útočníci dali pražské správě služeb 29denní ultimátum, uvedla společnost Check Point Software Technologies.
08:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

V tuzemsku pracuje 155 tisíc ukrajinských uprchlíků, hlásí ministerstvo

Podle ředitelky sekce zaměstnanosti ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Kateřiny Štěpánkové pracuje v Česku 155 tisíc uprchlic a uprchlíků z Ukrajiny. Celkem 95 procent z nich platí z výdělku ze zaměstnání či z práce na dohodu odvody. K nedělní půlnoci mělo v zemi podle údajů resortu vnitra dočasnou ochranu 368 tisíc příchozích z válkou zmítané země.
před 4 hhodinami

Europoslanec Kovařík z rodinných důvodů skončí ve funkci

Český europoslanec Ondřej Kovařík (ANO) z frakce Patrioti pro Evropu se z rodinných důvodů rozhodl ukončit své působení v Evropském parlamentu (EP). Oznámil to na sociální síti X. Stane se tak podle něj před letní parlamentní přestávkou. Podle výsledků voleb do EP je náhradníkem za Kovaříka bývalý velvyslanec v Norsku Jaroslav Knot.
před 5 hhodinami

Životickou tragédii připomíná výstava, hejtman čelí kritice

Končí lhůta pro posílání připomínek k plánované stavbě obchvatu Havířova. Vést má i přes městskou část Životice, kde nacisté během druhé světové války postříleli 36 mužů – mstili se za přestřelku mezi gestapem a partyzány. Událostem se nyní věnuje i výstava v Senátu. Spolupořádá ji poslanec a hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO), ale čelí přitom kritice pozůstalých, že dlouhodobě vystupuje proti důstojnému uchování památky. Výstava je přístupná veřejnosti, ale jen v pondělí, v určitý čas a po domluvě v infocentru.
před 9 hhodinami

Státní památky nabízí na Velký pátek mimořádný program

Na Velký pátek letos připadl Mezinárodní den památek a sídel. Mnohé státní hrady a zámky při této příležitosti připravily mimořádný program. Nejde jen o prohlídky, ale také o výtvarnou soutěž nebo o výpravu s indiciemi, sdělila mluvčí Národního památkového ústavu (NPÚ) Blanka Černá.
07:46Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Pobytové letní tábory hlásí poslední volná místa

Pobytové letní tábory hlásí poslední volná místa, příměstské jsou už ve většině měst zcela zaplněné. České televizi to potvrdila Česká rada dětí a mládeže a osm organizací pořádajících tábory. Podle nich mají rodiče největší zájem o klasické pobytové a příměstské tábory se všeobecným zaměřením, stoupá ale i poptávka po těch u moře. Ceny se za poslední rok zvedly o deset procent.
před 10 hhodinami

S Velikonoci přichází kontroly na silnicích a posilování spojů

Za poslední dva dny zemřelo na silnicích dvanáct lidí, jako rizikový hodnotí policie i nadcházející sváteční víkend. Posílí proto kontroly napříč celou republikou – hlídky se zaměří na alkohol za volantem nebo telefonování. Na Velikonoce lidé také více využívají veřejnou dopravu. Například České dráhy, jako největší tuzemský železniční dopravce, posílily své dálkové vlaky. Doporučují vybírat i spoje mimo přepravní špičku a ke kratším cestám využívat regionální vlaky.
před 20 hhodinami
Načítání...