Zvítězila ideologie nad rozumem, hodnotí zákaz prodeje aut se spalovacími motory europoslanec Zdechovský

83 minut
90’: Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035
Zdroj: ČT24

Evropský parlament ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) s krokem nesouhlasí. V aktuální situaci, kdy nejsou zajištěny ekologické zdroje pro nabíjení vozů na baterie, jde o Potěmkinovu vesnici a vítězství ideologie nad rozumem, řekl v pořadu 90' ČT24. Jeho kolega z Evropského parlamentu Mikuláš Peksa (Piráti) však rozhodnutí považuje za vítané vodítko pro automobilky, které tak budou vědět kudy se při vývoji vozů ubírat.

Zdechovský zmínil, že EU produkuje devět procent skleníkových plynů, z toho čtvrtina je z dopravy. „Celkově asi tři procenta tvoří automobily celosvětově, a pokud nemáte v elektromobilitě, kterou Evropská komise tak propaguje, zaručeno, že bude elektrická energie brána z takzvaných čistých zdrojů, nebude z uhelných elektráren, tak je to celé Potěmkinova vesnice,“ podotkl.

Zdůraznil, že stále není vyřešena recyklace baterií. „Vozíme je zpátky do Číny velkými nákladními loděmi,“ podotkl s tím, že i většina elektrických baterií se dováží z Číny. Podle něj je potřeba bojovat proti skleníkovým plynům racionálním způsobem. „Jestli budeme auto zapojovat do elektriky, která bude vyrobená z uhlí, tak to není to, čeho bychom chtěli dosáhnout.“

Podle něj je potřeba zohlednit i další studie, zmínil například studii ČVUT, podle níž elektromobilita není v zásadě čistší než moderní spalovací motory, které by splňovaly normu euro 6 nebo 7. „Je v tom velikánský kus ideologie a naivity,“ podotkl s tím, že čas ukáže.

Postupný útlum spalovacích motorů

Peksa zdůraznil, že nejde o náhlý zákaz spalovacích motorů, ale postupný útlum směrem k roku 2035. „Věcně to funguje tak, že všechny relevantní automobilky oznámily, že se spalovacím motorem končí ještě před termínem, který stanovila EU,“ vysvětlil a dodal, že to má svůj smysl, protože automobilky chtějí mít vizi, jaký by měl další vývoj být. Dává to podle něj vhled i dalším hráčům v dané oblasti.

„Pokud stavíte čerpací stanici, tak chcete vědět, jak rychle budou elektroauta nastupovat,“ zmínil a dodal, že si o tuto změnu automobilky v podstatě řekly a zákazníci se těchto aut dožadovali. „Automobilky používají čistou mobilitu jako nástroj reklamy už řadu let. Využívají toho i s tou vizí – kdo obsadí trh s čistými auty, bude profitovat v nadcházejících dekádách,“ podotkl s tím, že o elektromobilitu mají zájem i další velké trhy, například Indie. Je to podle něj celosvětový trend.

Vedoucí partner poradenské společnosti EY Petr Knap v pořadu zmínil, že situace je mnohem složitější. Podle něj prohlášení automobilek o omezení spalovacích motorů padla v posledním roce. „Byla výsledkem toho, že regulace se někam vyvíjí a automobilky si spočítaly, že budou muset nějak zareagovat, v jednu chvíli stejně budou muset říct, že pro Evropu nebudou vyrábět,“ podotkl s tím, že ale není reálné, aby se například v Indii či Africe prodávala auta bez spalovacích motorů.

Také podle Zdechovského není elektromobilita na vzestupu všude. Řada automobilek technologii na spalovací motory tak přesune do rozvojových zemí, což ekologii nepomůže. Podotkl, že když tento problém vyřeší Evropa, neznamená to, že jej vyřeší Afrika, Jižní Amerika či Čína nebo Rusko. Právě zde jsou podle Zdechovského problémy ještě větší. 

Změna k nepoznání

Knap podotkl, že automobilový průmysl se za 14 let změní k nepoznání. „Bude dominovat pohon primárně bateriově elektrický,“ zmínil s tím, že na trhu se objeví noví hráči. Je tu však podle něj spousta otázek, například bezpečnost baterií při nárazech či při dobíjení. „Spousta věcí je nyní technologicky dořešována,“ řekl.

Dodal také, že důležitá část, která byla automobilovým průmyslem vnímána jako férová, europarlamentem schválena nebyla. Šlo zejména o závazek vybudovat dobíjecí infrastrukturu – například milion dobíjecích stanic v roce 2025 a jejich rozšiřování v dalších letech. „Zůstal však tradiční požadavek: ,automobilky, snažte se, nicméně jak vám pomůžeme, to jisté není‘' To vnímám jako zásadní problém, který je potřeba řešit.“ S těmito – pro automobilky neférovými podmínkami – bude podle něj přechod komplikovaný.

Podotkl, že vývojové cykly nových generací aut jsou v rámci šesti či devíti let. „Jsme ve fázi vývoje aut, která budou poslední a už se blížím k těm, která budou dominovat v roce 2035,“ řekl.

Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, se není třeba obávat, jak naložit s odpadem z elektrobaterií, protože díky technologiím jejich recyklace obrovsky pokročila. „Uklidním i skeptiky ohledně cen elektromobilů, protože na jejich trhu bude fungovat něco, co se jmenuje economy of scale (ekonomika měřítka). To znamená, že čím více se bude elektromobilů vyrábět, tím více bude klesat jejich cena. To vám garantuji,“ řekl jako host programu Události, komentáře.

9 minut
Události, komentáře: Cesta k elektromobilitě
Zdroj: ČT24

Podle náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Eduarda Muřického si již nyní řada firem pořizuje elektroautomobily a trend je jednoznačný. Ministerstvo proto připravuje program pro firemní vozy. „Nepůjde o čisté dotace, ale operativní leasing a zvýhodnění,“ zmínil s tím, že program bude spuštěn ještě letos.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 1 hhodinou

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 1 hhodinou

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 2 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 11 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 13 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 13 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...