Zákaz předjíždění pro kamiony na D1 se odkládá, úřady nestíhají vyřídit rozmístění značek

7 minut
UDÁLOSTI: Omezení kamionů na D1 se odsouvá
Zdroj: ČT24

Rozšíření zákazu předjíždění pro kamiony na dálnici D1 se odkládá. Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy to potvrdilo České televizi. Zákazových značek je příliš mnoho a do konce léta, kdy chtěla mít policie zákazy již v platnosti, se jejich osazení nestíhá. Nyní mají úřady ambici značky osadit před začátkem zimní sezony.

Dálnice D1 přes Vysočinu podstoupila sice nákladnou a náročnou modernizaci, ale i po ní zůstaly v každém směru dva jízdní pruhy. Nákladní auta přitom mohou předjíždět bez omezení všude – na stokilometrovém vysočinském úseku není ani jedna značka, která by jim to zapovídala. Podle policie je to v některých úsecích problém, který slíbilo ministerstvo dopravy vyřešit a značky zákazu předjíždění pro kamiony na D1 rozmístit.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl charakterizoval chystané zákazy jako „téměř souvislý zákaz předjíždění kamionů mezi 21. a 189. kilometrem“, i když formálně bude předjíždění zakázáno místní úpravou za každou dálniční křižovatkou. Výjimkou budou místa, kde jsou stoupací pruhy, kde ale také nebude možné, aby jel kamion v levém pruhu. Zatím ale žádné značky omezující předjíždění u dálnice stále nejsou, i když původní ambicí bylo rozmístit je do konce léta.

Ministerstvo to vysvětluje byrokracií. „Zpracováváme dokumentaci, aby mohly být značky co nejdříve osazeny. Těch značek je pět set, to není málo,“ uvedl mluvčí úřadu František Jemelka. Věří, že se jejich osazení nakonec stihne alespoň do 1. listopadu, tedy do začátku zimní sezony.

Policie považuje za riziko hlavně třináct míst na vysočinské části D1, kde by podle ní bylo potřeba, aby kamiony nepředjížděly. Manévry řidičů nákladních vozidel zde v minulosti způsobily hromadné nehody, přispěly i ke kalamitě z roku 2018, kdy kamiony jedoucí v obou pruzích uvízly na zasněžené vozovce, a tak dálnici zcela zablokovaly. Podle policistů ale stačí to, že na frekventované dálnici vznikají za předjíždějícími kamiony kolony. „Každá dopravní kolona zvyšuje riziko dopravních nehod,“ zdůraznil policista Lukáš Tuma.

Zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnicích (stávající úseky)
Zdroj: Policie ČR

Kromě D1 na Vysočině chce ministerstvo dopravy letos rozšířit zákaz předjíždění pro nákladní vozidla na 33 nových úsecích dálnic D2, D5, D7, D8, D11, D35, D46, D55 a na čtyřpruhové silnici I/11 u Ostravy.

V součtu se zákazy, které již platí, by měly zůstávat kamiony výhradně v pravém pruhu na 420 kilometrech. Nyní nesmějí řidiči nákladních vozidel předjíždět na úsecích dálnic D5, D8 a D11 v blízkosti Prahy, na D1 u Brna a Ostravy a také na dvou místech na D8 na severu Čech. Většina zákazů platí pouze přes den, v noci kamiony předjíždět mohou.

Autodopravci se obávají, aby výsledkem chystaných změn nebylo plošné osázení celých dálnic lokálními zákazy. „Tam, kde to má smysl, se tomu bránit nebudeme,“ ujistil však generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnicích (navrhované úseky)
Zdroj: Policie ČR

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andrej Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 5 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 45 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 58 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...