Zákaz předjíždění pro kamiony na D1 se odkládá, úřady nestíhají vyřídit rozmístění značek

UDÁLOSTI: Omezení kamionů na D1 se odsouvá (zdroj: ČT24)

Rozšíření zákazu předjíždění pro kamiony na dálnici D1 se odkládá. Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy to potvrdilo České televizi. Zákazových značek je příliš mnoho a do konce léta, kdy chtěla mít policie zákazy již v platnosti, se jejich osazení nestíhá. Nyní mají úřady ambici značky osadit před začátkem zimní sezony.

Dálnice D1 přes Vysočinu podstoupila sice nákladnou a náročnou modernizaci, ale i po ní zůstaly v každém směru dva jízdní pruhy. Nákladní auta přitom mohou předjíždět bez omezení všude – na stokilometrovém vysočinském úseku není ani jedna značka, která by jim to zapovídala. Podle policie je to v některých úsecích problém, který slíbilo ministerstvo dopravy vyřešit a značky zákazu předjíždění pro kamiony na D1 rozmístit.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl charakterizoval chystané zákazy jako „téměř souvislý zákaz předjíždění kamionů mezi 21. a 189. kilometrem“, i když formálně bude předjíždění zakázáno místní úpravou za každou dálniční křižovatkou. Výjimkou budou místa, kde jsou stoupací pruhy, kde ale také nebude možné, aby jel kamion v levém pruhu. Zatím ale žádné značky omezující předjíždění u dálnice stále nejsou, i když původní ambicí bylo rozmístit je do konce léta.

Ministerstvo to vysvětluje byrokracií. „Zpracováváme dokumentaci, aby mohly být značky co nejdříve osazeny. Těch značek je pět set, to není málo,“ uvedl mluvčí úřadu František Jemelka. Věří, že se jejich osazení nakonec stihne alespoň do 1. listopadu, tedy do začátku zimní sezony.

Policie považuje za riziko hlavně třináct míst na vysočinské části D1, kde by podle ní bylo potřeba, aby kamiony nepředjížděly. Manévry řidičů nákladních vozidel zde v minulosti způsobily hromadné nehody, přispěly i ke kalamitě z roku 2018, kdy kamiony jedoucí v obou pruzích uvízly na zasněžené vozovce, a tak dálnici zcela zablokovaly. Podle policistů ale stačí to, že na frekventované dálnici vznikají za předjíždějícími kamiony kolony. „Každá dopravní kolona zvyšuje riziko dopravních nehod,“ zdůraznil policista Lukáš Tuma.

Zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnicích (stávající úseky)
Zdroj: Policie ČR

Kromě D1 na Vysočině chce ministerstvo dopravy letos rozšířit zákaz předjíždění pro nákladní vozidla na 33 nových úsecích dálnic D2, D5, D7, D8, D11, D35, D46, D55 a na čtyřpruhové silnici I/11 u Ostravy.

V součtu se zákazy, které již platí, by měly zůstávat kamiony výhradně v pravém pruhu na 420 kilometrech. Nyní nesmějí řidiči nákladních vozidel předjíždět na úsecích dálnic D5, D8 a D11 v blízkosti Prahy, na D1 u Brna a Ostravy a také na dvou místech na D8 na severu Čech. Většina zákazů platí pouze přes den, v noci kamiony předjíždět mohou.

Autodopravci se obávají, aby výsledkem chystaných změn nebylo plošné osázení celých dálnic lokálními zákazy. „Tam, kde to má smysl, se tomu bránit nebudeme,“ ujistil však generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnicích (navrhované úseky)
Zdroj: Policie ČR