Začíná předposlední rok modernizace D1. Rozkopaných bude 71 kilometrů, na pěti úsecích nechá ŘSD měřit rychlost

Zimní přestávka prací na dálnici D1 skončí v sobotu. První omezení čekají na řidiče u Mirošovic, v průběhu března se potom začne pracovat na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Řidiči budou zpomalovat na 80 kilometrů za hodinu a manévrovat ve zúžených jízdních pruzích. Na většině rozkopaných úseků nechají silničáři měřit rychlost.

Modernizace dálnice D1 začala na jaře roku 2013, skončit by měla v příštím roce. Letos se bude opravovat sedm úseků od Mirošovic po Ostrovačice, tedy vše, co ještě má starý povrch.

„Nejkritičtější období, které nás čeká, bude od začátku dubna a bude trvat zhruba do půlky srpna – po dobu čtyř měsíců,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. V dubnu se podle něj již bude pracovat na všech sedmi úsecích – celkem 71 kilometrech dálnice, v průběhu března budou práce na nich postupně startovat. V polovině srpna by měly práce pozvolna končit. ŘSD počítá s tím, že se podaří do listopadu dokončit opravy čtyř úseků, zbylé tři by měly být hotové v příštím roce.

Modernizace D1 na počátku sezony 2020
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Začne to u Mirošovic

První omezení související s letošní fází oprav čeká řidiče již v sobotu odpoledne u Mirošovic. Nepůjde prozatím o nic velkého – dělníci zúží připojovací pruh na mirošovické křižovatce ve směru na Prahu a uzavřou odstavný pruh ve směru na Brno na mostu Šmejkalka a jeho předmostí, celkem půjde asi o půl druhého kilometru.

„Hlavní stavební práce, které řidiči pocítí na vlastní kůži, budou až začátkem března, 6. až 7. 3. bychom měli zahájit úsek 2 (Mirošovice–Kývalka) a úsek 19 (Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ), kde bychom měli začít opravovat jeden jízdní pás,“ doplnil Radek Mátl. 

Práce budou letos pokračovat také v úsecích Soutice–Loket, Koberovice–Humpolec, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velký Beranov – Měřín a začnou mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi.

U Mirošovic, Soutic, Velkého Meziříčí a východně od Humpolce by měly opravy skončit letos, podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde o 37 kilometrů. „Celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem,“ upřesnil. Zbylé tři úseky chtějí silničáři dokončit v příštím roce. „V roce 2021 by mělo být hotovo. Velká a důležitá stavba na D1, která byla zahájena v roce 2013, bude ukončena,“ plánuje Havlíček.

Pozor, radar

Organizace provozu v rozkopaných úsecích bude stejná jako v minulosti, řidiči, kteří po D1 alespoň občas jedou, by tedy neměli být ničím překvapeni. V každém směru budou zachovány dva jízdní pruhy, ale zúžené. Do levého pruhu nesmějí vozy širší než 2,2 metru a řidiči musí počítat s tím, že kamiony z 3,5metrového pravého pruhu občas ční i do části levého jízdního pruhu.

13 minut
Tisková konference ministerstva dopravy a ŘSD k zahájení stavební sezony na D1
Zdroj: ČT24

Rychlost je při modernizaci zpravidla omezena na 80 kilometrů za hodinu. Silničáři na to letos chtějí dbát obzvlášť bedlivě. „Máme připravena úseková měření na všech úsecích, kde se bude opravovat jízdní pás a bude vedena doprava po jednom jízdním pásu, když budou 2 + 2 jízdní pruhy,“ avizoval šéf ŘSD. Upřesnil, že se rychlost bude měřit ve většině rozkopaných úseků kromě toho západně od Humpolce a dálnice u Koberovic, kde se zprvu bude pracovat ve středovém dělicím pásu a doprava nebude svedena do jedné poloviny dálnice.

„Cílem není nikoho šikanovat, cílem je zklidnit provoz. Budou tam cedule, kde bude zvýrazněno, že tam radar je,“ zdůraznil ministr dopravy.

  • Mirošovice–Hvězdonice
  • Soutice–Loket
  • Humpolec – Větrný Jeníkov
  • Velký Beranov – Měřín
  • Velké Meziříčí, západ – Velké Meziříčí, východ

Silničáři také vysoutěžili odtahové firmy, které budou u dálnice připravené vyrazit k nehodám, které se ve zúžených pasážích stanou. Ke každé havárii by měl odtahový vůz dorazit nejpozději do 30 minut.

  • Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
  • Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy 
  • Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
  • Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Dobrý krok, cení Koten

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat.
11:15Aktualizovánopřed 44 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 56 mminutami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 57 mminutami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 1 hhodinou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 3 hhodinami
Načítání...