Uzavření divadel přineslo nové zkušenosti, on-line zážitek ale není autentický, říkají umělci

Kvůli protikoronavirovým opatřením se loni v březnu začala uzavírat divadla. Navzdory krátkému podzimnímu rozvolnění se tak na většinu uplynulého roku rozloučila s živým publikem. Rychle se ale začala přizpůsobovat situaci, a to přesunem do on-line prostoru. Vznikly nové záznamy představení, ale také dosud neobvyklé formáty. Kontakt s diváky však umělcům chybí. On-line divadlo je jako dort bez cukru, někomu tam chybí ta chuť, říká herečka libereckého Divadla F. X. Šaldy Eliška Jansová.

Jedním z divadelních průkopníků internetového vysílání se v Česku stal soubor Cirk La Putyka. Vysílání odstartoval začátkem března. Záhy se začala přidávat další divadla. „Abychom pozvedli náladu a nepodléhali všeobecnému stresu, domluvili jsme se, že budeme během neočekávaného volna organizovat alespoň živé přenosy,“ uvedlo tehdy Divadlo Kampa.

Hned první měsíc pandemie začali divákům nabízet on-line svá představení také herci ostravského Divadla Mír. „Vlastně nám nic jiného nezbývalo. Jako jediné ostravské ryze komerční divadlo jsme totiž zhruba z devadesáti procent finančně závislí na příjmech ze vstupného,“ řekl mluvčí Jan Lipovský. „Rozhodli jsme se přistoupit k této krizi spíše jako k příležitosti vytvořit něco nového,“ dodal.

Po opětovném uzavření kvůli epidemické situaci hledalo nové cesty k divákovi také ústecké Činoherní studio. Stream zahájilo na konci roku. „On-line premiéru v přímém přenosu měla Heda Gablerová, natočili jsme Sen noci svatojánské a Malého prince a do prostředí on-line jsme tyto záznamy uvolnili mezi vánočními svátky. Natočili jsme zvukový záznam Konference ve Wannsee a v den výročí, 20. ledna, ho pustili on-line. Ohlasy byly příznivé,“ vypočítal mluvčí divadla Petr Kuneš.

S natáčením ale ještě ústečtí herci nekončí. On-line plánují vysílat i v budoucnu, a to do té doby, než bude bude možné hrát opět pod střechou divadla.

Hercům chybí kontakt s publikem, práce s kamerou je jiná zkušenost

Divadelníci se museli ovšem vypořádávat s tím, jak přenést divákovi zážitek z jeviště prostřednictvím obrazovek. Ačkoliv hercům tento způsob komunikace alespoň do jisté míry umožnil s divákem udržet kontakt, autentický zážitek je podle umělců nenahraditelný.

„On-line divadlo je jako dort bez cukru. Někomu to vyhovuje, někdo má radost, že po něm nepřibere a může ho sníst kolik chce, a někomu tam chybí to něco, ta cukernatá chuť. Ale po dlouhé dietě, kdo by pohrdl perníkem s bezlaktózovou šlehačkou oslazenou stévií,“ přirovnala zážitek herečka z libereckého Divadla F. X. Šaldy Eliška Jansová.

Výrazný rozdíl je podle ní navíc také v samotné práci herce. Jinak se totiž hraje na kameru a jinak pro živé publikum. „Pro nás herce je občas náročnější najít hranici, kdy jde o záznam inscenace, a tedy hrajeme jako v divadle, anebo kdy jde o divadelní inscenaci, kdy se pracuje s detailem a střihem daleko víc a využívají se tedy trochu jiné výrazové prostředky,“ vysvětlila Jansová.

S tím se vypořádávali také v ostravském Míru. „Přišli jsme s konceptem takzvaných filmových inscenací. Jedná se o zpracování klasického divadelního textu pomocí filmových postupů, a to jak co se natáčení týče, tak i následné postprodukce, hudby a střihu,“ vysvětlil Lipovský. Klasický záznam divadelních her by podle něj nepřinesl dostatečně autentický zážitek. 

Aby mohla vysílat prostřednictvím internetu, musela se divadla vypořádat také s technickými záležitostmi. „Naše výhoda spočívala v tom, že jsme zhruba od poloviny roku 2019 natáčeli vlastní skeče komediální show Tři Tygři na YouTube. Měli jsme tak zkušenosti s natáčením a většinu vlastní techniky přímo v divadle,“ nastínil Lipovský.

Divadlo Mír podle něj uvažovalo také o živých přenosech ještě před vypuknutím pandemie. Když se divadla uzavřela, rozhodli se to vyzkoušet. „Ten den jsme si zapůjčili speciální střižnu pro livestreaming a domluvili s naším internetovým poskytovatelem navýšení uploadu (nahrávání – pozn. red.) pro plynulý přenos vysílání,“ vzpomínal.

Živá představení v Liberci nahradili on-line seriálem

K vytvoření nového formátu se rozhodli také v libereckém Divadle F. X. Šaldy, když vysílali divadelní seriál v přímém přenosu. Do příprav se mohli zapojit přes Facebook i jejich příznivci, a to zasláním námětů.

„Pustili jsme se do velikého dobrodružství, každý týden napsat zhruba půlhodinovou epizodu, nazkoušet ji a naživo odvysílat na tři kamery jako v pionýrských dobách televize. Ale kdy jindy zkusit věci jinak než teď,“ zdůvodnil tehdy vedoucí činohry Šimon Dominik. Osm natáčecích týdnů pak přineslo divákům osm dílů divadelního seriálu Operace Archa.

Stejně jako v ostravském divadle, i tady museli pro streamování zajistit dostatečně rychlé internetové připojení. „Ohledně technického vybavení jsme se obrátili na firmu, která zajistila jak kamerovou techniku a režii se střižnou, tak kompletní obsluhu,“ uvedla ředitelka divadla Jarmila Levko.

Část projektů, jako například čtení herců na dobrou noc nebo vánoční koledy, si liberečtí divadelníci technicky odbavili sami. „V případě realizovaných záznamů představení a koncertů jsme se opět obrátili na profesionály. Od pořízení záznamu až po postprodukci,“ řekla Levko.

Štáb profesionálních kameramanů, střihačů a režisérů záznamů oslovili také v ústeckém divadle. „Jsou to lidi, se kterými už jsme v minulosti spolupracovali například na vytváření divadelních trailerů,“ podotkl Kuneš.

Divadla vyčíslují finanční ztráty

Přesun do on-line prostoru alespoň částečně pomohl divadlům s finančními problémy. „Dobrovolné příspěvky našich diváků během živých přenosů nás doslova zachránily. Samozřejmě i tak jsou ale finanční ztráty obrovské a tyto příspěvky pouze pomáhaly sanovat základní měsíční náklady na budovu divadla, úvěry a platy zaměstnanců,“ podotkl Lipovský. Divadlo nyní provozuje také vlastní portál, kde si diváci mohou vybrat buď měsíční, nebo roční předplatné. Celkové ztráty Mír odhaduje na přibližně 10,5 milionu korun.

Podobné ztráty vyčíslilo také liberecké divadlo. „Propad tržeb oproti roku 2019, kdy ovšem bylo divadlo pět měsíců zavřené kvůli rekonstrukci, činil zhruba 10,3 milionu korun,“ řekla Levko. Podle ní výrazně pomohly balíčky ministerstva kultury i Libereckého kraje. Také se ušetřila část nákladů, jako například za energii nebo honoráře hostujícím umělcům. „Za rok 2020 díky tomu do ztráty nespadneme. Letošní rok ale bude zřejmě krušný,“ dodala.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Muž dostal za poplašnou zprávu o ozbrojenci v Praze osm měsíců vězení

Muž, který si vymyslel nepravdivou informaci o pohybu ozbrojeného muže v centru Prahy, odešel od soudu s osmi měsíci vězení. Vyplývá to z rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1, který má ČT k dispozici. Oznámení o střelci v centru Prahy loni 19. prosince prověřovaly desítky policistů. Propátraly budovu právnické fakulty, přilehlé budovy dalších vysokých škol a Dvořákovo nábřeží. Muž se pak při výslechu přiznal, že si vše vymyslel. Hrozily mu až tři roky vězení. Rozsudek zatím není pravomocný, muž se proti němu odvolal.
před 23 mminutami

Policie odložila případ příspěvku o blokádě Leningradu falešně připisovanému Němcové

Kriminalisté odložili případ falešného příspěvku o blokádě Leningradu, který byl křivě připisovaný senátorce Miroslavě Němcové (ODS). České televizi to potvrdila mluvčí pražské policie Eva Kropáčová. Smyšlený příspěvek ze sociální sítě X se šířil na začátku února letošního roku. V reakci na něj se stala senátorka terčem výhrůžek, mimo jiné od bývalého ruského prezidenta Dmitrije Medvěděva.
před 50 mminutami

Koordinátorem k bitcoinové kauze je bývalý ústavní soudce Uhlíř

Advokát a bývalý ústavní soudce David Uhlíř se stal koordinátorem k bitcoinové kauze. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) to řekla po schůzce se zástupci koaličních stran a opozičních Pirátů. Na ni zvala zástupce všech sněmovních stran, ANO a SPD odmítly. Uhlíř bude působit jako externí poradce ministerstva. Nejprve se chce seznámit s časovou osou kauzy a věnovat se zadání auditu k postupům ministerstva.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Většina kontrolovaných e-shopů porušila zákon, zjistila inspekce

U většiny e-shopů kontrolovaných v prvním čtvrtletí letošního roku zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI) porušení zákona. Ze 174 kontrol jich s pochybením bylo 87 procent, v loňském prvním čtvrtletí šlo o 79 procent kontrol z 223, informovala inspekce.
12:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Armáda stahuje až patnáct set balistických vest. Jdou prostřelit

Armáda stahuje balistické vesty z roku 2020, protože při pravidelných zkouškách odolnosti vesta nevydržela a byla prostřelena, píše deník Právo. Stažení do výstrojních skladů nařídil šéf armádní výstrojní služby Robert Bielený, týkat se to může až 1500 kusů. Vesty přitom měly mít životnost deset let. Armáda přitom vesty stále na základě smluv nakupuje, další dodávky budou realizovány letos a příští rok.
před 4 hhodinami

V prestižních grantech se Česku nedaří, do Prahy putuje jediný

Jen jediný ERC Advanced Grant se letos podařilo získat Česku. Srovnatelně velká Belgie jich má sedmnáct, Rakousko dvanáct, Dánsko osm. Českým vědcům se nedaří soutěž o tyto finance dlouhodobě.
před 6 hhodinami

Zájem o studium ruštiny upadá, roste naopak obliba španělštiny

Jazykové školy ruší kurzy ruštiny, není o ně zájem, vyplývá z informací škol, které oslovila Česká televize. Hlavním důvodem je podle nich válka na Ukrajině. Od začátku konfliktu totiž studentů strmě ubylo. Naopak roste zájem o španělštinu. Podle oslovených jazykových škol je oblíbená díky kultuře a popularitě dovolených ve španělsky mluvících zemích.
před 7 hhodinami

Na rušnou zastávku praží slunce, na zastínění lidé čekají roky

Horké dny zažívají lidé v rozpálených ulicích Českých Budějovic. Zatímco na některá místa radnice umísťuje mlžítka pro ochlazení vzduchu, u jedné z nejrušnějších zastávek MHD veškeré zastínění odstranila. Prosklená zastávka na vybetonované ploše provizorně stojí už pět let. Dočasně nahradila téměř čtvrt kilometru dlouhé zastínění. Radnice ho navzdory slibům dodnes nijak nenahradila. Podle náměstka primátorky Petra Maroše (ODS) je reálné začít s výstavbou příští rok.
před 8 hhodinami
Načítání...