V sobotu podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) využívá v jedné chvíli systém kolem tisíce podnikatelů. Havlíček také řekl, že operátoři a další zaměstnanci MPO vracejí do systému data zálohovaná ministerstvem poté, co se ztratila externí firmě.
Ministerstvo také na svých stránkách vyzvalo žadatele, kteří podávali žádost 21. ledna 2021 od 1:00 hodiny ranní, aby si je pro jistotu zkontrolovali. V případě jakékoliv nejasnosti mohou kontaktovat podporu na speciální lince na telefonním čísle: 841 135 135 nebo zaslat e-mail na: hotline-aismpogastro@asd-software.cz. Problémy se podle Havlíčka mohou týkat desítek žádostí, což označil ministr za zlomek vzhledem k šesti tisícům žádostí podaných od pondělí.
Kritické bylo čtvrteční dopoledne, data se kontrolují
Kritickým obdobím bylo podle Havlíčka čtvrteční dopoledne, data z něj nyní operátoři kontrolují. Problém by podle Havlíčka neměli mít podnikatelé, kteří ve čtvrtek žádost odeslali nebo formulář průběžně ukládali. „Pokud to měl žadatel rozpracované a dnes (v sobotu) to nemůže najít, tak to dohledáváme na MPO, kde jsme to měli zálohované, a snažíme se to párovat,“ uvedl.
Havlíček v pátek sdělil, že příjem žádostí v systému bude obnoven následující ráno v 8:00. V sobotu uvedl, že systém externí firma obnovila nakonec už v pátek večer. „Nikdo o nic nepřijde. Možná někteří podnikatelé panikařili, že kdo dřív přijde, tím větší bude mít jistotu, že peníze dostane. Není to tak, ten program je nárokový. Uzavřené provozovny mohou žádat do 1. března. Program Covid Nájemné jsme prodloužili do 4. února. Mají tím pádem všichni dost času žádost podat,“ řekl. V případě další, třetí výzvy, se termín pro spuštění podávání žádostí posunul na 1. února 2021.
„Při zanedbaném technickém stavu se havárie, jakou je vyhoření serverovny, může bohužel stát. Není ale možné, aby v takovém případě kvůli tomu zkolaboval celý systém provozované služby, a dokonce došlo ke ztrátě dat. Je naprosto samozřejmé a běžné, že data jsou vždy ukládána ve dvou na sobě geograficky nezávislých serverovnách. Takže i mimořádný požár či povodně nezpůsobí výpadek aplikace na více než pár hodin a je téměř technicky nemožné, aby došlo ke ztrátě dat,“ uvedl k situaci ředitel společnosti Altron Martin Souček.