Slunce zapadlo, jim ale práce teprve začíná. Nočních oprav dálnic kvůli silnému provozu přibývá

3 minuty
Události: Noční opravy dálnic
Zdroj: ČT24

Stále silnější provoz na dálnicích kolem velkých měst nutí silničáře k opravám v nočních hodinách. Aktuálně provádějí až čtvrtinu údržby za tmy, i když je to dražší. Teď například na D11 u Nymburka.

Slunce už zapadlo a světlo slábne rychleji než provoz aut kolem. Údržbářské četě ale práce teprve začínají. Královéhradeckou dálnici D11 asi třicet kilometrů před Prahou musí dělníci během noci rychle vyspravit a ráno zase zmizet.

Asfalt, který se na tyto rychlé opravy používá, je specifický. „Je to takzvaný litý asfalt, který během dvou hodin vytuhne, vychladne. Tudíž se hodí na tyhle noční práce,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Skanska Radim Procházka.

Tento asfalt má kolem 250 stupňů, takže se při práci ze směsi nejen kouří, ale zároveň z ní sálá teplo. Auta kolem dělníků a štábu ČT často sviští zřetelně víc než povolenou osmdesátkou. Oproti větším opravám navíc dělníky nechrání betonové zábrany.

Přes den by byly kolony

„Je to náročnější, kvůli soustředění i vyšší nebezpečnosti, protože řidiči nejsou zvyklí na to, že se na českých dálnicích pracuje v noci,“ míní mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. Stávající asfalt na místě dělníci opravují proto, aby vydržel do velké opravy a během ní.

Svést provoz do jednoho pruhu v tomhle místě přes den by znamenalo skoro s jistotou dlouhé kolony. Silničáři říkají, že noční opravy teď volí častěji právě kvůli stále silnějšímu provozu.

„Noční práce si vynutila intenzita dopravy,“ potvrzuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Silničáři se v noci podle něj snaží pracovat především na vytížených místech – například na D1 kolem Brna, na příjezdu do hlavního města nebo na Pražském okruhu.

I bez omezení jsou totiž tyto dálnice na samé hraně kapacity. Mezi lety 2016 a 2021 stoupl provoz o dalších deset procent, u nákladních aut dokonce o šestnáct. I proto stojí jenom údržba stávajících hlavních tahů už 21 miliard ročně, což je víc, než co se vybere na poplatcích za ně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 59 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 5 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 8 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 10 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 11 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 12 hhodinami
Načítání...