Stát chce příští rok zprovoznit 46 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy, stavební práce pak plánuje zahájit na dalších 172 kilometrech. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Velkou část však tvoří silnice nebo opravované úseky. Nové dálnice přibývají jen velmi pomalu – letos se dálniční síť rozšířila jen o necelé čtyři kilometry, příští rok má přibýt 22 kilometrů. Na 63 kilometrech mají práce začít.
Příští rok začneme stavět 63 kilometrů nových dálnic, slibuje Ťok. Letos otevřel necelé čtyři
„Rozhýbali jsme výstavbu silnic, všechny kapacity stavebních firem jsou takřka vyčerpané. V úterý 4. prosince ještě zahájíme dálnici D35 v úseku Časy–Ostrov. Do konce roku pak chceme zahájit D3 Hodějovice–Třebonín, takže připočteme dalších 27 kilometrů. Ve výstavbě tak bude závěrem letošního roku 204 kilometrů nových silnic,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
- D6 Lubenec, obchvat: 4,9 km, zahájeno v březnu
- D11 Smiřice–Jaroměř: 7,2 km, zahájeno v květnu
- D11 Hradec Králové – Smiřice: 15,2 km, zahájeno v říjnu
- D48 Frýdek-Místek, obchvat I. etapa: 4,2 km, zahájeno v květnu
- D55 Otrokovice, obchvat jihovýchod: 3,1 km, zahájeno v říjnu
- D56 Frýdek-Místek, připojení na D48: 2,3 km, zahájeno v květnu
Letos podle něj stát otevřel 15,5 kilometru silnic první třídy a 30 kilometrů dálnic. Do čísel však započítává i rekonstruované cesty a probíhající modernizaci dálnice D1. Zcela nový úsek se letos otevřel jen jeden – na chomutovské dálnici D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí. Jeho délka je 3,7 kilometru.
Ministr se však ohradil vůči kritice, že se nové dálnice staví pomalu. Podle něj se během jeho funkčního období staví daleko více než dřív. „Když někdo říká, že se nestaví a že jsou to sliby, které se neplní, tak chci vzkázat, že to není pravda,“ podotkl.
2019: Dálniční síť se rozšíří o 22 kilometrů
Příští rok plánuje ŘSD zprovoznit dva nové dálniční úseky. „Otevřít se má osmikilometrový úsek dálnice D3 Bošilec–Ševětín a koncem roku na D1 čtrnáctikilometrový úsek mezi Přerovem a Lipníkem,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
- D7 Postoloprty–Bitozeves: 3,8 km, otevřeno v srpnu 2018
- D3 Bošilec–Ševětín: 8 km, plánované otevření v červnu 2019
- D1 Přerov – Lipník nad Bečvou: 14 km, plánované otevření v listopadu 2019
Stavět by se mělo na dálnicích D1, D3, D7, D35, ale také na D46, D48 nebo D49. Začít nebo pokračovat chce ŘSD také na obchvatech Znojma, Krnova, Kravařů, Karviné, Nové Paky, Církvic nebo Olbramovic.
Oprava D1 už je za polovinou
Pokračovat bude i modernizace dálnice D1. Práce by mohly probíhat až na sedmi úsecích. Celkem už modernizací prošlo 90 kilometrů, zbývá ještě 70 kilometrů. Práce by s výjimkou úseku na mostu Šmejkalka měly skončit v roce 2021. Původně měla být celá D1 hotová už letos. Kromě toho budou dál pokračovat rozsáhlé opravy dálnice u Prahy a u Brna.
Ministr Ťok zmínil i problémy na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, který je ve skluzu. „Máme tam velké problémy, nedodržují se termíny. Budeme samozřejmě postupovat podle smlouvy a vymáhat penále. V současnosti ale hlavně budeme tlačit na to, aby se tam dalo spolehlivě jezdit a dálnice byla postavena v kvalitě, v jaké by měla být,“ podotkl.
Zakázku za 1,75 miliardy korun provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group. V konsorciu dříve figurovalo také kazašské SP Sine Midas Stroy, které však podle ministra již ve stavbě nepokračuje. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.