Rok 2050 je příliš blízko, dálnice se současným tempem dostavět nestihnou, varoval NKÚ

3 minuty
Události: NKÚ kritizuje stavění dálnic v Česku
Zdroj: ČT24

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) kritizoval pomalou výstavbu dálnic. V každém roce z posledních pěti let se podařilo průměrně otevřít pouze šestnáct nových kilometrů a výhled do roku 2020 není lepší.

Ministerstvo dopravy v současnosti počítá s tím, že celá plánovaná dálniční síť bude hotová v roce 2050. NKÚ se však domnívá, že je to příliš ambiciózní plán. V tom případě by totiž musela být výstavba téměř dvakrát rychlejší. S tím ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) souhlasí, příprava staveb je podle něj neúnosně dlouhá. Ministerstvo ovšem již oznámilo, že má připravenou novelu zákona, která by měla výstavbu urychlit.

Problém je v tom, že v období 2013 až 2017 se příprava stavby dálnic nijak nezkrátila, ona se prodloužila o další čtyři roky.
Václav Kešner
mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu

„Koncepční záměry v budování sítě dálnic nebyly plněny. Podle stavu v době kontroly nebude do konce roku 2017 zahájena realizace žádné stavby z předpokládaných patnácti staveb dálnic,“ stojí v závěru kontroly.

Odhad kontrolorů sice nebyl úplně přesný, před koncem roku 2017 se podařilo zahájit stavby dvou nových úseků karlovarské dálnice D6 a rozšíření dálnice D48, ale oproti plánům to byl jen velmi dílčí úspěch. 

Kontrola se zabývala obdobím od roku 2013 do roku 2017, tedy éry od konce Nečasovy vlády přes Rusnokův kabinet až po Sobotkův kabinet, kdy se na ministerstvu vystřídali zástupci ODS, nestranický ministr (který však v době, kdy byl ve funkci, kandidoval ve volbách za SPO), a ANO. V té době se dařilo průměrně otevřít každý rok 16 kilometrů dálnic.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl však se závěry NKÚ docela nesouhlasí. Upozornil, že kromě výstavby dálnic na zelené louce probíhá také rozsáhlá modernizace dálnice D1. „Což není nic jiného než stavba úplně nové dálnice na pozemku té původní,“ zdůraznil.

Od EIA k zahájení stavby v průměru za 13 let

Vzhledem k tomu, jak pomalu se dálnice v Česku stavějí, domnívají se kontroloři, že se nepodaří dokončit celou dálniční síť do roku 2050, jak předpokládá ministerstvo dopravy. Zatím je hotová z 60 procent, zbývá tedy přes 800 kilometrů.

„Podle stavu v době kontroly je reálné v letech 2018 až 2020 zprovoznit 52 kilometrů dálnic, což je v průměru 17 kilometrů ročně. Tempo výstavby tak není pro záměr dobudovat síť dálnic v délce 2073 kilometrů do roku 2050 postačující,“ varovali.

NKÚ upřesnil, že zdržení vzniká při přípravě staveb. Ředitelství silnic a dálnic má problémy především v době, kdy se snaží získat územní rozhodnutí, vykupuje pozemky a žádá o stavební povolení. Od vydání souhlasného stanoviska o vlivu na životní prostředí do vydání stavebního povolení totiž u dálniční stavby v průměru uplyne třináct let.

„Hlavními příčinami dlouhé doby byly problémy v opakujícím se napadání a odvolávání se účastníků územních a stavebních řízení, se zajišťováním výjimek v oblasti ochrany zvlášť chráněných druhů rostlin a živočichů a v majetkoprávním vypořádání,“ míní NKÚ.

Pokud byla zastavená příprava a zahajování nových staveb dálnic, pak jsme v posledních čtyřech letech nemohli mnoho nových dálnic otevřít a soustředili jsme se hlavně na rozhýbání přípravy a zahajování nových staveb.
Dan Ťok

Není to poprvé, co kontrolní úřad konstatoval, že se dálnice stavějí, resp. jejich stavba připravuje pomalu. Ministerstvo dopravy podle úřadu sice přijalo opatření ke zrychlení, ale ta se neprojevila.

Příkladem zdlouhavé přípravy může být podle mluvčího NKÚ Václava Kešnera stavba dálnice D1 Říkovice–Přerov. Stanovisko EIA mají silničáři již od roku 2000, ale dodnes nebylo ukončeno majetkoprávní vypořádání.

Ministerstvo dopravy ovšem upozornilo na zákon o liniových stavbách, který již má připravený. Obsahuje institut předběžné držby, který umožní stavět již před dokončením výkupu či vyvlastněním všech pozemků pod budoucí dálnicí. Součástí novely zákona má být také výčet prioritních staveb dálnic a železnic, kterých se urychlení výstavby týká.

Před krizí rostly dálnice rychleji

Zatím však zákon o liniových stavbách neplatí. Aby se podařilo dokončit dálniční síť do roku 2050, musela by výstavba zrychlit bezmála na dvojnásobek – alespoň na 25 kilometrů za rok. Babišova vláda v demisi sice uvedla ve svém programu, že za čtyři roky otevře 110 kilometrů dálnice, tedy 27,5 kilometru ročně, NKÚ však považuje za současných podmínek za reálných pouze zmíněných sedmnáct kilometrů ročně.

Pohled do minulosti přitom ukazuje, že to rychleji jde. V letech 2006 až 2010 se dařilo v průměru uvést do provozu 56 kilometrů dálnic každý rok. Tehdejší ambiciózní výstavbu však narušila hospodářská krize, která pak v roce 2010 vyústila v rozhodnutí Nečasovy vlády přerušit dopravní stavby a jejich přípravu.

Nejvyšší kontrolní úřad přesto nebyl ve své zprávě jen kritický. Ocenil, že se dařilo dodržovat při stavbách plánované ceny. Stavba dálnic podle kontrolorů v prověřovaném období zlevnila v průměru o 55 procent.

„Vybudovat jeden kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun. To je přibližně o 190 milionů korun méně, než za kolik se stavělo v letech 2008 až 2012,“ vyčíslil mluvčí Kešner. Ceny staveb nebyly podle kontrolorů až na výjimky významně nadhodnoceny ani podhodnoceny.

D3 ztělesňuje všechny problémy stavby dálnic

Dálnice D3 ostatně vystihuje snad všechno, co NKÚ na výstavbě dálnic vadí. Včetně dílčích prodražení. Letos to bude třicet let, co se dálnice z Prahy do Českých Budějovic začala stavět. Hotová je pořád ani ne ze třetiny.

Řidiči musí po staré silnici ujet 70 kilometrů. Někde se mohou alespoň podívat na novou trasu, která vede opodál a kde se práce nezastaví ani v zimě. Firma, která na D11 pracuje, ale použila do násypů materiál, který se podle výpočtů NKÚ víc než o třetinu prodražil.  

2010 ne. 2025 též ne. 2050…?

Rok 2050 zdaleka není prvním termínem, kdy měla být hotová celá dálniční síť v Česku, tedy nejenom dálnice výchozí radiálně z Prahy, Brna a Ostravy (které beztak nejsou zdaleka všechny hotové), ale i tangenciální dálnice v čele s D35.

Když se stavba dálnic rozbíhala, hovořilo se o roku 2010. To připomněl i NKÚ, jde ovšem o údaj z doby, kdy se například příliš vážně nepočítalo se soukromým vlastnictvím nebo občanskými iniciativami.

Postupné posouvání z roku 2010 přes 2020, 2025 a 2030 na současný rok 2050 jde ovšem také ruku v ruce se zásadními koncepčními změnami. Když se v roce 1999 začalo hovořit o tom, že se dokončení v termínu 2010 asi nestihne, zároveň se hovořilo o celkové délce 940 kilometrů dálnic. Dnes by měla mít dálniční síť souhrnnou délku 2073 kilometrů, z toho 1240 kilometrů již je v provozu. Během let se měnila jak koncepce toho, kam by dálnice měly vést, tak i pojetí, co je vlastně dálnice.

Již jenom zrušení rychlostních silnic (do té doby formálně silnic I. třídy) a převedení většiny z nich mezi dálnice znamenalo zásadní změnu. Kdyby bylo bývalo zůstalo při starém, byla by již nyní dálniční síť téměř hotová, protože problematické stavby například z Jaroměře do Polska, z Českých Budějovic do Rakouska nebo celé dnešní D35 či D6 tehdy mezi dálnice nepatřily.

I tak by to ale byla velmi dlouhá doba. Loni si silničáři připomněli 50 let od znovuobnovení výstavby dálnic v českých zemích. Začala tehdy růst dálnice D1 z Prahy do Brna. Pokud by se navzdory obavám NKÚ podařilo dokončit všechny dálnice do roku 2050, znamenalo by to, že se budou dálnice v Česku stavět déle než 80 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...