Rychlostní silnice zanikají. Z většiny budou dálnice, na dvou auta zpomalí

Více než tři roky připravovalo ministerstvo dopravy a posléze Ředitelství silnic a dálnic přeznačení rychlostních silnic. Jde o naplnění tzv. nového pojetí dálniční sítě, která s existencí rychlostních silnic v dosavadní podobě již nepočítá. Z většiny se od 1. ledna stanou dálnice, z několika dalších silnice pro motorová vozidla s omezením rychlosti na 110 km/h. Jak se tedy s Novým rokem změní dálniční síť?

Rok 2015 byl pro české dálnice smutný. Za 365 dnů se neprodloužila ani o kilometr. Se začátkem roku však přibude zhruba 400 kilometrů – aniž by se přitom fakticky postavilo cokoli nového.

K dosavadním dálnicím D1, D2, D3, D5, D8 a D11 přibudou D4, D6, D7, D10, D35, D46, D48, D52, D55, D56 a D0. Do kategorie dálnic se vrátí také dosud neuskutečněné projekty příhraničních úseků dálnic D3 či D11, které před časem silničáři kvůli méně náročným parametrům přeznačili na rychlostní silnice.

Dálnice
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Dálnicí D49 by potom měla být komunikace, která bude pokračovat od hulínské dálniční křižovatky na východ.

O které úseky se dálniční síť rozšíří?

3 minuty
Jak se změní silniční síť od Nového roku?
Zdroj: ČT24

Stejná značka, jiná pravidla

Rychlostní silnice jako zvláštní kategorie komunikací od roku 2016 v Česku již nebudou. Přesto zůstane mezi silnicemi I. třídy zvláštní skupina, kde budou pravidla k řidičům velkorysejší. „Díky tomu, že jsme z rychlostních silnic udělali dálnice, uvolnila se nám značka silnice pro motorová vozidla,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Značku nově řidiči naleznou na většině směrově oddělených vícepruhových silnic.

Oproti dosavadní úpravě však nebudou pro řidiče platit stejná pravidla jako na dálnicích, maximální povolená rychlost na silnicích pro motorová vozidla klesne na 110 km/h. Značka silnice pro motorová vozidla se podle nových pravidel může objevit i na komunikaci, která nemá oddělené jízdní pásy, na takové ale platí limit 90 km/h.

Silnice I/37
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Silnicí pro motorová vozidla s rychlostí do 110 km/h bude například cesta mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo čtyřpruhové úseky mezi Karlovými Vary a Teplicemi. Současně do kategorie silnic pro motorová vozidla spadne (resp. v ní zůstane) několik dosavadních rychlostních silnic. Konkrétně jde o severočeský úsek původní R35 od Turnova do Liberce a R63 z Teplic k provizornímu začátku severní větve D8.

  • I/7 Chomutov – Křimov
  • I/11 v Ostravě (Poruba – Zábřeh); Ostrava – Havířov
  • I/13 Karlovy Vary – Ostrov; Jirkov – Komořany; Starý Most – Bílina; Bílina – Teplice
  • I/20 Plzeň – dálnice D5; Nová Hospoda – Písek
  • I/23 Brno – dálnice D1
  • I/26 Plzeň – dálnice D5
  • I/27 Plzeň – Dobřany (konec čtyřpruhového úseku)
  • I/34 České Budějovice – Jivno
  • I/35 Ohrazenice – Chrastava; Křelov – Olomouc
  • I/37 Pardubice – Hradec Králové
  • I/38 Jihlava – dálnice D1
  • I/43 Brno – Česká
  • I/44 obchvat Postřelmova
  • I/48 Český Těšín (70. km) – státní hranice
  • I/50 Brno – dálnice D1
  • I/56 v Ostravě (dálnice D1 – Českobratrská)
  • I/57 Jablůnka – Vsetín
  • I/63 Teplice – dálnice D8
  • Městský okruh v Praze

Silnice pro motorová vozidla včetně těch, které do konce roku 2015 patří mezi rychlostní silnice, jsou pro osobní auta bez poplatku. Mýtné pro nákladní dopravu odpovídá zpoplatnění státních silnic.

Dálnice v roce nula

Velkým přeznačením dálniční sítě začíná rok, který by řidiče měl potěšit i skutečným otevřením nových dálničních úseků, zejména ŘSD slibuje dlouho odříkaný úsek D8 přes České středohoří. Bude také pokračovat modernizace D1, která má nabrat na obrátkách, pracovat by se během roku mělo až na osmi úsecích.

obrázek
Zdroj: ČT24

Rok 2015 byl naopak mimořádně chudý co do nových dálnic. K dosavadní síti nepřibylo nic, k síti rychlostních silnic, které jsou nově přeznačené na dálnice, přibyly pouze čtyři kilometry R6/D6 mezi Lubencem a Bošovem. Může se to zdát paradoxní vzhledem k tomu, že celý rok 2015 poznamenaly rozsáhlé uzavírky, neboť se stát snažil na poslední chvíli využít peníze z evropských fondů. Částečně však šlo o části staveb, které budou pokračovat i napřesrok, většinou potom o opravy již existujících silnic.

Silničáři v roce 2015 také dokončili některé přeložky silnic I. třídy, které slouží jako obchvaty. Částečnou úlevu přinesly obyvatelům Chrudimi nebo Žďáru nad Sázavou. Nelze ale zapomenout na patrně největší dopravní událost roku 2015 – otevření tunelového komplexu Blanka. Ten není součástí státní silniční sítě, spravuje jej Praha, která také stavbu financovala. Řidiči do nitra tří na sebe navazujících tunelových úseků poprvé vjeli 19. září.

Doprava v Praze po otevření tunelu Blanka
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...