Je to bída, proč to trvá tak dlouho? ptal se Babiš na stavbě dálnice D3

Dálnice D3 z Prahy do Tábora by se mohla začít stavět už v roce 2021, řekli ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) a šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa při návštěvě premiéra Andreje Babiše (ANO) s některými ministry v jižních Čechách. Dosavadní plán přitom počítá se začátkem nejdříve v roce 2024 a dokončením o čtyři roky později. Pomalé tempo stavby Babiš kritizoval.

Andrej Babiš a hejtmanka Ivana Stráská si prohlížejí stavbu dálnice D3 u Ševětína
Zdroj: ČTK Autor: Václav Pancer

„Je to bída,“ poznamenal Babiš, podle něhož pokračují přípravy D3 pomalu. Zástupci jeho hnutí ANO přitom stojí v čele ministerstva dopravy už přes čtyři roky. Nejprve byl za ANO ministrem Antonín Prachař, po několika měsících ho vystřídal Dan Ťok.

Ťok nedávno uvedl, že v příští vládě už být nechce, v pondělí názor změnil. Za čtyři roky ve funkci otevřel bez rekonstruované D1 pouze 33 kilometrů nových dálnic, v průměru tedy osm kilometrů ročně. 

Podle Babiše ale za zpoždění při přípravě a výstavbě dálnic mohou předchozí vlády, což zopakoval i při návštěvě jižních Čech. Urychlení by podle něj mohl přinést právě projednávaný zákon o liniových stavbách. „I v rámci úseku Praha–Tábor se určitě nepohneme dál, pokud to nebude,“ uvedl.

Středočeská část připravované dálnice D3
Zdroj: ŘSD

Stavba D3 od Pražského okruhu k Táboru je rozdělena na pět úseků, stavět se mají všechny najednou. Na tuto trasu mají silničáři vydané stanovisko EIA. „Po projednání s obcemi přišly do projektu změny, valy, v jednom případě prodloužení tunelu. Teď oveřujeme, jak moc jsou ty změny velké. Předpoklad je, že do konce roku požádáme o územní rozhodnutí na celou stavbu dálnice D3,“ řekl šéf ŘSD Kroupa.

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) se obává, že stavbu budou brzdit ekologové. Kroupa soudí, že pomůže takzvaný zákon o liniových stavbách. Má umožnit rychlejší plánování a financování dopravní infrastruktury. Podle premiéra by měl být přijat do konce června.

Kroupa podotkl, že nyní někteří majitelé nechtějí silničáře pouštět na pozemky, aby tam ŘSD provedlo geologický a hydrogeologický průzkum. Podle Ťoka zákon urychlí přípravné práce. „Umožní vstup na pozemky. Budeme moci dělat rychleji a lépe geologické průzkumy a hlavně pomůže ve věcných břemenech,“ řekl ministr dopravy.

video Andrej Babiš o návštěvě vlády v demisi v Jihočeském kraji
Video Studio ČT24
video

Andrej Babiš o návštěvě vlády v demisi v Jihočeském kraji

Obchvat Budějovic se má začít stavět letos

Premiér se zajímal také o stavbu dálnice D3 kolem Českých Budějovic, i tam se podivoval nad délkou výstavby. „Obchvat za 44 měsíců? Tak dlouho?“ ptal se Babiš. 

Obchvat tvoří dva dálniční úseky: Úsilné–Hodějovice o délce 7,1 kilometru a Hodějovice–Dolní Třebonín dlouhý 12,5 kilometru. Stát očekává, že za ně zaplatí 12,8 miliardy korun. Práce by měly začít letos v září, zahájení se ale opakovaně odkládá. Nyní probíhá druhé kolo výběrového řízení na stavební firmu. O každý úsek má zájem 15 společností, velká část jich je ze zahraničí.

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

Loni před volbami se otevřely dva krátké úseky Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. Dva mezilehlé úseky se mají zprovoznit příští rok. Dálnice pak bude souvislá od rozhraní Středočeského a Jihočeského kraje u Miličína až do Českých Budějovic. Dokončení úseku k hranicím očekává ŘSD nejdříve v roce 2023, z Prahy do Tábora pak v roce 2028.

Babiš podpořil vznik lékařské fakulty

Andrej Babiš také podpořil vznik nové lékařské fakulty v Českých Budějovicích, o kterou má zájem kraj. „Není to projekt, který by byl realizovaný za dva, za tři roky. Vidím to na horizont deseti let, protože největší problém je sehnat odborníky, kteří by byli schopni tady učit,“ uvedla hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD).

Stráská podotkla, že také vzhledem k nedostatku pedagogů existují zatím dvě varianty na podobu lékařské fakulty v Českých Budějovicích. Jedna počítá s tím, že by se stala součástí Jihočeské univerzity. Podle druhé by mohla fakulta fungovat podobně jako v Plzni nebo v Hradci Králové, kde patří pod pražskou Univerzitu Karlovu. „Jednala jsem i s jejím rektorem,“ dodala hejtmanka.

Babiš má navštívit také  Jihočeské letiště, heliport letecké zdravotnické záchranné služby i vesnici Holašovice, která je díky domům ve stylu selského baroka na seznamu památek UNESCO.

Někteří ministři mají oddělený program. Ministr kultury Ilja Šmíd tak například uvidí otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Ministr životního prostředí Richard Brabec má zase v plánu návštěvu Orlické nádrže a Teplárny České Budějovice.

Cirkus Babiš, „vítali“ lidé premiéra

Proti návštěvě ministrů se v Českých Budějovicích konají také protesty. Už se s nesouhlasnými reakcemi Babiš setkal při prohlídce budějovického vlakového nádraží. Demonstranti na něj čekali také před Jihočeským muzeem, kam premiér mířil na setkání se starosty z regionu. „Cirkus Babiš, cirkus Babiš!“ volali lidé, když se na místě objevil mikrobus se členy vlády. Premiér na výtky nereagoval.

Andrej Babiš se při prohlídce českobudějovického nádraží potkal s demonstranty
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Pancer

Účastníci akce drželi v ruce cedule s nápisy jako: „Potápíte demokracii a morálku,“ nebo „Tady nieje Babišovo,“ či „Korupce se má vyšetřovat na všech úrovních. Kdy začnete u sebe?“ Další demonstraci plánují na odpoledne před kulturním domem Slavie, v němž se má premiér sejít s místními. 

Na večer se pak proti Babišovi a jeho chystané vládě ANO s ČSSD za podpory KSČM chystají demonstrace po celém Česku.