Ťok by mohl být ministrem i v další vládě. ŘSD už promýšlí dálniční síť daleké budoucnosti

25 minut
Dan Ťok bilancoval svoji éru: „Důvěru jsem od pana premiéra dostal“
Zdroj: ČT24

Dan Ťok by mohl být ministrem dopravy i v další vládě. Naznačil to on sám i premiér v demisi a kandidát na nového předsedu vlády Andrej Babiš (ANO). Považuje to za vhodné vzhledem k tomu, že se v minulosti měnili ministři dopravy příliš často. Ťok přitom dříve uvedl, že se mu nechce pokračovat.

Andrej Babiš na tiskové konferenci, při které spolu s Danem Ťokem shrnul dosavadní výsledky Ťokova ministerského působení, zdůraznil, že se k personálnímu obsazení budoucího kabinetu nevyjadřuje. Současně však připustil, že má stávající ministr dopravy jeho podporu.

Právě o podpoře se Dan Ťok zmiňoval, když říkal, že se mu „moc nechce“ ve funkci pokračovat. Říkal to krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020, který měl od Kapsche převzít slovenský SkyToll spolu s firmou CzechToll. Ťok naznačoval, že vnímá výhrady, jež vůči němu mají například komunisté, kteří by měli budoucí kabinet podpořit, a zároveň že necítí dostatečnou podporu ani z ANO.

„Co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ říká teď Ťok

Nyní však již vnímá současný ministr dopravy v demisi situaci v jiném světle. „V politice ‚nikdy neříkej nikdy‘. Říkal jsem, že pokud tam nebude zásadní podpora zejména pro mýto, mám s tím zásadní problém. Ale důvěru jsem od pana premiéra dostal. Dnes se bavíme spíše o tom, že to, co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ uvedl.

Andrej Babiš to potvrdil. „Má moji podporu, hlavně v kauze mýto. (…) Psali jsme dopis panu předsedovi ÚOHS, aby to zvážil. Podle mě to, čím ÚOHS argumentuje, není žádné pochybení,“ podotkl. Zároveň uvedl, že jeho podporu má například i nynější ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán (ANO), který o tom, že v politice skončí a v nové vládě nebude, neponechal žádné pochybnosti.

Začne se stavět dalších 150 kilometrů

Dan Ťok v paláci na nábřeží Ludvíka Svobody působí od podzimu 2014, kdy vystřídal Antonína Prachaře (ANO). Po necelých čtyřech letech již je nejdéle působícím porevolučním ministrem dopravy. Odmítl přitom, že by se v tomto období nestavělo. Podle Ťoka se především musely stavby ještě připravovat, protože po roce 2011 se příprava staveb i výstavba zastavila. Uvedl, že i přesto se podařilo v letech, kdy byl ministrem, zahájit stavbu 162 dálničních kilometrů (z toho 68 kilometrů připadá na modernizaci D1).

Dalších 150 kilometrů by se mělo začít stavět letos a napřesrok. Mimo jiné jde o poslední úsek dálnice D1 u Přerova, ale také další stavby, pro které vláda předloni vyjednávala zjednodušení posouzení vlivu na životní prostředí, a přesto dodnes nezačaly. K nim patří také moravské dálnice D49 a D55.

  • D1 Říkovice – Přerov
  • D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín)
  • D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov
  • D11 Hradec Králové – Smiřice
  • D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov
  • D48 obchvat Frýdku-Místku
  • D49 Hulín – Fryšták
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice

Na setkání s lídry stavebnictví upozornil ministr dopravy v demisi, že se staví i na železnici. Na prvním místě se zmínil o modernizaci čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi a také o podkrušnohorské železniční magistrále Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb.

Připravuje se i stavba prvních vysokorychlostních tratí, která je však stále v počátcích. „Česká republika poměrně hodně zaspala. SŽDC mně potvrdila, že reálné práce na přípravě se začaly dělat až v roce 2013. Všechny debaty předtím byly jenom akademické,“ připustil ministr dopravy v demisi.

ŘSD už promýšlí dálniční síť budoucnosti. Dálnice mají spojit okruhem krajská města

Současná základní dálniční síť v Česku ještě není dokončená, přesto už se uvažuje o jejím výrazném rozšíření. Stávající síť míří ve většině případů do Prahy, druhá fáze výstavby počítá se stovkami nových kilometrů silničních tahů, které by měly propojit hlavně krajská města.

Plány dálničního propojení krajských měst
Zdroj: ŘSD

Nový pomyslný okruh má vést z Karlových Varů do Českých Budějovic, pak do Brna a na severu přes Ústí nad Labem a Liberec by měl mířit do Hradce Králové. Kromě hospodářského oživení regionů si stát od výstavby slibuje menší zatížení měst kamionovou dopravou. Ta je na nynějších silnicích první třídy výrazně méně intenzivní než na dálnicích, přesto ani na těchto silnicích nejsou těžké nákladní kamiony ničím výjimečným.

Druhou fázi dálniční sítě už propracovávají úředníci ŘSD. Kdy by se měl plán na okružní propojení krajských měst začít realizovat, ale zatím stanoveno není. Dřív, než za desítky let, tedy než bude dokončena základní síť dálnic, to ale nebude.

Ťok otevřel 203 kilometrů. Maximum možného, hodnotí expert

Z toho, co již je hotové, se Dan Ťok pochlubil zprovozněním 203 kilometrů, ale toto číslo reprezentuje nejen dálnice, ale především silnice I. třídy.

6 minut
Dopravní expert hodnotí ministra Ťoka „lepší dvojkou“
Zdroj: ČT24

Podle Martina Höflera z Fakulty dopravní ČVUT jsou ale výsledky Ťokovy éry právě takové, jaké být mohou. „V danou chvíli je to maximum možného. Vždy se projekty připravují mnoho let. (…) Není možné hodnotit ministra na základě působení ve funkci. Vždy zdědí určité penzum připravených nebo i nepřipravených projektů,“ zhodnotil.

Do značné míry se ztotožnil s odkazem na rok 2011, tedy dobu, kdy byl ministrem dopravy Vít Bárta (tehdejší VV). „Za jeho působení se přestalo projektovat, a tudíž odkaz si neseme v tomto období a je to vidět,“ připustil Martin Höfler, ačkoli podle něj tehdy nešlo jen o ministra, ale také o všeobecný dopad hospodářské krize na stavebnictví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

EU chce kvůli výpadkům léků posílit vlastní výrobu

Společné nákupy, sdílené zásoby a větší investice do vlastní produkce. Unie chce vrátit výrobu léků do Evropy a novými zákony posílit vlastní soběstačnost v tomto směru. O nutnosti vymanit se ze závislosti na nespolehlivých dodavatelích hovoří i český premiér Petr Fiala (ODS). Podpořit výrobu ve své zemi hodlá také americký prezident Donald Trump. Po jeho nedávném prohlášení, že cla zasáhnou i farmaceutický trh, některé firmy ohlásily, že v USA zvýší investice.
před 3 hhodinami

Záchytka na jihu Čech praská ve švech, opilci zatěžují nemocnice

Protialkoholní záchytná stanice v Českých Budějovicích je plná i ve všedních dnech. V jihočeském kraji je jediná a má pouze pět lůžek, což nestačí. Opilci proto mnohdy končí v nemocnicích, kde zdržují jak záchranáře, tak zdravotníky na urgentních příjmech. Kraj však mimo jiné kvůli velké ztrátě zřízení další záchytné služby neplánuje.
před 3 hhodinami

Obezitě Čechů se věnoval pořad ČT Fenomén doby

Češi každým rokem přibírají, přes šedesát procent lidí a každé čtvrté dítě trpí nadváhou nebo obezitou. Jak je těžké shazovat nadbytečná kila? Jaké zdravotní problémy obezita přináší? Mohou za obezitu u dětí jejich rodiče? A proč je důležité rozlišovat mezi hladem a chutí? Tématu se věnoval publicistický pořad České televize Fenomén doby.
před 10 hhodinami

Německý odpad z Jiříkova zmizí do deseti týdnů. Může to zaplatit Bavorsko

Odvoz desítek tun nelegálního německého odpadu z Jiříkova zaplatí Bavorsko, pokud to nezajistí hornofalcká firma Roth International, která se mezitím ocitla v insolvenci, řeklo mnichovskému listu Münchner Merkur bavorské ministerstvo životního prostředí. Jeho šéf Thorsten Glauber se v pondělí s českým ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) dohodli, že nepovolená skládka zmizí do osmi až deseti týdnů.
před 11 hhodinami

Deváťáci mají za sebou didaktické testy z češtiny a matematiky

Kdo u přijímacích zkoušek uspěl a kdo ne, už je rozhodnuto. Žáci devátých tříd mají za sebou druhé kolo didaktických testů z češtiny a matematiky. Ta byla podle oslovených lektorů přípravných kurzů proti loňsku obtížnější. Všechny úlohy ale měly jednoznačné zadání. Cermat obtížnost testů zhodnotí až s celkovými výsledky. Děti je dostanou 15. května.
před 12 hhodinami

Česko zažilo nejteplejší den od začátku roku

Pondělí bylo nejteplejším dnem od začátku letošního roku, v Poděbradech teplota vystoupala na 24,5 stupně Celsia. Nad 24 stupňů naměřili meteorologové ještě v Doksanech na Litoměřicku a rovných 24 stupňů v Hradci Králové. Rekordní hodnotu maximální teploty pro 14. duben přepsaly čtyři ze 170 stanic měřících alespoň třicet let. Letní teploty budou pokračovat i během týdne. Na Velikonoce mírně klesnou, přesto budou svátky mimořádně teplé, informovali meteorologové.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

O podporu na výstavbu nájemního bydlení bude možné žádat od května

O podporu na výstavbu cenově dostupného nájemního bydlení z evropských peněz bude možné žádat od 15. května. Z Národního plánu obnovy (NPO) je na ni vyčleněno 2,25 miliardy korun a sloužit má zejména na výstavbu větších bytových projektů. Národní rozvojová banka (NRB) zároveň zveřejnila výzvu k podávání žádostí o peníze, informovalo ministerstvo pro místní rozvoj.
před 17 hhodinami

Soud poslal nepravomocně do vězení zakladatele nadace Help Ukraine

Za zpronevěru milionových dotací určených na integraci ukrajinských uprchlíků pražský městský soud potrestal zakladatele nadace Help Ukraine Vladimíra Gergela 5,5 let vězení. Na stejnou dobu mu také zakázal vykonávat vedoucí činnost v jakýchkoli nadacích či jiných právnických osobách. Rozsudek není pravomocný, Gergel, který vinu odmítá, se proti němu ještě v jednací síni odvolal. Státní zástupce si pro odvolání ponechal lhůtu.
před 18 hhodinami
Načítání...