Obchvat Českých Budějovic získal i druhé povolení, v říjnu by se mělo začít stavět

Hlavní část dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic získala všechna potřebná stavební povolení. Stavět by se mělo začít letos v říjnu. Klíčový úsek dálnice D3 ulehčí především českobudějovickým křižovatkám, které protínají frekventovanou silnici I/3. Hotový by mohl být za čtyři roky.

Úsek Úsilné – Hodějovice je dlouhý 7,2 kilometru. Na část o délce 4,5 kilometru včetně tunelu Pohůrka získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavební povolení v dubnu, nyní ministerstvo dopravy vydalo i povolení na zbylých 2,7 kilometru.

„Stavět by se mělo začít už v říjnu letošního roku,“ informoval z místa redaktor ČT Ondřej Ublick. Cena nového úseku, který naváže na dálnici D3, bude téměř 7 miliard korun. Tendr na zhotovitele běží už od roku 2016, o vítězi zatím rozhodnuto není. Stavba má trvat zhruba čtyři roky.

Obchvat Českých Budějovic
Zdroj: ČT24

Zároveň s obchvatem chtějí silničáři začít stavět také navazující úsek dálnice D3 z Hodějovic k Třebonínu, který měří 13 kilometrů a stát by měl šest miliard korun. Zatím je vykoupeno či vyvlastněno 98 procent pozemků. Stavba tedy sice zřejmě začne později, má být ale jednodušší – oba úseky by tak měly být podle plánů ŘSD otevřeny současně.

Po dokončení stavby bude z Českých Budějovic odkloněna tranzitní doprava od Prahy, Rakouska, ale i z Lipna či Jindřichova Hradce. Každý den by město po obchvatu mělo minout zhruba 40 tisíc aut. „Uleví se tak českobudějovickým křižovatkám, které v současné době přetínají silnice I/3,“ dodal Ublick.

Z Prahy po dálnici do Rakouska nejdříve v roce 2028

Posledním zprovozněným úsekem byl loni pětikilometrový obchvat Veselí nad Lužnicí. Stavební práce trvaly téměř dva a půl roku, začaly v květnu 2015 a stály 634,7 milionu korun. Příprava ale zabrala mnohem déle, posouzení vlivu na životní prostředí proběhlo již v roce 2001, územní rozhodnutí je datováno k roku 2004 a stavební povolení silničáři získali v roce 2012.

Dálnici D3 tak lze využít v souvislém úseku od Mezna až k Bošilci. Další část až k Borku je ve výstavbě a měla by být dokončena v roce 2019. Následuje tříkilometrový úsek Borek–Úsilné, který byl rovněž otevřen loni na podzim. Právě na něj naváže obchvat Českých Budějovic.

V roce 2020 pak měla začít stavba dálnice od Třebonína za Českými Budějovicemi až na hranice. Podle plánu ministerstva dopravy by se dálnice D3 měla na hranicích propojit s rakouskou dálnicí S10 v roce 2025.

Nejméně jasno je o středočeském úseku D3. Vleklé spory o vhodnou trasu vedly k tomu, že zatím ještě nemá ani územní rozhodnutí. Středočeský úsek je přitom nejfrekventovanější na celé nynější silnici I/3. Stavba by mohla začít v roce 2025 a v celém úseku z Prahy do Rakouska dálnice nebude hotová dříve než v roce 2028.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 32 mminutami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 3 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 4 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 5 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 6 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 7 hhodinami
Načítání...