S povinností, aby měly všechny právnické osoby a živostníci datovou schránku, vzroste jejich počet začátkem příštího roku více než dvojnásobně. Nyní jich je necelých 1,7 milionu, přibýt by podle ministerstva vnitra mělo dalších 2,2 milionu schránek. Živnostníci a právnické osoby, kteří datovou schránku zatím nemají – například společenství vlastníků – ji automaticky dostanou v prvním čtvrtletí roku 2023. Náklady na jejich zavedení vyčíslilo ministerstvo na 21 milionů korun.
Počet datových schránek se více než zdvojnásobí. Začátkem příštího roku je dostanou živnostníci nebo SVJ
Datové schránky jsou zatím povinné pro úřady a většinu právnických osob. Povinně bylo za třináct let fungování systému zřízeno zhruba tři čtvrtě milionu schránek, dalších 910 tisíc si zřídili lidé dobrovolně. Takto může mít datovou schránku každý občan, s nímž pak mají úřady povinnost komunikovat pouze tímto kanálem.
Od ledna se množství datových schránek zásadně zvýší z nynějších 1,667 milionu na 3,9 milionu. Ministerstvo vnitra je zřídí všem subjektům vedeným v registru osob. Převážně to jsou podnikající fyzické osoby, tedy živnostníci a další OSVČ. Těch jsou dva miliony. Zhruba 200 tisíc je právnických osob, které jsou evidované v registru a dosud datovou schránku nemají. Patří k nim například společenství vlastníků jednotek, spolky nebo nadace.
Nebude to tak, že by všichni dostali schránku hned 1. ledna, ministerstvo na jejich zřízení vyčlenilo celé první čtvrtletí, možná to stihne rychleji. Počítá totiž s tím, že denně zřídí asi 50 tisíc datových schránek. Novým uživatelům, kteří dosud datovou schránku nemají, přijdou přihlašovací údaje doporučeným dopisem. Datové schránky budou zpřístupněny po prvním přihlášení nebo automaticky po uplynutí lhůty patnácti dnů po zřízení v případě, že se uživatel během této doby do schránky sám nepřihlásí.
„Digitalizace je jednou z priorit ministerstva vnitra a toto je další důležitý krok, který pomůže přesunout komunikaci s úřady do on-line prostředí. To umožní tuto komunikaci zefektivnit a zlevnit,“ uvedl náměstek ministra vnitra Lukáš Kolářík (Piráti).
Zákon sice v současnosti počítá i s tím, že datovou schránku stát od roku 2023 automaticky zřídí každému občanovi, který se například bankovní identitou nebo eObčankou poprvé přihlásí ke kterékoliv digitální službě státu, ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) ale oznámil, že tento proces hodlá zrušit. Změna je však zatím v legislativním procesu a dosud nebyla schválená.
Ustoupení od automatického zřizování datové schránky pro fyzické osoby, které použijí jiné elektronické služby státu, vyvolalo i kritiku. Stínová ministryně vnitra Jana Mračková Vildumetzová (ANO) sice v Otázkách Václava Moravce řekla, že s Rakušanovým plánem souhlasí, ale podle šéfa obchodněprávní sekce firmy Gordic Vladimíra Přecha prokázaly jednoznačně svůj přínos ve zrychlení komunikace a v průkaznosti odeslání a doručení.
„Pro úřady a stát jako celek to znamená také úsporu nákladů na zasílání dokumentů, což je zvlášť v dnešní době důležité. Proto by byla škoda ustoupit od původní vize zřídit datovou schránku při prvním použití digitální identity. Předpokládám, že občan, který ji použije, je již dostatečně digitálně vzdělaný a práce s datovou schránkou ho nijak nezatíží,“ podotkl.
Podle prezidentky Česko-gruzínské obchodní komory Nino Mchedlidzeové při vstupu zahraničních podnikatelů na český trh jsou datové schránky dobrou platformou pro komunikaci s úřady a jinými státními institucemi z jednoho místa a zdarma.„ Například podání daňového přiznání nebo přehledu České správy sociálního zabezpečení v elektronické podobě jim ušetří čas i peníze,“ dodala.
Prostřednictvím datové schránky lze podat daňové přiznání, zažádat o výpis z rejstříku trestů, získat výpis bodů řidiče nebo například zaslat omluvenku dítěti do školy. Informace k datovým schránkám jsou na webech www.chcidatovku.cz a www.mojedatovaschranka.cz. Informační kampaň poběží od listopadu do března příštího roku.