Modernizace dálnice D1, která skončila před více než třemi lety, zahrnovala i nové ploty v jejím okolí – ty jsou však už na některých místech zase poničené nebo povalené. Ochranáři situaci monitorují a se silničáři jednají. Chtějí, aby ohrazení nekopírovalo hranice pozemků Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ale spíš samotnou dálnici. Chybějící ploty si totiž vybírají svou daň – v místě, kde teď nejsou, například před měsícem srazil řidič vlka.
Ploty v okolí D1 jsou opět poničené
U modernizovaných úseků D1 instalovalo ŘSD ploty postupně. Letos bude pokračovat u Prahy. „Jediný úsek, kde chybí oplocení, je mezi Průhonicemi a Modleticemi, a to je investice, která je naplánovaná na tento rok,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Například na devětaosmdesátém kilometru D1 sice plot nechybí, ale je zničený v délce dvaceti metrů. Vyvrácené sloupy plotu, který má pomoci nasměrovat zvěř na ekodukty, tam zřejmě způsobily loňské polomy. V místě navíc není ani snížená rychlost. Ekodukty jsou na stokilometrovém úseku dálnice čtyři. Podle záběrů z fotopastí ochranářů se po nich zvěř naučila chodit.
Nebezpečí pro zvířata i řidiče
Pro zvířata i řidiče vzniká v místech nefunkčního nebo chybějícího oplocení vážné nebezpečí. „Vozidlo při 130 kilometrech v hodině ujede za deset vteřin 360 metrů, k tomu připočtěte reakční dobu a brzdnou dráhu, a tohle má velké následky, pokud se srazíte se zvěří,“ vysvětluje majitel autoškoly King Pavel Greiner. „Zvířata mohou vnikat mezi plot a dálnici, tam se ocitají v pasti a končí pod koly,“ varuje Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny.
„Doporučujeme, aby ploty byly umísťované tak, že mezi plotem a dálnicí nebude vzrostlá zeleň, aby bylo možné je kontrolovat z dálnice,“ vyzval Hlaváč. ŘSD se brání tím, že postupuje podle technických norem a s ochranáři spolupracuje. Ploty ale bývají často poničené právě v nedohledném a nepřístupném prostoru.