Ministerstvo se zabývá problémy s rychlíky Arrivy. Budu důrazně požadovat nápravu, slíbil Kremlík

Ministerstvo dopravy bude žádat nápravu nedostatků, které se podle ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) objevují v provozu rychlíků společnosti Arriva. Server iDnes.cz uvedl, že se na Arrivu zaměří i Drážní úřad, u kterého si stěžovala Správa železniční dopravní cesty.

V neděli uplynou dva týdny od malé – pro leckoho ale dost velké – železniční revoluce. České dráhy přišly o několik rychlíkových i regionálních linek, které si rozdělily společnosti Regiojet, Leo Express, Die Länderbahn a především Arriva vlaky. Té připadly čtyři rychlíkové linky a provoz osobních vlaků v části Zlínského a Libereckého kraje. Jenomže na ni také přicházejí stížnosti. Nejde jen o zpoždění nebo i odříkání spojů, ale také o několik mimořádných událostí.

„Problémy u rychlíkových linek, které jsou nově provozovány společností Arriva, důkladně posuzujeme, a to i ve spolupráci s Drážním úřadem. Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků, aby byl zajištěn maximální komfort a bezpečí pro cestující,“ uvedl v pátek ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Drážní úřad podle webu iDnes.cz chystá důkladné kontroly Arrivy a prověření jejích strojvedoucích, iniciovala je Správa železniční dopravní cesty. Ředitel úřadu Jiří Kolář uvedl, že dopravce zároveň dostal dopis „týkající se problematiky jejich strojvedoucích, ale i obecně zajištění bezpečnosti drážního provozu“, na který očekává odpověď v nejbližších dnech.

Jeden z problémů, o kterém se hovořilo hned v prvních dnech provozu Arrivy na linkách převzatých od Českých drah, spočíval v komunikačních problémech. SŽDC tvrdila, že její výpravčí se nemohli domluvit s některými strojvedoucími, kteří přišli z Bulharska. Generální ředitel Arrivy Daniel Adamka ale ujistil, že tito strojvedoucí česky umí a prokázali jazykovou znalost na úrovni B1.

Projeté návěsti, nefunkční odbavení

S vlaky Arrivy jsou ale i jiné potíže. Poslední větší mimořádná událost v jejich provozu nastala ve čtvrtek, kdy rychlík na lince Kolín – Nový Bor projel návěst Stůj. Podle webu Zdopravy.cz to byla za dva týdny provozu již druhá taková událost, protože návěst projel vlak Arrivy i v minulém týdnu při posunu ve Staré Pace.

Již první dny po změně jízdního řádu vyšel najevo i nedostatek vozidel. Kromě přislíbených motorových jednotek se někteří cestující dočkali soupravy sestavené z historických lehátkových vozů. Arriva následně přerušila provoz své komerční linky, která nabízela přímé spojení Prahy, Uherského Hradiště, Trenčína a Nitry. Od 17. prosince ji nahrazují autobusy, od 30. prosince nebude jezdit nic. Dopravce počítá s tím, že nebude jezdit v lednu a únoru.

Na Arrivu si kromě ministerstva dopravy a SŽDC stěžuje také Zlínský kraj. Na jeho linkách se dopravce kromě zpoždění potýkal i s nefunkčním odbavovacím systémem. Náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL) v souvislosti s tím hovořil o možné pokutě pro dopravce.

Arriva převzala od ČD nejvíc

Arriva jezdí od 15. prosince na rychlíkových linkách Praha–Tanvald, Praha – České Budějovice (přes Písek), Praha–Rakovník a Kolín–Šluknov. V Libereckém kraji převzala provoz osobních vlaků z Liberce do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou a také na odbočné trati ze Železného Brodu do Tanvaldu. Ve Zlínském kraji jezdí na tratích mezi Vsetínem, Bylnicí a Starým Městem u Uherského Hradiště včetně přilehlých úseků do Luhačovic a Střelné. Již od loňska jezdí také ve středních Čechách na lince z Prahy do Roztok.

Část výkonů ve Zlínském kraji zajišťuje pro Arrivu jako subdodavatel Leo Express, který zároveň nově jezdí na tratích z Ústí nad Orlicí do Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic. Drážní úřad ovšem upozornil, že i u něj zaznamenal problémy.

Nové linky získal v polovině prosince také Regiojet, který nově provozuje rychlíky Brno–Bohumín a regionální dopravu na několika tratích v Ústeckém kraji. Ústecké hejtmanství se zároveň dohodlo také s dopravcem Länderbahn, který převzal dvě lokálky. Nově jezdí denně také společnost AŽD na trati z Lovosic do Mostu, kde dříve provozovala sezonní výletní vlaky.

Společnost Arriva vlaky, potažmo její mateřská Arriva Transport Česká republika, patří do skupiny Arriva, která sídlí ve Velké Británii. Od roku 2010 je ale vlastníkem Arrivy německý státem vlastněný gigant Deutsche Bahn. Od něj také česká Arriva získala většinu vozidel, s nimiž dnes jezdí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...