Zlínský kraj hrozí Arrivě sankcemi, ČD připustily zpětné převzetí tratí. Týden od velkých změn na kolejích

7 minut
Události ČT: Týden od velkých změn na železnici
Zdroj: ČT24

Týden po začátku platnosti nového jízdního řádu a po příchodu nových dopravců se situace na železnici částečně zlepšila. Určité nepříjemnosti ale na tratích zůstávají, především zpoždění některých spojů. Zlínský kraj mezitím pohrozil firmě Arriva sankcemi, České dráhy naopak poprvé naznačily, že by byly ochotné zakázku převzít zpátky. Takzvaný národní tarif, který by vyřešil problém se vzájemným neuznáváním jízdenek jednotlivými dopravci, začne v pilotním režimu fungovat nejdřív na jaře.

Mezi největší problémy patří kromě nefunkčních pokladen i zrušené spoje. Před změnou nevyjel v celém Česku zhruba jeden vlak denně, po změně jich ale v první den provozu bylo pětadvacet. Zůstávají také zpoždění, přičemž nejvíc se zhoršila bilance vnitrostátních rychlíků. Včas teď jezdí jen 73 procent z nich, zatímco dřív to bylo skoro 84 procent.

Vlaky nevyjely kopec

Příčiny jsou občas nezvyklé. Například u Nového Boru měly problémy hned dva rychlíky společnosti Arriva za sebou. Strojvůdci na dotaz dispečerů odpověděli, že nemohli vyjet kopec. V obou případech byly příčinou motorové jednotky řady 845.

Tyto původem německé jednotky jsou navržené pro jízdu v rovinách, a proto jsou zpřevodované na vyšší rychlost. Při stoupání tak dochází k podobné situaci, jako kdyby řidič auta zařadil v kopci místo trojky čtyřku. 

Například na trati z Prahy do Kladna musí vlak mezi Dejvicemi a Veleslavínem vystoupat na čtyřech kilometrech asi sto metrů. Povolená rychlost v místě je 60 kilometrů za hodinu, vlak ale dosáhne maximálně kolem padesáti kilometrů za hodinu, a nabírá tak zpoždění.

„Jsme přesvědčeni, že dynamické vlastnosti našich vlaků jsou srovnatelné s tím, co potkáváme denně na železnici,“ tvrdí Martin Farář, mluvčí společnosti Arriva vlaky.

Podobný problém měl vlak stejného typu počátkem týdne i na Liberecku, kde nevyjel stoupání k Sychrovu. Teprve potom nasadil v místě dopravce soupravu Desiro, která má lepší jízdní vlastnosti. „Problém byl způsoben závadou na jedné z převodovek jedné ze dvou souprav, a kvůli tomu vlastně ta druhá nedokázala ten vlak odvézt,“ řekl k tomu mluvčí Farář.

Zlínský kraj hrozí sankcemi, České dráhy připouštějí převzetí spojů

Ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, zatím situaci jen kontroluje. Zlínský kraj už však hrozí sankcemi. Arrivě vyčítá nízkou kvalitu a malý počet vozidel. Pošle proto vytýkací dopis, který je prvním krokem k pokutám, a v krajním případě i vypovězení smlouvy.

„Komplikace se nakonec ukázaly větší, než jsme očekávali, komplikace přetrvávají. Zcela jistě to bude mít vliv na naše smluvní vztahy. Jinými slovy, určitě budeme požadovat sankce,“ potvrdil Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro dopravu Zlínského kraje.

České dráhy při vyjednávání hrozily, že v případě kolapsu jiných dopravců na pomoc nepřijdou. Teď ale naznačují opak. „Dokázali bychom tyto výkony převzít, pokud by taková poptávka byla a pokud by to umožňovaly smlouvy,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel regionální dopravy Českých drah.

K převzetí zakázek zpět Českými drahami je ale zatím relativně daleko. A to i kvůli tomu, že si soukromé firmy vozidla navzájem půjčují.

Neuznávání jízdenek: tři lístky na jednu cestu

Už nyní mělo také fungovat vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci. Odpadly by tak problémy způsobené třeba nečekaným zrušením některých spojů. Zatímco dříve cestující prostě nasedl do nejbližšího vlaku, protože na koridorech spoje jezdí často jen pár minut po sobě, nyní mají firmy vlastní jízdenky, které si navzájem neuznávají.

Dlouho to platilo jen v dálkové dopravě, v posledních letech ale vznikají neviditelné hranice i mezi kraji, které zpravidla také začaly preferovat vlastní jízdenky. Situace, kdy musí cestující použít za jednu cestu tři jízdenky, se tak množí.

„Doufám, že to půjde koupit aspoň přes internet,“ komentuje situaci cestující Martin Ptáček. Zatím to ale možné není, a když už, tak velmi složitě.

Pilotní provoz národního tarifu nejdřív na jaře

Řešením měl být národní tarif: lístek by vydal kterýkoli z dopravců, ostatní by ho uznali a tržbu si rozdělili. Zatím ale nefunguje.

„Také bych byl rád, aby národní tarif začal v tomto roce, bohužel nezačal. Trvala příprava novely zákona o drahách,“ říká k tomu ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). 

Potřebná novela drážního zákona přitom prošla parlamentem tři dny po začátku platnosti nového jízdního řádu. Podle ministerstva bude teď potřeba vybudovat informační systém a všechno připravit. Pilotní provoz by měl začít nejdřív v květnu, od prosince příštího roku by pak měl fungovat naplno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Velké tuzemské sbírky už vybraly na pomoc Ukrajině na sedm miliard korun

Češi poslali za tři roky plnohodnotné ruské invaze na pomoc Ukrajině nejméně 6,9 miliardy korun. ČT to potvrdila Milada Mašková Váchová z Člověka v tísni. Významná část humanitární pomoci se aktuálně týká velkých infrastrukturních projektů a oprav. Peníze na pomoc napadené zemi vybírá také iniciativa Dárek pro Putina, která ve spolupráci s ukrajinskou armádou posílá především vojenskou pomoc. Od začátku plnohodnotné ruské války už od lidí vybrala další téměř miliardu.
před 2 hhodinami

Hybatelé zlepšují život kolem sebe

Přibývá nadšenců, kteří ve volném čase zlepšují společenský život v obcích i ve vyloučených lokalitách. Pomáhá jim projekt Silnější hybatelé, který podporuje aktivní lidi. Nově třeba takzvané Severky, tedy skupinu žen z Ústeckého kraje, která se snaží bořit mýty o regionu a ukazuje ho v pozitivním světle.
před 6 hhodinami

Šéfka sněmovny Pekarová Adamová nebude obhajovat poslanecký mandát

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebude v letošních sněmovních volbách obhajovat poslanecký mandát. Své rozhodnutí zdůvodnila zdravotními problémy. Svou funkci šéfky TOP 09 dala v úterý k dispozici. Předsednictvo ji jednomyslně podpořilo, aby zůstala do listopadového sněmu. V čele dolní komory Pekarová Adamová zůstává.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Loni Češi vrátili skoro polovinu prodaných baterií. Naopak si nechávají staré mobily

Češi stále více odevzdávají použité baterie. Úroveň sběru se podle největší sítě za poslední dekádu zvedla téměř o pětinu. Loni lidé vrátili skoro polovinu prodaných baterií – nejčastěji tužkových. Naopak doma si poměrně často nechávají staré mobily a notebooky. Podle statistiků má starý mobilní telefon doma téměř polovina Čechů. U notebooků je to patnáct procent. „Ta baterie je lithium-iontová a časem může začít pracovat a může způsobit i požár. Pořád dost baterií končí ve směsném odpadu, což je pak problém na skládkách, ve spalovnách,“ uvedla specialistka sběrné sítě Ecobat Michaela Helclová.
před 15 hhodinami

Blanár se omluvil Černochové. Spletl si ji prý s Pekarovou Adamovou

Jako příklad zasahování do vnitřních záležitostí Slovenska jmenoval šéf slovenské diplomacie Juraj Blanár vyjádření české ministryně obrany Jany Černochové (ODS) k zákonu o slovenské televizi. Bylo podle něj za čárou, řekl v Praze. Černochová v reakci Blanára požádala, ať sdělí, kde výrok pronesla, nebo ať se omluví. Slovenský ministr později podle serveru deníku Blesk svůj výrok korigoval a Černochové se omluvil.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v Nové zelené úsporám od 20. února

Program ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám (NZÚ) určený na pomoc domácnostem s energeticky úspornými renovacemi domů čekají výrazné změny. Ty se týkají pouze rodinných domů, podpora těch bytových bude pokračovat za stávajících podmínek. Příjem žádostí v podprogramech pro rodinné domy bude otevřen 20. února.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Lipavský je zdrženlivý v debatách o vysílání vojáků na Ukrajinu

Ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) hovořil v Praze se svým slovenským protějškem Jurajem Blanárem (Smer). Lipavský po setkání uvedl, že je zdrženlivý v debatách o vysílání vojáků na Ukrajinu, když není známé potenciální mírové uspořádání či garance jednotlivých aktérů. Blanár uvedl, že v brzké době bude uzavřena dohoda o poskytování vzájemné rychlé zdravotní příhraniční pomoci, Slovensko už má podobnou s Rakouskem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Stát spouští dotační program pro lidi zasažené povodněmi

Lidé z domů zaplavených během zářijových povodní mohou od úterního poledne žádat o podporu na obnovu svých zničených obydlí. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) totiž spouští příjem žádostí o dotace z programu Živel 3, v jehož rámci lze získat až tři miliony korun na obnovu bydlení. Na program je vyčleněno celkem 3,5 miliardy korun. Z ostatních programů Živel mohou finance na obnovu po povodních čerpat především samosprávy.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...