Zlínský kraj hrozí Arrivě sankcemi, ČD připustily zpětné převzetí tratí. Týden od velkých změn na kolejích

7 minut
Události ČT: Týden od velkých změn na železnici
Zdroj: ČT24

Týden po začátku platnosti nového jízdního řádu a po příchodu nových dopravců se situace na železnici částečně zlepšila. Určité nepříjemnosti ale na tratích zůstávají, především zpoždění některých spojů. Zlínský kraj mezitím pohrozil firmě Arriva sankcemi, České dráhy naopak poprvé naznačily, že by byly ochotné zakázku převzít zpátky. Takzvaný národní tarif, který by vyřešil problém se vzájemným neuznáváním jízdenek jednotlivými dopravci, začne v pilotním režimu fungovat nejdřív na jaře.

Mezi největší problémy patří kromě nefunkčních pokladen i zrušené spoje. Před změnou nevyjel v celém Česku zhruba jeden vlak denně, po změně jich ale v první den provozu bylo pětadvacet. Zůstávají také zpoždění, přičemž nejvíc se zhoršila bilance vnitrostátních rychlíků. Včas teď jezdí jen 73 procent z nich, zatímco dřív to bylo skoro 84 procent.

Vlaky nevyjely kopec

Příčiny jsou občas nezvyklé. Například u Nového Boru měly problémy hned dva rychlíky společnosti Arriva za sebou. Strojvůdci na dotaz dispečerů odpověděli, že nemohli vyjet kopec. V obou případech byly příčinou motorové jednotky řady 845.

Tyto původem německé jednotky jsou navržené pro jízdu v rovinách, a proto jsou zpřevodované na vyšší rychlost. Při stoupání tak dochází k podobné situaci, jako kdyby řidič auta zařadil v kopci místo trojky čtyřku. 

Například na trati z Prahy do Kladna musí vlak mezi Dejvicemi a Veleslavínem vystoupat na čtyřech kilometrech asi sto metrů. Povolená rychlost v místě je 60 kilometrů za hodinu, vlak ale dosáhne maximálně kolem padesáti kilometrů za hodinu, a nabírá tak zpoždění.

„Jsme přesvědčeni, že dynamické vlastnosti našich vlaků jsou srovnatelné s tím, co potkáváme denně na železnici,“ tvrdí Martin Farář, mluvčí společnosti Arriva vlaky.

Podobný problém měl vlak stejného typu počátkem týdne i na Liberecku, kde nevyjel stoupání k Sychrovu. Teprve potom nasadil v místě dopravce soupravu Desiro, která má lepší jízdní vlastnosti. „Problém byl způsoben závadou na jedné z převodovek jedné ze dvou souprav, a kvůli tomu vlastně ta druhá nedokázala ten vlak odvézt,“ řekl k tomu mluvčí Farář.

Zlínský kraj hrozí sankcemi, České dráhy připouštějí převzetí spojů

Ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, zatím situaci jen kontroluje. Zlínský kraj už však hrozí sankcemi. Arrivě vyčítá nízkou kvalitu a malý počet vozidel. Pošle proto vytýkací dopis, který je prvním krokem k pokutám, a v krajním případě i vypovězení smlouvy.

„Komplikace se nakonec ukázaly větší, než jsme očekávali, komplikace přetrvávají. Zcela jistě to bude mít vliv na naše smluvní vztahy. Jinými slovy, určitě budeme požadovat sankce,“ potvrdil Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro dopravu Zlínského kraje.

České dráhy při vyjednávání hrozily, že v případě kolapsu jiných dopravců na pomoc nepřijdou. Teď ale naznačují opak. „Dokázali bychom tyto výkony převzít, pokud by taková poptávka byla a pokud by to umožňovaly smlouvy,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel regionální dopravy Českých drah.

K převzetí zakázek zpět Českými drahami je ale zatím relativně daleko. A to i kvůli tomu, že si soukromé firmy vozidla navzájem půjčují.

Neuznávání jízdenek: tři lístky na jednu cestu

Už nyní mělo také fungovat vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci. Odpadly by tak problémy způsobené třeba nečekaným zrušením některých spojů. Zatímco dříve cestující prostě nasedl do nejbližšího vlaku, protože na koridorech spoje jezdí často jen pár minut po sobě, nyní mají firmy vlastní jízdenky, které si navzájem neuznávají.

Dlouho to platilo jen v dálkové dopravě, v posledních letech ale vznikají neviditelné hranice i mezi kraji, které zpravidla také začaly preferovat vlastní jízdenky. Situace, kdy musí cestující použít za jednu cestu tři jízdenky, se tak množí.

„Doufám, že to půjde koupit aspoň přes internet,“ komentuje situaci cestující Martin Ptáček. Zatím to ale možné není, a když už, tak velmi složitě.

Pilotní provoz národního tarifu nejdřív na jaře

Řešením měl být národní tarif: lístek by vydal kterýkoli z dopravců, ostatní by ho uznali a tržbu si rozdělili. Zatím ale nefunguje.

„Také bych byl rád, aby národní tarif začal v tomto roce, bohužel nezačal. Trvala příprava novely zákona o drahách,“ říká k tomu ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). 

Potřebná novela drážního zákona přitom prošla parlamentem tři dny po začátku platnosti nového jízdního řádu. Podle ministerstva bude teď potřeba vybudovat informační systém a všechno připravit. Pilotní provoz by měl začít nejdřív v květnu, od prosince příštího roku by pak měl fungovat naplno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 15 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 15 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 1 hhodinou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...