Zlínský kraj hrozí Arrivě sankcemi, ČD připustily zpětné převzetí tratí. Týden od velkých změn na kolejích

7 minut
Události ČT: Týden od velkých změn na železnici
Zdroj: ČT24

Týden po začátku platnosti nového jízdního řádu a po příchodu nových dopravců se situace na železnici částečně zlepšila. Určité nepříjemnosti ale na tratích zůstávají, především zpoždění některých spojů. Zlínský kraj mezitím pohrozil firmě Arriva sankcemi, České dráhy naopak poprvé naznačily, že by byly ochotné zakázku převzít zpátky. Takzvaný národní tarif, který by vyřešil problém se vzájemným neuznáváním jízdenek jednotlivými dopravci, začne v pilotním režimu fungovat nejdřív na jaře.

Mezi největší problémy patří kromě nefunkčních pokladen i zrušené spoje. Před změnou nevyjel v celém Česku zhruba jeden vlak denně, po změně jich ale v první den provozu bylo pětadvacet. Zůstávají také zpoždění, přičemž nejvíc se zhoršila bilance vnitrostátních rychlíků. Včas teď jezdí jen 73 procent z nich, zatímco dřív to bylo skoro 84 procent.

Vlaky nevyjely kopec

Příčiny jsou občas nezvyklé. Například u Nového Boru měly problémy hned dva rychlíky společnosti Arriva za sebou. Strojvůdci na dotaz dispečerů odpověděli, že nemohli vyjet kopec. V obou případech byly příčinou motorové jednotky řady 845.

Tyto původem německé jednotky jsou navržené pro jízdu v rovinách, a proto jsou zpřevodované na vyšší rychlost. Při stoupání tak dochází k podobné situaci, jako kdyby řidič auta zařadil v kopci místo trojky čtyřku. 

Například na trati z Prahy do Kladna musí vlak mezi Dejvicemi a Veleslavínem vystoupat na čtyřech kilometrech asi sto metrů. Povolená rychlost v místě je 60 kilometrů za hodinu, vlak ale dosáhne maximálně kolem padesáti kilometrů za hodinu, a nabírá tak zpoždění.

„Jsme přesvědčeni, že dynamické vlastnosti našich vlaků jsou srovnatelné s tím, co potkáváme denně na železnici,“ tvrdí Martin Farář, mluvčí společnosti Arriva vlaky.

Podobný problém měl vlak stejného typu počátkem týdne i na Liberecku, kde nevyjel stoupání k Sychrovu. Teprve potom nasadil v místě dopravce soupravu Desiro, která má lepší jízdní vlastnosti. „Problém byl způsoben závadou na jedné z převodovek jedné ze dvou souprav, a kvůli tomu vlastně ta druhá nedokázala ten vlak odvézt,“ řekl k tomu mluvčí Farář.

Zlínský kraj hrozí sankcemi, České dráhy připouštějí převzetí spojů

Ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, zatím situaci jen kontroluje. Zlínský kraj už však hrozí sankcemi. Arrivě vyčítá nízkou kvalitu a malý počet vozidel. Pošle proto vytýkací dopis, který je prvním krokem k pokutám, a v krajním případě i vypovězení smlouvy.

„Komplikace se nakonec ukázaly větší, než jsme očekávali, komplikace přetrvávají. Zcela jistě to bude mít vliv na naše smluvní vztahy. Jinými slovy, určitě budeme požadovat sankce,“ potvrdil Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro dopravu Zlínského kraje.

České dráhy při vyjednávání hrozily, že v případě kolapsu jiných dopravců na pomoc nepřijdou. Teď ale naznačují opak. „Dokázali bychom tyto výkony převzít, pokud by taková poptávka byla a pokud by to umožňovaly smlouvy,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel regionální dopravy Českých drah.

K převzetí zakázek zpět Českými drahami je ale zatím relativně daleko. A to i kvůli tomu, že si soukromé firmy vozidla navzájem půjčují.

Neuznávání jízdenek: tři lístky na jednu cestu

Už nyní mělo také fungovat vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci. Odpadly by tak problémy způsobené třeba nečekaným zrušením některých spojů. Zatímco dříve cestující prostě nasedl do nejbližšího vlaku, protože na koridorech spoje jezdí často jen pár minut po sobě, nyní mají firmy vlastní jízdenky, které si navzájem neuznávají.

Dlouho to platilo jen v dálkové dopravě, v posledních letech ale vznikají neviditelné hranice i mezi kraji, které zpravidla také začaly preferovat vlastní jízdenky. Situace, kdy musí cestující použít za jednu cestu tři jízdenky, se tak množí.

„Doufám, že to půjde koupit aspoň přes internet,“ komentuje situaci cestující Martin Ptáček. Zatím to ale možné není, a když už, tak velmi složitě.

Pilotní provoz národního tarifu nejdřív na jaře

Řešením měl být národní tarif: lístek by vydal kterýkoli z dopravců, ostatní by ho uznali a tržbu si rozdělili. Zatím ale nefunguje.

„Také bych byl rád, aby národní tarif začal v tomto roce, bohužel nezačal. Trvala příprava novely zákona o drahách,“ říká k tomu ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). 

Potřebná novela drážního zákona přitom prošla parlamentem tři dny po začátku platnosti nového jízdního řádu. Podle ministerstva bude teď potřeba vybudovat informační systém a všechno připravit. Pilotní provoz by měl začít nejdřív v květnu, od prosince příštího roku by pak měl fungovat naplno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 58 mminutami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...