Zlínský kraj hrozí Arrivě sankcemi, ČD připustily zpětné převzetí tratí. Týden od velkých změn na kolejích

7 minut
Události ČT: Týden od velkých změn na železnici
Zdroj: ČT24

Týden po začátku platnosti nového jízdního řádu a po příchodu nových dopravců se situace na železnici částečně zlepšila. Určité nepříjemnosti ale na tratích zůstávají, především zpoždění některých spojů. Zlínský kraj mezitím pohrozil firmě Arriva sankcemi, České dráhy naopak poprvé naznačily, že by byly ochotné zakázku převzít zpátky. Takzvaný národní tarif, který by vyřešil problém se vzájemným neuznáváním jízdenek jednotlivými dopravci, začne v pilotním režimu fungovat nejdřív na jaře.

Mezi největší problémy patří kromě nefunkčních pokladen i zrušené spoje. Před změnou nevyjel v celém Česku zhruba jeden vlak denně, po změně jich ale v první den provozu bylo pětadvacet. Zůstávají také zpoždění, přičemž nejvíc se zhoršila bilance vnitrostátních rychlíků. Včas teď jezdí jen 73 procent z nich, zatímco dřív to bylo skoro 84 procent.

Vlaky nevyjely kopec

Příčiny jsou občas nezvyklé. Například u Nového Boru měly problémy hned dva rychlíky společnosti Arriva za sebou. Strojvůdci na dotaz dispečerů odpověděli, že nemohli vyjet kopec. V obou případech byly příčinou motorové jednotky řady 845.

Tyto původem německé jednotky jsou navržené pro jízdu v rovinách, a proto jsou zpřevodované na vyšší rychlost. Při stoupání tak dochází k podobné situaci, jako kdyby řidič auta zařadil v kopci místo trojky čtyřku. 

Například na trati z Prahy do Kladna musí vlak mezi Dejvicemi a Veleslavínem vystoupat na čtyřech kilometrech asi sto metrů. Povolená rychlost v místě je 60 kilometrů za hodinu, vlak ale dosáhne maximálně kolem padesáti kilometrů za hodinu, a nabírá tak zpoždění.

„Jsme přesvědčeni, že dynamické vlastnosti našich vlaků jsou srovnatelné s tím, co potkáváme denně na železnici,“ tvrdí Martin Farář, mluvčí společnosti Arriva vlaky.

Podobný problém měl vlak stejného typu počátkem týdne i na Liberecku, kde nevyjel stoupání k Sychrovu. Teprve potom nasadil v místě dopravce soupravu Desiro, která má lepší jízdní vlastnosti. „Problém byl způsoben závadou na jedné z převodovek jedné ze dvou souprav, a kvůli tomu vlastně ta druhá nedokázala ten vlak odvézt,“ řekl k tomu mluvčí Farář.

Zlínský kraj hrozí sankcemi, České dráhy připouštějí převzetí spojů

Ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, zatím situaci jen kontroluje. Zlínský kraj už však hrozí sankcemi. Arrivě vyčítá nízkou kvalitu a malý počet vozidel. Pošle proto vytýkací dopis, který je prvním krokem k pokutám, a v krajním případě i vypovězení smlouvy.

„Komplikace se nakonec ukázaly větší, než jsme očekávali, komplikace přetrvávají. Zcela jistě to bude mít vliv na naše smluvní vztahy. Jinými slovy, určitě budeme požadovat sankce,“ potvrdil Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro dopravu Zlínského kraje.

České dráhy při vyjednávání hrozily, že v případě kolapsu jiných dopravců na pomoc nepřijdou. Teď ale naznačují opak. „Dokázali bychom tyto výkony převzít, pokud by taková poptávka byla a pokud by to umožňovaly smlouvy,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel regionální dopravy Českých drah.

K převzetí zakázek zpět Českými drahami je ale zatím relativně daleko. A to i kvůli tomu, že si soukromé firmy vozidla navzájem půjčují.

Neuznávání jízdenek: tři lístky na jednu cestu

Už nyní mělo také fungovat vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci. Odpadly by tak problémy způsobené třeba nečekaným zrušením některých spojů. Zatímco dříve cestující prostě nasedl do nejbližšího vlaku, protože na koridorech spoje jezdí často jen pár minut po sobě, nyní mají firmy vlastní jízdenky, které si navzájem neuznávají.

Dlouho to platilo jen v dálkové dopravě, v posledních letech ale vznikají neviditelné hranice i mezi kraji, které zpravidla také začaly preferovat vlastní jízdenky. Situace, kdy musí cestující použít za jednu cestu tři jízdenky, se tak množí.

„Doufám, že to půjde koupit aspoň přes internet,“ komentuje situaci cestující Martin Ptáček. Zatím to ale možné není, a když už, tak velmi složitě.

Pilotní provoz národního tarifu nejdřív na jaře

Řešením měl být národní tarif: lístek by vydal kterýkoli z dopravců, ostatní by ho uznali a tržbu si rozdělili. Zatím ale nefunguje.

„Také bych byl rád, aby národní tarif začal v tomto roce, bohužel nezačal. Trvala příprava novely zákona o drahách,“ říká k tomu ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). 

Potřebná novela drážního zákona přitom prošla parlamentem tři dny po začátku platnosti nového jízdního řádu. Podle ministerstva bude teď potřeba vybudovat informační systém a všechno připravit. Pilotní provoz by měl začít nejdřív v květnu, od prosince příštího roku by pak měl fungovat naplno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Šmarda považuje spojení se Stačilo! za historickou chybu, SOCDEM opustí

Expředseda SOCDEM Michal Šmarda považuje spojenectví sociálních demokratů se Stačilo! za historickou chybu. K srpnu nezaplatí členský příspěvek a ve straně skončí, avizoval. Předsednictvo Stačilo!, v němž figurují komunisté, ve čtvrtek schválilo spolupráci se sociálními demokraty pro říjnové sněmovní volby. Ti budou na kandidátkách Stačilo!
včeraAktualizovánopřed 1 hhodinou

Peníze na vyšší platy policistů a hasičů chce vláda vzít z resortu obrany

Bezmála miliardu korun na vyšší výdělky policistů a hasičů chce kabinet vzít z rozpočtu obrany, jak zjistila Česká televize. Oběma složkám se tento měsíc příjem zvedá o tři tisíce korun. Členové vlády až dosud o přesunu peněz mezi resorty obrany a vnitra veřejně nemluvili. Důvodem výpomoci je fakt, že resort Jany Černochové (ODS) na rozdíl od úřadu Víta Rakušana (STAN) má volné peníze, které může na tento neplánovaný výdaj poskytnout.
před 2 hhodinami

Soláry v EU poprvé vyrobily víc energie než jádro

Fotovoltaika v červnu v Evropské unii vyrobila poprvé v historii víc energie než jaderné elektrárny, zjistila energetická analytická společnost EMBER. Na třetím místě se dlouhodobě drží vítr. V samotném Česku vede uhlí a jaderné zdroje. Ty obnovitelné jsou až na třetím místě. I kvůli vyšším dodávkám zelené energie do sítě roste zájem o bateriová úložiště, a to nejen v Unii. V Česku se zájem meziročně ztrojnásobil.
před 3 hhodinami

Slovenský ministr kritizoval BIS za informaci o možné ruské stopě v kauze výhrůžek

Slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) kritizoval českou Bezpečnostní informační službu (BIS) za to, že informovala o možné ruské stopě v případu loňského vyhrožování školám v Česku a na Slovensku, ve kterém mezinárodní policejní tým tento týden zadržel na Ukrajině jednoho Ukrajince. Šutaj Eštok řekl, že jde o nepotvrzenou hypotézu. Mluvčí české kontrarozvědky Ladislav Šticha řekl, že BIS nebude vyjádření slovenských politiků komentovat.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Rekordní rozpočet EU je z pohledu Česka velmi dobrou zprávou, říká Votápek

„Evropská unie si uvědomuje výzvy, které před ní stojí. Rozšiřuje se a potřebuje více peněz, uvědomuje si, že zaostávala. Z pohledu České republiky to vidím jako velmi dobrou zprávu,“ řekl k návrhu unijního rozpočtu na období 2028 až 2034 ve výši dvou bilionů eur expert Pirátů na zahraniční politiku Vladimír Votápek v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Podle něj v Unii nepanuje jednotný názor ohledně priorit budoucích investic, ale tuto skutečnost nevnímá jako problém. „EU je společenství demokratických zemí, což je nejefektivnější v situacích, ve kterých jednostranné řešení neexistuje,“ dodal. Votápek se také vyjádřil k jednání o obchodní dohodě s USA. „Dejme Bílému domu i velkým přispěvatelům, kteří pomohli (americkému prezidentovi Donaldu) Trumpovi do úřadu, najevo, že pokud začnou 1. srpna platit třicetiprocentní cla, bude je to bolet,“ doplnil.
před 3 hhodinami

Nepedagogy budou ve školách platit obce a kraje, souhlasil prezident

Nepedagogické pracovníky budou od příštího roku místo státu platit obce a kraje coby zřizovatelé škol. Získají kvůli tomu vyšší podíl na daňových výnosech. Prezident Petr Pavel tuto změnu podepsal v novele školského zákona, která počítá se slučováním menších škol v příštích třech letech.
před 6 hhodinami

Penzijní systém skončil v pololetí s nejmenším schodkem od roku 2013

Systém důchodového pojištění skončil za první pololetí ve schodku 9,2 miliardy korun. Ve srovnání se stejným obdobím loňska je deficit třetinový, proti předloňsku čtvrtinový. Letošní pololetní výsledek je od roku 2013 čtvrtý nejlepší.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Prezident podepsal novelu trestního zákoníku

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek podepsal novelu trestního zákoníku, která má vést ke snížení počtu vězňů a recidivy, rozpočtovým úsporám, ale také k rozšíření možnosti ukládat peněžité tresty. V tiskové zprávě o tom informoval Hrad. Novela dává větší přednost alternativním trestům a některé činy částečně dekriminalizuje, například neplacení výživného. Volnější budou třeba i pravidla pro pěstování a držení konopí. Předloha také zavádí výslovnou trestnost propagace komunistického hnutí.
před 7 hhodinami
Načítání...