Koronavirus mění i způsoby a trasy, kterými se lidé po Česku přepravují. Zatímco hromadná doprava zažívá bezprecedentní pokles, individuální doprava a hlavně ta automobilová získala daleko větší podíl. Posilují to i vládní opatření v Česku a sousedních státech. Zatímco tuzemská vláda omezila plošně pohyb obyvatel, očekávání tvrdších opatření na hranicích ženou české občany na cesty třeba do Rakouska nebo do Saska.
Kvůli covidu-19 se jinak cestuje. Lidé jezdí spíš auty, ubývá spojů hromadné dopravy
Spojů citelně ubylo. Rychlíky z Prahy na Moravu bývají ve čtvrtek a v pátek obvykle úplně plné a bývá velký boj se do nich dostat. Teď je zhruba každé druhé místo volné. A to dopravce ještě zkrátil vlak.
Ale není to zdaleka takový útlum jako v březnu. Řada spojů i přesto jezdí ještě prázdnější. Třeba poslední páteční večerní pendolino přivezlo od Chebu jen několik cestujících.
Potvrzují to i data od dopravců. V březnu a dubnu vozili jen asi desetinu obvyklých počtů cestujících. Teď je to nejčastěji okolo třiceti procent. Pravděpodobně jde o kombinaci dvou důvodů. Lidé méně cestují, a když už se někam rozhodnou vyrazit, zvolí si automobil.
Podle sčítačů na dálnicích klesl provoz při podzimních restrikcích výrazně méně než na jaře. Po dalším přitvrzení opatření je ale i tady v posledním týdnu poznat pokles asi o patnáct procent. „Změnu v chování řidičů a zatížení dálniční sítě lze pozorovat po desátém říjnu,“ komentoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Specifické proto budou i letošní Dušičky. Policie slibuje posílené kontroly na silnicích. „Budeme se zaměřovat na to, zda řidiči neusedají za volant pod vlivem alkoholu, na rychlost a na technický stav vozidel,“ uvedla policejní mluvčí Magdaléna Vlčková.
Jsou ale místa i u hranic, kde doprava zůstává ještě překvapivě hustá. Třeba v jihočeském Vyšším Brodu byl říjen spíš klidnější, ale poslední dny ukazují opačný trend. Rakousko od soboty zařadilo celou Českou republiku mezi rizikové oblasti a je nutné mít negativní test na koronavirus. Někteří lidé tak chtěli ještě využít poslední volné možnosti cestování.
A rušněji bylo i na rakouské straně hranice, ať už u jižních Čech, nebo Moravy. V hraničním městě Laa an der Thaya byla česká registrační značka v pátek ještě úplně normální. Hranice lidi už nerozděluje zdaleka tak jako před třiceti lety. Žije u ní spousta pendlerů i lidí s rodinami v druhé zemi. A ti se obávají, že opatření se budou dál zpřísňovat a dolehnou i na ně.
- Rakousko: od 31. 10. negativní test; výjimky: pendleři, studenti, tranzit
- Německo: test, nebo karanténa; výjimka: tranzit, v Sasku možný pobyt do 24 hodin
- Polsko: bez omezení
- Slovensko: karanténa, nebo test; výjimky: pendleři, studenti, zdravotníci, sportovci
Spoje redukují dráhy i pražská MHD
V souvislosti s opatřeními kvůli zhoršené epidemické situaci mění svoje služby i někteří domácí dopravci. Kvůli nočnímu zákazu vycházení města omezují provoz tramvají nebo autobusů. Změny by měly platit až do odvolání mimořádných opatření.
Kvůli epidemii omezovali někteří dopravci svoje služby už od konce léta. Na začátku listopadu odpadnou další spoje, třeba Českých drah. „Důvodem je především snížená poptávka po cestování, neboť v dnešní době jezdí vlakem asi pětadvacet procent cestujících,“ komentuje mluvčí Českých drah Robert Pagan.
Skončí i některé dálkové spoje, třeba mezi Prahou a Bohumínem. Změny čekají i regionální linky. Převážně se to týká pozdějších spojů, které podle dopravce při zavedení zákazu vycházení jezdí skoro prázdné.
Jako reakci na vládní opatření omezení pohybu osob čekají od druhého listopadu změny i pražskou městskou hromadnou dopravu po desáté večer. „Místo metra, tramvají a autobusů budou nasazeny noční linky, které budou někde i posíleny, třeba v okolí nemocnice Motol nebo tam, kde noční obsluha není tak častá,“ popisuje mluvčí ROPID Filip Drápal.
Zhruba od půl jedenácté večer už se lidé nedostanou do vestibulů metra. Jejich provoz bude ukončen. Poslední soupravy odjedou z konečných stanic přesně o dvě hodiny dřív než v běžném provozu.
Úprava čeká i tramvajovou dopravu. V Praze bude jezdit podle prázdninového řádu v intervalech deseti minut. Každých pět minut pojedou páteřní linky. I zde bude denní režim končit po desáté hodině.