Část poslanců zvažuje zakázat jízdu nákladních vozů v levém pruhu dálnice. Návrh ANO počítá s celoročním zákazem ve všední dny od 6 do 22 hodin, další strany ale chtějí mírnější omezení. Politici tak reagují na kolaps, ke kterému tento týden opakovaně došlo na dálnici D1 na Vysočině; kamiony na mnoha místech uvízly a zablokovaly průjezd ostatním vozům i silničářům, kteří tak nemohli úseky posypat.
Kamiony v levém pruhu: ANO chce trvalý zákaz, KSČM a ODS jen někdy a někde
Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu a tedy i předjíždění je podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) jedním z možných řešení. Než se ale změní zákon, mohlo by podle něj pomoci umístění dopravních značek.
Už nyní značky zakazují předjíždění nákladních aut například na některých úsecích dálnice D8. Až se dojde ke shodě, zda půjde o opatření celoroční, nebo jen při kalamitách, mohly by značky přibýt i jinde, tedy i na dálnici D1.
ANO chce zákaz ve všední dny
Mezitím se ale iniciativy chopili poslanci. Zástupci ANO už zveřejnili svůj návrh na zákaz jízdy kamionů v levém pruhu. Chtějí ho prosadit v prvním čtení, aby mohl začít platit co nejdříve.
„Už jsme o tom mluvili s jednotlivými kluby, zatím tam podpora je. Samozřejmě ten návrh ještě neviděli a budou se s ním seznamovat začátkem příštího týdne, ale doufám, že podpora bude,“ věří poslankyně a předkladatelka návrhu Barbora Kořanová (ANO).
„Počítáme s tím, že by zákaz předjíždění byl od 6 do 22 hodin, jako je obdoba nočního klidu, a pouze ve všední dny, kdy je největší provoz. Ze zákona mohou nejpomalejší vozy jet minimálně 80 kilometrů v hodině, a zároveň velké vozy nad 3,5 tuny a nad 7 metrů nemohou jet více než 80 kilomentrů za hodinu. Takže pravý pruh by měl být plynulý a levý by měl být průjezdný,“ popsal předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).
„Pokud má dálnice tři pruhy, tak kamiony se v pravém a prostředním přejíždět nadále mohou. Nebudou moci používat pouze ten levý, nejrychlejší. Nemělo by to být žádnou komplikací,“ domnívá se Kolovratník.
Podobný návrh mají připravený i komunisté. S ním by přišli v případě, že ANO svou verzi nepředloží. Chtějí ale, aby zákaz platil jen na některých úsecích a po omezenou dobu. „Úprava má platit jenom v okamžiku, kdy nastane riziková situace, jako je ledovka, sněžení,“ uvádí předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik.
Stačí proměnné značení, říká ODS
Podle opoziční ODS se situace, jako byla ta čtvrteční, dala předvídat a ukázala se nepřipravenost státu. Občanská demokracie upřednostňuje omezení značkami, a to jen někde.
„Na všechno zákon nepotřebujeme. Proměnné značení se využívá v zahraničí, ale i v České republice. Také bychom byli rádi, aby stát zaměřil pozornost na výstavbu dálnice D35, tedy alternativní trasy,“ podotkl místopředseda ODS Martin Kupka.
D35 má spojit Čechy a Moravu, povede od Hradce Králové a Pardubic na Olomouc. Z chybějících devíti úseků se s několikaletým zpožděním začal stavět první letos v prosinci. Dokončení alternativní trasy k D1 se očekává nejdříve koncem příštího desetiletí.
Lidovci a Starostové chtějí od ministra vysvětlení
Lidovci zase budou chtít od šéfa resortu dopravy slyšet informace o budoucích opatřeních přímo na plénu Poslanecké sněmovny. V úterý proto navrhnou mimořádný bod. „Budu chtít, aby ministr dopravy řekl, jak bude garantovat, že údržba to zvládne a že se to nebude opakovat každý týden,“ řekl druhý muž strany Marian Jurečka.
Odpovědi na některé otázky by chtěli znát třeba i Starostové a nezávislí. Podporu zařazení takového bodu zatím nevyloučil ani poslanecký klub ANO nebo KSČM. O tom, jak se v úterý rozhodnou, ale chtějí ještě jednat.