Jaké slevy stát vymyslel, takové má. Drahé jízdné ve špičkách bylo již před nimi, poukázal ředitel Leo Expressu

61 minut
90' ČT24: Konec „zneužívání“ slev v dopravě?
Zdroj: ČT24

Dopravci budou od státu jako kompenzanci za 75procentní slevu pro děti, studenty a seniory od příštího roku dostávat pevně stanovenou maximální částku. Například na trase Praha–Ostrava stát proplatí slevu v plném rozsahu pouze tehdy, když základní jízdné nepřesáhne 518 korun – jinak bude dopravce zbytek rozdílu doplácet ze svého. Ministerstvo dopravy ohlásilo zastropování svého příspěvku krátce poté, co premiér Andrej Babiš (ANO) hovořil o údajném zneužívání systému. Ředitel kritizovaného dopravce Leo Express ale poukázal, že firma tvoří ceny stále stejně, jako to činila již před zavedením slev. Otázkám kolem slev na jízdném se věnovalo pátečních 90' ČT24.

Společnost Leo Express se v uplynulém týdnu dostala do středu pozornosti, když se o jejím způsobu výpočtu jízdného zmínil premiér. „Považuji za skandální, že konkrétně Leo Express to zneužil, pokud já vím. Je to nepřijatelné a už dávno to měli úředníci řešit,“ řekl Andrej Babiš (ANO), když v úterý cestoval na veletrh do Brna.

Leo Express odmítl, že by dělal něco špatného. Firma od počátku používá dynamický systém cen, díky kterému stoupají ceny posledních neprodaných míst ve vlacích velmi vysoko – ve srovnání například s kilometrickým jízdným Českých drah potom mohou některé jízdenky vyjít násobně dráž, zatímco jindy se cestuje levněji. Když si ale koupí jízdenku za cenu přesahující například tisíc korun někdo, kdo má nárok na 75procentní slevu, žádá pak dopravce stát, aby za cestujícího doplatil přes 750 korun.

7 minut
UDÁLOSTI: Vláda nehodlá rušit slevy na jízdném pro studenty a seniory, zastropuje je
Zdroj: ČT24

„Tarif, který používáme dnes, používáme od roku 2012. (…) I předtím jsme měli dražší jízdné třeba ve špičkách,“ upozornil přitom ředitel Leo Expressu Petr Köhler. Obvinění, že firma zneužívá slevový systém, odmítl. Připomněl, že stakorunové kompenzace zdaleka nedostává za každého cestujícího, který má nárok na slevu. Za některé dostane naopak třeba jen 75 korun, protože někdy činí základní cena jen 99 korun. I ministerstvem dopravy vyhlášené zastropování cen se tak podle Köhlera „bude týkat jenom pár procent našich jízdenek“.

Slova premiéra Babiše o údajném zneužívání slev ostatně v 90‘ ČT24 mírnil i poslanec jeho hnutí ANO, předseda dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník.

„Nerad bych použil slova, že to je zneužití, že by Leo Express schválně nastavoval tak drahé jízdné. On tak tvoří ceny dlouhodobě, ví se to o něm. Cestující jsou na to zvyklí, i pracovníci ministerstva dopravy to věděli, takže to nebylo překvapení nebo snad nedejbože podvodné jednání,“ zdůraznil. Že by někdo po státu vyžadoval tak vysokou kompenzaci, je podle Kolovratníka docela „výjimečná záležitost“.

Populistické rozdávání, trvá na svém opozice

Poslanec je zároveň přesvědčen, že je systém slev pro seniory či studenty správný. „Bylo to správné politické rozhodnutí. Jsem o něm hluboce přesvědčen, zapadá vůči seniorům, kterým dlouhodobě dlužíme to, co předchozí vlády zanedbávaly, a toto je jeden z příspěvků, nejen zvyšování důchodů,“ poznamenal.

Kritická naopak zůstává opozice. Zejména pravicovým stranám se nelíbí systém slev jako takový ani nynější premiérův zásah. „Mě překvapilo, že teprve teď přišel pan premiér Andrej Babiš s nějakým opatřením. Přišel teprve potom, co se to začalo veřejně objevovat v médiích. My si musíme klást otázku, proč nebyly dopředu nastaveny lepší kontrolní mechanismy, proč to trvalo rok?“ řekl zástupce ODS ve sněmovním hospodářském výboru Vojtěch Munzar. Dodal, že slevy jako takové považuje za „systém plošného, neadresného, populistického rozdávání“.

Podobný postoj mají i další opoziční strany. Předseda STAN Vít Rakušan slevy hodnotí tak, že stát vstupuje „socialisticky do soukromého sektoru“ a neumožňuje soukromníkům, aby si sami určovali ceny. Předseda SPD Tomio Okamura zase míní, že vláda plýtvá penězi. „Kdyby někdo v soukromé sféře tímto způsobem připravil návrh a prohospodařil firemní peníze, tak si jde natvrdo sednout,“ řekl.

Vládní politici to odmítají. Stejně tak popírají, že by šlo skutečně o přímou regulaci cen. „V tuto chvíli nepočítáme s tím, že to nějakým způsobem budeme regulovat, kromě toho, že zamezíme této možnosti zneužívání,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Slevy ale od počátku čelí kritice nejenom od opozičních politiků, ale i části veřejnosti. Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky slevy přispěly jen k tomu, že jsou ve špičkách vlaky přeplněné.

„Ve špičkových časech lidé nemohou sehnat místenku, do povinně místenkových vlaků ani nemohou nastoupit. Díky tomu buď čekají na spoj, ve kterém pak stojí, nebo musí počkat několik hodin na další volný spoj, který si mohou koupit. To znamená, že tento systém vlastně snižuje flexibilitu cestování ve veřejné dopravě,“ upozornil na jeden z možných dopadů.

Podle redaktora webu Zdopravy.cz Jana Šindeláře situaci komplikuje údajně nedostatečná kontrola správného využívání slev. „Pokud jsem správně informován, kontrolu provádí externí firma a jsou na ni nasazeny v celé republice jednotky lidí, možná pět nebo šest lidí. Když si vezmeme, že jenom České dráhy vypraví každý den zhruba šest tisíc vlaků, vyjedou další tisíce autobusů, tak není v silách několika jednotlivců zkontrolovat všechny dopravce,“ míní.

Údaje o cestujících za rok 2018
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Existují ale i odborné názory, podle kterých je 75procentní zlevnění jízdenek pro děti, studenty a seniory správné. Například bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT a exministr dopravy Petr Moos řekl Respektu, že zjevně slevy dostaly do veřejné dopravy nové cestující. „Železnice nebývala příliš atraktivní. Najednou střední třída a především studenti našli chuť jezdit vlakem,“ řekl listu.

5,6 miliardy za rok

Jako kompenzace za slevy proplatil stát za první rok jejich fungování – tedy od září do srpna – autobusovým a železničním dopravcům 5,6 miliardy korun. Nejvyšší částku si nárokovaly České dráhy – více než 2,5 miliardy korun. RegioJet včetně autobusové dopravy Student Agency pak vykázal slevy za více než půl miliardy, podobný byl součet slev jednotlivých divizí Arrivy. Premiérem zmíněný Leo Express inkasoval od státu 115,7 milionu korun.

Procentuální podíl cestujících se slevou dle dopravců
Zdroj: dopravci

Nejvíce všichni dopravci v souhrnu od státu žádali letos v květnu a červnu a loni v říjnu, kdy stát pokaždé proplatil přes půl miliardy korun za měsíc. „Nejlevnějším“ měsícem byl naopak červenec, kdy kompenzace dosáhly pouze 394 milionů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 1 hhodinou

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 1 hhodinou

Útočí rychle a ve vlnách. Aktivita hackerů nepolevuje

Útoky počítačových hackerů v Česku nepolevují. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost jich letos registruje přes dvě stě. Cílí na firmy, zdravotnická zařízení i na státní instituce. Aktivity hackerů se dotkly nemocnice v Nymburku, Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva zahraničí. Nejaktivnější jsou útočníci působící z Ruska. K prolomení systémů někteří hackeři nepotřebují ani uživatelská jména a hesla. Zpravidla útočí velmi rychle, ve vlnách a často symetricky. Systémová opatření nově zavádí zákon o kybernetické bezpečnosti, jenž rozšiřuje okruh subjektů, které budou muset plnit daná nařízení, až na šest tisíc.
před 2 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Když Pavel může být prezidentem, Turek může být ministrem, věří Jakl. Žantovský je proti

Bývalý ředitel politického odboru prezidentské kanceláře Václava Klause Ladislav Jakl si myslí, že „mávat hesly“ o tom, že politik má být slušný, hodný, poctivý a hájit pravdu, je „laciné“. Daleko důležitější podle něj je poctivě sledovat zájmy svých voličů a i občanů. Spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a poradce nynější hlavy státu Petra Pavla Michael Žantovský řekl, že i když bývalí prezidenti Havel a Klaus měli odlišný postoj k celé řadě věcí, nebyli to protivníci. Podle Jakla by Filip Turek (za Motoristy) mohl být ministrem, protože Petr Pavel je prezidentem. Žantovský si Turka ministrem neumí představit. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o nové tuzemské vládě či ruské invazi na Ukrajinu.
před 3 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 5 hhodinami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 9 hhodinami
Načítání...