Jaké slevy stát vymyslel, takové má. Drahé jízdné ve špičkách bylo již před nimi, poukázal ředitel Leo Expressu

61 minut
90' ČT24: Konec „zneužívání“ slev v dopravě?
Zdroj: ČT24

Dopravci budou od státu jako kompenzanci za 75procentní slevu pro děti, studenty a seniory od příštího roku dostávat pevně stanovenou maximální částku. Například na trase Praha–Ostrava stát proplatí slevu v plném rozsahu pouze tehdy, když základní jízdné nepřesáhne 518 korun – jinak bude dopravce zbytek rozdílu doplácet ze svého. Ministerstvo dopravy ohlásilo zastropování svého příspěvku krátce poté, co premiér Andrej Babiš (ANO) hovořil o údajném zneužívání systému. Ředitel kritizovaného dopravce Leo Express ale poukázal, že firma tvoří ceny stále stejně, jako to činila již před zavedením slev. Otázkám kolem slev na jízdném se věnovalo pátečních 90' ČT24.

Společnost Leo Express se v uplynulém týdnu dostala do středu pozornosti, když se o jejím způsobu výpočtu jízdného zmínil premiér. „Považuji za skandální, že konkrétně Leo Express to zneužil, pokud já vím. Je to nepřijatelné a už dávno to měli úředníci řešit,“ řekl Andrej Babiš (ANO), když v úterý cestoval na veletrh do Brna.

Leo Express odmítl, že by dělal něco špatného. Firma od počátku používá dynamický systém cen, díky kterému stoupají ceny posledních neprodaných míst ve vlacích velmi vysoko – ve srovnání například s kilometrickým jízdným Českých drah potom mohou některé jízdenky vyjít násobně dráž, zatímco jindy se cestuje levněji. Když si ale koupí jízdenku za cenu přesahující například tisíc korun někdo, kdo má nárok na 75procentní slevu, žádá pak dopravce stát, aby za cestujícího doplatil přes 750 korun.

7 minut
UDÁLOSTI: Vláda nehodlá rušit slevy na jízdném pro studenty a seniory, zastropuje je
Zdroj: ČT24

„Tarif, který používáme dnes, používáme od roku 2012. (…) I předtím jsme měli dražší jízdné třeba ve špičkách,“ upozornil přitom ředitel Leo Expressu Petr Köhler. Obvinění, že firma zneužívá slevový systém, odmítl. Připomněl, že stakorunové kompenzace zdaleka nedostává za každého cestujícího, který má nárok na slevu. Za některé dostane naopak třeba jen 75 korun, protože někdy činí základní cena jen 99 korun. I ministerstvem dopravy vyhlášené zastropování cen se tak podle Köhlera „bude týkat jenom pár procent našich jízdenek“.

Slova premiéra Babiše o údajném zneužívání slev ostatně v 90‘ ČT24 mírnil i poslanec jeho hnutí ANO, předseda dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník.

„Nerad bych použil slova, že to je zneužití, že by Leo Express schválně nastavoval tak drahé jízdné. On tak tvoří ceny dlouhodobě, ví se to o něm. Cestující jsou na to zvyklí, i pracovníci ministerstva dopravy to věděli, takže to nebylo překvapení nebo snad nedejbože podvodné jednání,“ zdůraznil. Že by někdo po státu vyžadoval tak vysokou kompenzaci, je podle Kolovratníka docela „výjimečná záležitost“.

Populistické rozdávání, trvá na svém opozice

Poslanec je zároveň přesvědčen, že je systém slev pro seniory či studenty správný. „Bylo to správné politické rozhodnutí. Jsem o něm hluboce přesvědčen, zapadá vůči seniorům, kterým dlouhodobě dlužíme to, co předchozí vlády zanedbávaly, a toto je jeden z příspěvků, nejen zvyšování důchodů,“ poznamenal.

Kritická naopak zůstává opozice. Zejména pravicovým stranám se nelíbí systém slev jako takový ani nynější premiérův zásah. „Mě překvapilo, že teprve teď přišel pan premiér Andrej Babiš s nějakým opatřením. Přišel teprve potom, co se to začalo veřejně objevovat v médiích. My si musíme klást otázku, proč nebyly dopředu nastaveny lepší kontrolní mechanismy, proč to trvalo rok?“ řekl zástupce ODS ve sněmovním hospodářském výboru Vojtěch Munzar. Dodal, že slevy jako takové považuje za „systém plošného, neadresného, populistického rozdávání“.

Podobný postoj mají i další opoziční strany. Předseda STAN Vít Rakušan slevy hodnotí tak, že stát vstupuje „socialisticky do soukromého sektoru“ a neumožňuje soukromníkům, aby si sami určovali ceny. Předseda SPD Tomio Okamura zase míní, že vláda plýtvá penězi. „Kdyby někdo v soukromé sféře tímto způsobem připravil návrh a prohospodařil firemní peníze, tak si jde natvrdo sednout,“ řekl.

Vládní politici to odmítají. Stejně tak popírají, že by šlo skutečně o přímou regulaci cen. „V tuto chvíli nepočítáme s tím, že to nějakým způsobem budeme regulovat, kromě toho, že zamezíme této možnosti zneužívání,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Slevy ale od počátku čelí kritice nejenom od opozičních politiků, ale i části veřejnosti. Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky slevy přispěly jen k tomu, že jsou ve špičkách vlaky přeplněné.

„Ve špičkových časech lidé nemohou sehnat místenku, do povinně místenkových vlaků ani nemohou nastoupit. Díky tomu buď čekají na spoj, ve kterém pak stojí, nebo musí počkat několik hodin na další volný spoj, který si mohou koupit. To znamená, že tento systém vlastně snižuje flexibilitu cestování ve veřejné dopravě,“ upozornil na jeden z možných dopadů.

Podle redaktora webu Zdopravy.cz Jana Šindeláře situaci komplikuje údajně nedostatečná kontrola správného využívání slev. „Pokud jsem správně informován, kontrolu provádí externí firma a jsou na ni nasazeny v celé republice jednotky lidí, možná pět nebo šest lidí. Když si vezmeme, že jenom České dráhy vypraví každý den zhruba šest tisíc vlaků, vyjedou další tisíce autobusů, tak není v silách několika jednotlivců zkontrolovat všechny dopravce,“ míní.

Údaje o cestujících za rok 2018
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Existují ale i odborné názory, podle kterých je 75procentní zlevnění jízdenek pro děti, studenty a seniory správné. Například bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT a exministr dopravy Petr Moos řekl Respektu, že zjevně slevy dostaly do veřejné dopravy nové cestující. „Železnice nebývala příliš atraktivní. Najednou střední třída a především studenti našli chuť jezdit vlakem,“ řekl listu.

5,6 miliardy za rok

Jako kompenzace za slevy proplatil stát za první rok jejich fungování – tedy od září do srpna – autobusovým a železničním dopravcům 5,6 miliardy korun. Nejvyšší částku si nárokovaly České dráhy – více než 2,5 miliardy korun. RegioJet včetně autobusové dopravy Student Agency pak vykázal slevy za více než půl miliardy, podobný byl součet slev jednotlivých divizí Arrivy. Premiérem zmíněný Leo Express inkasoval od státu 115,7 milionu korun.

Procentuální podíl cestujících se slevou dle dopravců
Zdroj: dopravci

Nejvíce všichni dopravci v souhrnu od státu žádali letos v květnu a červnu a loni v říjnu, kdy stát pokaždé proplatil přes půl miliardy korun za měsíc. „Nejlevnějším“ měsícem byl naopak červenec, kdy kompenzace dosáhly pouze 394 milionů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Respektujte slovenský zájem, reagoval Fico na Fialův dopis

Slovenský premiér Robert Fico (Smer) vyzval svého českého kolegu Petra Fialu (ODS), aby respektoval slovenský zájem na zajištění budoucích dodávek zemního plynu pro Slovensko za rozumné ceny. Fico tak reagoval na dopis, kterým jej Fiala požádal, aby Bratislava neblokovala nový soubor sankcí EU vůči Moskvě. Už dříve podobnou výzvu Ficovi adresoval německý kancléř Friedrich Merz. Fico také Fialovi navrhl co nejrychlejší uspořádání společného jednání vlád obou zemí v Bratislavě. Fiala to odmítl.
10:24Aktualizovánopřed 10 mminutami

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
před 48 mminutami

Zvlněná vozovka na D1 vytvořila nebezpečný skok

Na nájezdu na jeden z mostů na D1 u Ostravy ve směru na Brno se vytvořil nebezpečný skok. I při snížené rychlosti tam řidiči často škrtnou podvozkem o povrch silnice a vystavují se tak velmi nebezpečné situaci. „(Skok) může (automobil) nadnést a opravdu letí vzduchem. Málokterý řidič má v praxi natrénováno, aby takovýto manévr zvládl,“ upozorňuje koordinátor BESIP Petr Blahut. Opravy podle Ředitelství silnic a dálnic začnou ještě během léta – nebudou ovšem definitivní, ale pouze provizorní. Čeká se totiž na výsledek soudního sporu týkajícího se materiálu použitého v podloží.
před 1 hhodinou

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
19:11Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Povodí Vltavy hlásí mimořádně nízké průtoky, deště nepomáhají

Na dvou desítkách toků na Chomutovsku již kvůli nízkým průtokům platí zákaz odebírání povrchových vod. Povodí Vltavy potvrzuje, že celá řada míst je na historických minimech. Deště posledních dnů podle něj nepomohly. Situaci zřejmě nezmění ani ty, které mají přijít v tomto týdnu. Kvůli mimořádně nízkým průtokům teď nesmí odebírat povrchové vody například lidé na okraji Jirkova. Vodou nesmějí napouštět bazény, mýt auta nebo zalévat.
před 1 hhodinou

Fiala se dohodl se Starmerem na spolupráci v jaderné energetice

Česko podepsalo s Británií memorandum o porozumění ohledně spolupráce v jaderné energetice, řekl premiér Petr Fiala (ODS) po jednání se svým britským protějškem Keirem Starmerem v Londýně. Britská firma Rolls-Royce podle něj zvažuje, že v Česku postaví továrnu na malé modulární reaktory.
19:07Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Dvě třetiny lidí jsou pro přísnější regulaci alkoholu

Téměř dvě třetiny dospělých míní, že by v Česku měla být přísnější regulace alkoholu. Ukázal to průzkum think tanku Ministr zdraví, který v dubnu provedla společnost Behavio. Většina dotázaných by byla pro zákaz propagace alkoholických nápojů na akcích pro mladé, pro omezení reklamy či prodeje na benzinových pumpách a v automatech či pro zrušení daňové výjimky pro tiché víno. V průzkumu odpovídala tisícovka lidí, zjištění jsou reprezentativní.
13:48Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Seznam Zprávy: Válek létá na golf se šéfem firmy, která vyhrává tendry na jeho resortu

IT společnost Aricoma vyhrává na resortu zdravotnictví zakázky, například na kyberbezpečnost. Ministr Vlastimil Válek (TOP) přiznává, že jejího manažera Milana Sameše zná roky, a to jako pacienta i kamaráda. Zároveň však tvrdí, že o Samešově profesi nic neví, píší Seznam Zprávy. Válek dále uvedl, že se Samešem zakázky pro nemocnice či resorty nikdy neřešil.
před 7 hhodinami
Načítání...