Boj železničních dopravců pokračuje. Získali zakázky, teď nutně potřebují stovky lidí

3 minuty
UDÁLOSTI: Přípravy na největší změnu dopravců na české železnici naplno začaly
Zdroj: ČT24

Mnohem pestřejší než dnes budou od poloviny prosince nádraží v Česku. Konkurenti Českých drah začnou jezdit na více místech, převezmou některé rychlíky i regionální linky. Začíná kvůli tomu ještě jeden souboj – po přízni ministerstva dopravy a krajů se nyní začnou dopravci přetahovat také o zaměstnance. Dráhy opakují, že i přes ztrátu výkonů nechtějí propouštět, soukromníci ale potřebují více strojvedoucích a vlakový personál – minimálně 700 lidí. Narychlo musí sehnat i vozidla, se kterými budou jezdit.

České dráhy v takzvaných rozstřelech, kdy si ministerstvo dopravy vybíralo z více nabídek pro přímé zadání zakázky na dálkovou železniční dopravu, nedokázaly uhájit pět rychlíkových linek. Ve čtyřech případech jde o motorové rychlíky v Čechách, třeba spojení z Prahy do Jizerských hor, v jednom o prestižní spojení druhého a třetího největšího města.

Z Brna do Ostravy bude napřesrok jezdit Regiojet, který ale avizoval, že se nevzdá ani komerčních vlaků, které provozuje nyní, a proto musí sehnat nové lidi i nová vozidla. „Budeme dělat nábor zhruba 160 zaměstnanců, jak strojvůdců, tak stevardek,“ uvedl majitel mateřské Student Agency Radim Jančura.

Regiojet si také přivezl první dva vozy, které by mezi Brnem a Ostravou mohly jezdit. Jde o modernizované vagony typu PUmA z Německa, které jezdily od konce 90. let v regionální dopravě. Dopravce ale ještě nemá jasno, zda o ně opravdu stojí. „Koupili jsme dva a teď zkoumáme, jestli budou vhodné pro provoz v České republice,“ uvedl Radim Jančura.

Zdůraznil, že není jiná možnost než pořizovat ojeté vozy. „My jsme na nákup vozů měli pouze osm měsíců, takže nezbývá než využít toho, co dneska v Evropě je,“ vysvětlil.

Vozy PUmA (což je akronym pro PFA Umbau-Konzept mit Aluminiumaufbau – Koncept firmy PFA pro přestavby s hliníkovou strukturou) v minulosti jezdily u německého národního dopravce Deutsche Bahn, od kterého odebere vozidla pro své rychlíky také Arriva. Ta získala od ministerstva dopravy zakázky na čtveřici motorových linek.

Arriva má pro rychlíky postarší motoráky. Novější pošle na regionální linky

Půjde o motorové jednotky řady 845, které již Arriva na českých kolejích provozuje. Podle mluvčího společnosti Martina Faráře jich bude potřeba 27. „Od dubna je budeme z Německa převážet a budou se upravovat v České republice,“ uvedl.

Také Arriva se poohlíží po nových lidech. „Celorepublikově sháníme pro provoz vlaků téměř 350 zaměstnanců. Jde nám zejména o strojvůdce, stevardy, ale i o ostatní personál, jako jsou elektrikáři a podobně,“ shrnul Farář.

Arriva bude paradoxně na dálkové linky posílat starší motoráky než na regionální spoje. České dráhy totiž budou muset vyklidit část pozic i v regionální dopravě a Arriva by od příštího roku měla zaštiťovat provoz na několika linkách na Vsetínsku a Uherskohradišťsku. A zatímco na rychlících budou jezdit jednotky z 80. let, na osobních a spěšných vlacích to budou nízkopodlažní klimatizované jednotky LINT, které si Arriva půjčí od Leo Expressu.

Leo Express bude zároveň nově jezdit na části tratí v Pardubickém kraji, kde by se rovněž měly objevit jednotky LINT. A také on hledá nové pracovníky. „Leo Express nabízí na Pardubicku zaměstnání 12 strojvedoucím, 12 vlakvedoucím, pěti pracovníkům údržby nebo sedmi pokladním,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

A tím to nekončí, protože svoji působnost v Česku by měla rozšířit také společnost Länderbahn. Působí zatím hlavně v Německu a většinu v ní mají italské Státní železnice (FS).

Hledá se 700 lidí

O zaměstnance se tak zřejmě strhne boj. Soukromníci a Arriva (která prostřednictvím mateřské skupiny DB patří německému státu) na jedné straně potřebují v součtu asi 700 lidí, dráhy na druhé straně avizovaly, že si i přes ztrátu výkonů chtějí zaměstnance udržet.  

Příští rok resp. letošní prosinec, kdy začne platit nový jízdní řád, přinese největší jednorázovou změnu v historii, co se týká počtu linek, které převezmou noví dopravci. Další změny by mohly následovat, ale půjde to již pomaleji. Ministerstvo dopravy chce začít soutěžit rychlíkové linky, což by se ale v následujícím roce mělo týkat pouze dvou linek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
Právě teď

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...