Ruští cenzoři zablokovali média spjatá s Chodorkovským

Ruský cenzorní úřad Roskomnadzor zablokoval servery Otkrytyje media, MBCH Media a Pravozaščity Otrkrytki. Krok vysvětlil požadavkem generální prokuratury, která uvedené portály považuje za spjaté s organizacemi bývalého ropného magnáta a vězně režimu prezidenta Vladimira Putina Michaila Chodorkovského, informovala ruská média. Jeho společnosti byly v Rusku zakázány jako nežádoucí.

Logo ruského cenzorního úřadu Roskomnadzor
Zdroj: Reuters Autor: Maxim Shemetov

„Přístup k informačním zdrojům Open Russia Civic Movement a Open Russia (Otevřené Rusko) byl omezen na základě požadavku generální prokuratury,“ citovala agentura Interfax z vyjádření úřadu.

Ještě dříve, ve středu večer, redakce zmíněných serverů informovaly o zablokování svých internetových stránek v Rusku. Generální prokuratura je o tomto kroku neuvědomila, dodal Interfax a připomněl, že šéfredaktorka serveru Otkrytyje media a její zástupce zažalovali u soudu rozhodnutí ministerstva spravedlnosti opatřit server hanlivou nálepkou zahraničního agenta.

Server Meduza poznamenal, že generální prokuratura se odvolala na ustanovení zákona umožňující blokovat weby obsahující informace s výzvami k masovým nepokojům, k extremismu či k účasti na nezákonných masových akcích. Šéfredaktorka portálu Otkrytyje media Julija Jarošová uvedla, že Roskomnadzor požadoval odstranit materiály odporující zákonu, ale nijak je neupřesnil, ačkoliv tak obvykle činí. „Nechápeme příčiny zablokování, ale zatím nevíme, co s tím,“ připustila.

Tlak úřadů před volbami sílí

Ruská policie minulý měsíc provedla domovní prohlídku u šéfredaktora nezávislého investigativního webu The Insider, který úřady také zařadily na seznam takzvaných zahraničních agentů. Po výslechu šéfredaktora Romana Dobrochotova propustili na svobodu. Agentura Reuters tehdy uvedla, že podle spolupracovníků novináře je zákrok součástí tažení proti médiím kritickým vůči Kremlu.

Opoziční aktivisté, nezávislí novináři a ochránci lidských práv čelí v Rusku v poslední době zvýšenému tlaku úřadů. Děje se tak před zářijovými parlamentními volbami, které jsou považovány za důležitou součást snahy prezidenta Vladimira Putina o upevnění moci před prezidentskými volbami v roce 2024, poznamenala tehdy agentura AP.

V posledních měsících úřady označily několik nezávislých médií a novinářů za takzvané zahraniční agenty, což je termín z éry Sovětského svazu, který má hanlivý podtext. Zařazení na seznam „zahraničních agentů“ s sebou navíc nese další vládní kontrolu. Úřady toto označení používají pro nevládní organizace, média či jednotlivce financované ze zahraničí, kteří podle úřadů vyvíjejí politickou činnost.

Na seznamu se nedávno ocitl The Insider a před ním také například nezávislé zpravodajské servery VTimes nebo Meduza. Koncem července úřady zablokovaly desítky webových stránek spojených s uvězněným opozičním předákem Alexejem Navalným.