Student Agency musí zaplatit za vytlačení konkurenční Asiany z trhu

Firma Student Agency musí podle rozhodnutí krajského soudu v Brně zaplatit firmě Asiana 11,7 milionu korun. Podle rozsudku způsobila Student Agency takto vysokou škodu Asianě tím, že ji v letech 2007 a 2008 vytlačila z trhu autobusové dopravy na trase Praha-Brno. Právníci obou stran si nechali lhůtu pro podání odvolání k Vrchnímu soudu k Olomouci. Antimonopolní úřad už dříve udělil dopravci Student Agency pětimilionovou pokutu.

Video Student Agency musí zaplatit pokutu za nekalý boj
video

Student Agency musí zaplatit pokutu za nekalý boj

Autobusy společnosti Asiana jezdily na trase z Prahy do Brna a lístek cestující stál 50 korun. Na nízké ceny se ale v návaznosti na konkurenci zaměřil také zavedený dopravce Student Agency. Cenu za přepravu žlutými autobusy firma snížila do takové míry, že ani nepokryla náklady společnosti. Po odchodu Asiany pak Jančurova společnost zvedla jízdné na 95 korun.

Krajský soud v Brně se případem nezabývá poprvé. V minulosti již uvedl, že dominantní aktér zneužil své postavení a prostřednictvím nekalé soutěže tak nového soupěře z trhu vypudil. Podle Student Agency ale společnost pouze hájila své zájmy.

„Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku,“ řekl již dříve Jančura. 

Případem se už v minulosti zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který přepravci udělil pokutu ve výši šesti milionů, následně ji ale o milion snížil. Pokutu potvrdily soudy všech stupňů a jednalo se tak pouze o upravení částky. Brněnský krajský soud ve čtvrtek rozhodl o její navýšení na téměř 12 milionů korun, k částce ale budou připočteny i úroky.

Zástupci Student Agency s vyměřením pokuty nesouhlasí. „Škoda byla špatně spočítána a budeme se odvolávat. Soud vycházel primárně z posudku, kde znalec špatně kalkuloval nižší počty nasazovaných autobusů na lince a tím uměle navýšil ušlý zisk. Asiana přiznala, že na lince jezdily čtyři nové autobusy, nicméně do posudku byl započítán pouze jeden,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Podle něj soud nepostupoval v souladu s doporučeními Evropské komise a místo logiky selského rozumu se řídí posudky. Kvalitu posudků prý určuje pouze nejnižší cena, což označil za nešvar českého soudnictví.

Druhá strana sporu výsledek naopak vítá. „Asiana je ráda, že po několikaletém souzení se jí dostalo aspoň částečného zadostiučinění za to, že byla protiprávně vytlačena z trhu,“ uvedl právní zástupce společnosti Asiana Pavel Dejl.

Žlutí proti zelením. Student Agency si dnes stěžuje na příliš nízké ceny Flixbusu

Na nekalou konkurenci si v současnosti stěžuje sama Student Agency, a to v souvislosti s působením dalšího silného dopravce českého i zahraničního trhu, společnosti Flixbus. Ten prý dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny.

Zelené autobusy na svém webu nabízejí pro studenty a seniory dokonce jízdné zadarmo. Pro dospělé třeba do Prahy za 29 korun. Společnost ale odmítá, že by se tím snažila svého žlutého konkurenta zničit.

„Vždycky se jedná o promo akce, které jsou vztažené ke konkrétním podmínkám, například se jedná o věrnostní bonus pro naše zákazníky, který je podmíněný využitím mobilní aplikace,“ uvedl ředitel Flixbusu pro ČR a SR Pavel Prouza.

Flixbus je ve většině evropských zemích nejsilnějším hráčem. S jednotlivými dopravci uzavírá smlouvy, a ti pak přepravují cestující pod jednou značkou. Flixbusu ze zisků následně platí provize. Zástupci Student Agency se domnívají, že cílem konkurenta je získat žluté autobusy do své stáje a pohltit tak soupeře.