RegioJet vykročil proti FlixBusu. Stěžuje si na nekalou soutěž a ekonomické vydírání

Předžalobní výzvu německému autobusovému dopravci FlixBus poslala tuzemská společnost Radima Jančury RegioJet. Jančura požaduje, aby dopravce ukončil nekalou soutěž a ekonomické vydírání tím, že podle něj dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny. Obě firmy si konkurují jak v Česku, kam Flixbus vstoupil loni v srpnu, tak i v dopravě za hranice.

RegioJet se zároveň obrátil na evropskou komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou, uvedl v tiskové zprávě mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. FlixBus se zatím k záležitosti nevyjádřil. 

Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje už několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny, které pokrývají pouze 55 procent nákladů.

Jeho cílem (FlixBusu) je přinutit RegioJet k integraci a k placení provize z jízdenek ve výši 30 procent. Chce ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu.
Radim Jančura
majitel společnosti RegioJet

Komisařku Vestagerovou požádal Jančura o prošetření počínání konkurenta v celoevropském měřítku s ohledem na udržení funkčního a zákaznicky prospěšného konkurenčního prostředí.

„Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu. FlixBus nepřišel do Česka konkurovat lepšími službami. Cílem je ovládnout trh a následně zdražit,“ uvedl Jančura.

Uvádí také, že konkurent má téměř neomezené zdroje peněz od mezinárodních finančních skupin, které jej vlastní. 

  • FlixBus je nyní dominantním autobusovým dopravcem ve většině zemí Evropy. Dopravci pro něj jezdí na základě smlouvy a platí provizi z jízdného. FlixBus řeší pouze jízdní řády a marketing.

Když Jančura bojoval s Asianou

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha–Brno i Jančura (jeho autobusy Student Agency), když zde začala provozovat autobusy Asiana. Případy však považuje za odlišné.

„Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za padesát korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.

Letos v dubnu Krajský soud v Brně znovu odročil jednání ve sporu společností Asiana a Student Agency. Asiana v žalobě tvrdí, že ji konkurent vytlačil z trhu autobusové dopravy predátorskými cenami na přelomu let 2007 a 2008 a požaduje aktuálně kompenzaci škody přes 16 milionů korun, původně chtěla víc.

Strany si vyžádaly výpověď autorů znaleckých posudků protistrany a autor soudního znaleckého posudku musí ještě zhodnotit, zda posudky byly vypracovány bezchybně. Znovu se má případ projednávat na konci června.

Autobus RegioJet
Zdroj: ČT24

Jančuru potrestal za jednání v boji proti Asianě pětimilionovou pokutou antimonopolní úřad, potvrdily ji soudy všech stupňů. O to se opírají i argumenty Asiany v aktuálním sporu, kde jde jen o výši škody.