V Hradci i Pardubicích chystají změny v MHD. Důvodem je nedostatek řidičů

2 minuty
V některých městech bude MHD omezena i po prázdninách
Zdroj: ČT24

Dopravní podniky v Hradci Králové a Pardubicích chystají změny v provozu MHD, a to kvůli nedostatku řidičů. Už dříve docházelo ve městech v Česku k omezování linek, se začátkem školního roku se však většinou provoz vrátí do normálu. V Pardubicích se ale od 1. září chystají na další omezení autobusů či trolejbusů, v Hradci Králové zase zavedou dopravu v taktu.

S nedostatkem řidičů se potýká například pardubický dopravní podnik (DPMP). Momentálně je problém například v tom, jak sestavit směny řidičů tak, aby do ulic vyjely všechny autobusy a trolejbusy. 

„V první řadě voláme brigádníkům. Obvoláváme i ty lidi, kteří mají dovolenou,“ popsal současnou situaci dispečer provozu pardubického dopravního podniku Luboš Moravec. 

Ve městě momentálně chybí asi dvacítka řidičů. Dopravce se proto rozhodl, že dočasně zruší provoz trolejbusové linky 4. „Ušetříme tím ale jenom dva řidiče denně, i to je však pro nás důležité. Od 1. září budeme muset pravděpodobně přistoupit k dalším omezením,“ uvedl ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

Se začátkem školního roku by tak měly jezdit méně i páteřní linky v Pardubicích. Dopravní podnik totiž nebude schopen za tak krátkou dobu sehnat dostatek řidičů. 

V Hradci budou jezdit další spoje v taktu

Podobná situace je momentálně i v nedalekém Hradci Králové, kde také hledají nové řidiče. Jenom letos jich totiž odejde do důchodu osmnáct. Od září tam tak zavedou nové jízdní řády, takzvané taktové. Podnik je zavedl už 1. července na čtyřech linkách, nyní se rozšíří o další.

Taktové jízdní řády ale nebudou mít vliv na počet spojů. Taktová doprava má cestujícím zjednodušit orientaci v jízdních řádech, dopravnímu podniku zase zajistí efektivnější střídání řidičů. Hradecké linky by tak měly jezdit po patnácti či dvaceti minutách. 

„Taktová doprava se snadno zapamatovatelnými odjezdy se již stává standardem v Evropě ve vlakové i meziměstské dopravě,“ uvedl ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham. Ujistil, že záměrem není uspořit kilometry. „Budeme se snažit udržet rozsah dopravy na stejné výši, tedy 5,5 až 6 milionů kilometrů ročně,“ dodal. 

Problémem jsou i ceny energií

Kromě chybějícího personálu se ale dopravní podniky v Česku potýkají i s rekordně vysokými náklady na energie. Ztráty by měly podle Sdružení dopravních podniků kompenzovat zřizovatelé, tedy města. Jenže na to často samosprávy nemají peníze. 

„Pokud velkým městům nepřijde žádný kompenzační balíček z pozice vlády, budou muset vedení měst zdražit jízdné, omezit dopravu nebo zásadně omezit investice a opravu svého majetku,“ uvedl pardubický primátor Martin Charvát (ANO). 

Zdražení jízdného zatím ale města většinou odmítají. Případné zvýšení cen by tak mohlo pravděpodobně přijít až po komunálních volbách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 22 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 42 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...