Dopravnímu podniku v Hradci Králové chybějí čtyři řidiči MHD a další odcházejí. Lákají je vyšší mzdy v okolí nebo už odcházejí do důchodu. Firma proto žádá po vedení města víc peněz na platy a snaží se také získat nové řidiče. Město plánuje, že podniku letos pošle dvacet milionů korun navíc.
Hradec Králové prohrává v přetahované o řidiče MHD. Jinde si vydělají až o deset tisíc víc
V blízkých Pardubicích si řidič vydělá o pět tisíc korun víc, v Mladé Boleslavi dokonce o deset tisíc. Mnozí proto z Hradce Králové odcházejí. Tamní dopravní podnik má asi 220 řidičů, zatím chybějí čtyři, ale osm jich v červnu odchází do důchodu.
„V dnešní katastrofické době na trhu opravdu nejsou řidiči. Kdyby byl jenom jeden, tak bych byl nadmíru spokojený,“ říká ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové Zdeněk Abraham. Po spuštění náboru už získali čtyři nové pracovníky, ani to ale stačit nebude.
Dopravce proto žádá od vlastníka, tedy města, zvýšení roční dotace. Ta je nyní 186 milionů. „Pokud chceme udržet nějaký standard, který v Hradci Králové je, tak bychom v tom určitě měli něco udělat,“ míní Abraham. Hlavně na platy řidičů potřebuje firma pro letošek navíc 25 milionů korun, pro příští rok dalších 50 milionů.
Platy se mají zvýšit o tři tisíce
Město navýšení příspěvku plánuje na druhou polovinu roku. „Vedení města bude zastupitelům předkládat návrh na navýšení dvacetimilionového příspěvku na provoz, z nichž zhruba polovina má jít na mzdy a polovina na úhradu ztráty,“ potvrzuje mluvčí magistrátu Petr Vinklář.
Na růst platů řidičů dopravního podniku tak má jít deset milionů korun. Znamenalo by to zvýšení měsíčního výdělku řidičů zhruba o tři tisíce. Nyní je průměrná mzda řidiče včetně příplatků a přesčasů přes 27 tisíc korun. Zvýšení platu by měli pocítit i dispečeři a další zaměstnanci, kteří zabezpečují provoz MHD.
Zvýšení provozní dotace dopravnímu podniku musí schválit zastupitelé města. Jednat by o tom měli na konci června. „Jsme si vědomi, že musí dojít k určitému dorovnání mezd našich řidičů v porovnání s konkurencí na trhu práce, abychom zajistili stabilitu personálu dopravního podniku,“ uvádí primátor Zdeněk Fink (HDK).
K začátku dubna podnik kvůli nedostatku řidičů musel zrušit několik desítek spojů, což mu přineslo úsporu šesti řidičů. Rušené spoje představovaly za rok přes 44 tisíc najetých kilometrů, což je však jen 0,7 procenta celkového počtu. Podnik tvrdí, že kvůli nedostatku řidičů může problémy způsobit i nenadálý výpadek, například při vyšším počtu nemocných.
Řidičů je málo, a navíc stárnou
Nedostatek řidičů řeší i další podniky po celém Česku. Podle nedávného průzkumu ČT chybí v linkové a meziměstské dopravě asi tisíc řidičů, nejvíce v Jihlavě nebo Liberci a Jablonci nad Nisou. Například pražský dopravní podnik láká v kampani na plat až 35 tisíc korun. Situaci komplikuje i stále vyšší věk řidičů, v řadě firem přesahuje průměr 50 let.
Například v Jihlavě či Prostějově je průměrný věk šoférů městské hromadné dopravy právě 55 let. V Karlových Varech, Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem jen o dva roky nižší. Nicméně ani v ostatních městech není výjimkou, že pasažéry vozí lidé i důchodového věku.