Dopravní podnik Českých Budějovic nemá dost řidičů: dlouhodobě nemocných jsou tři desítky a aby nedošlo k omezení provozu, musí je nahrazovat brigádníci, například šoféři v důchodu nebo vysokoškolští studenti. Nové řidiče podnik hledá jen obtížně.
Řidičů MHD je málo. Podniky přijímají studenty, důchodce i lidi bez řidičáku
Luboš Baloun a Pavel Schaffelhofer mají za sebou první měsíc autoškoly. Neplatí za ni nic, naopak jsou zaměstnaní a tak pobírají plat. Až složí zkoušky, posílí tým řidičů. Oba kvůli této nabídce změnili zaměstnání.
Řidiči dopravního podniku ale stárnou, jejich průměrný věk je 52 let, a tak i víc marodí. Českobudějovickému dopravnímu podniku v současnosti chybí na 30 řidičů, provoz zajišťuje díky stovce brigádníků.
Jedním z nich je 22letá Pavlína Hulíková. S autobusem MHD jezdí dvakrát až třikrát týdně, jak jí to vysokoškolské studium dovolí. „Jsem fanoušek MHD a přítel taky jezdí brigádně tady u nás, tak byl mojí inspirací a rozhodla jsem se, že půjdu jezdit,“ vysvětluje.
Zvýšení mezd musí zaplatit město
Průměrný plat řidiče je teď kolem 26 tisíc korun hrubého. Dopravní podnik dotuje město 200 miliony korun ročně. Do letošního navyšování mezd státem řidiči MHD zahrnuti nebyli.
„Zvýšili jsme v loňském roce mzdové prostředky o 6 procent. Dopravní podnik dostal od města o cca 14 milionů více,“ uvádí náměstek pro dopravu František Konečný (ANO).
„Pokud stát říká – dáme peníze linkovým dopravcům – tak by určitě bylo správné, aby prostředky dal i městu, aby i město mohlo své závazky plnit,“ míní ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
Letos ale bude muset magistrát zřejmě dotovat vyšší výpadek, kolem pěti milionů korun. Kvůli chybějícím řidičům totiž dopravní podnik odmítá řadu vedlejších akcí, kterými si přivydělává na provoz, třeba školní výlety.