Dopravním podnikům a meziměstským linkám chybí už tisíc řidičů autobusů. Nejhorší je situace v Jihlavě nebo v Liberci a Jablonci. Průměrný věk řidičů se nyní pohybuje už kolem padesáti let. Mnohde navíc chod podniků zachraňují důchodci.
Mladé řidiče autobusů neláká ani plat kolem 30 tisíc. MHD zachraňují pracující důchodci
Dopravním podnikům schází asi desetina šoférů. Stále starší řidiči jsou tak problém pro většinu dopravců. Průměrný věk přes padesát let už přitom může mít i následky. Jen za posledních pět let je v Česku doložených minimálně třináct nehod zaviněných kolapsem řidiče.
V pražském dopravním podniku mají kvůli tomu starší řidiči častější lékařské prohlídky. „Z hlediska správnosti a rychlosti reakcí je věk 55, 60 let významným mezníkem,“ řekla České televizi dopravní psycholožka Pavla Rymešová z Provozně ekonomické fakulty ČZU.
Vůbec nejstarší řidiče v zemi má Jihlava. Jejich věkový průměr už se přehoupl přes 55 let a nabírat nové se nedaří. Chod dopravního podniku zde proto pomáhají udržovat senioři.
Milan Svoboda jezdí s trolejbusem už 26 let a do důchodu by měl jít příští rok. „Ráno už se mi hůř vstává a dělá mi i problémy, když jezdím do půlnoci. Jedenáct hodin je přeci jen dost,“ popisuje problémy související s věkem.
Plánovaný odchod do důchodu ale právě kvůli nedostatku řidičů nemusí být definitivní. Mladé řidiče se nedaří nabírat. Platy se přitom v posledních letech výrazně zvedaly. Obvykle se pohybují okolo třiceti tisíc korun. U menších firem to bývá méně, ve velkých městech naopak víc. I v Praze, kde nabízí novým řidičům až 35 tisíc, je každý dvacátý řidič důchodce.