Oprava plzeňského nádraží vstoupila do finální fáze. Zlepší se bezbariérovost a zázemí pro cestující

V Plzni začíná poslední etapa oprav hlavního nádraží. Správa železnic za ni zaplatí 700 milionů korun. Celkově si všechny fáze rekonstrukce vyžádaly sedm miliard, a jde tak o největší probíhající železniční stavbu v Česku. Všechno má být hotovo do dvou let.

Poslední etapa navazuje na dřívější opravy nástupišť a haly, ty začaly už v roce 2011. Teď by se měla hala dočkat celkové rekonstrukce. Dostane nový plášť a úplně se pak změní první patro, kde má vzniknout otevřená čekárna s obchodní pasáží.

Stavbaři také obnoví dříve odstraněné štukové výmalby a historickou dlažbu. Toalety se z prvního patra přesunou do suterénu a úschovnu zavazadel pak nahradí samoobslužné skříňky a cykloboxy.

Velkou část budovy využije pro své zaměstnance také Správa železnic, která do ní přesune část pracovníků z jiných míst v Plzni.

Větší bezbariérovost

Zásadní změnou budou eskalátory v hlavní hale. Doteď totiž museli handicapovaní využívat pouze staré výtahy nebo eskalátory u jednotlivých nástupišť. Nově se na úroveň jednotlivých kolejišť dostanou přímo z odjezdové haly, kde jsou nyní jen strmé schody.

Součástí informačního systému budou také hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově handicapované.

Podle památkářů je unikátní plzeňské nádraží také díky svému uspořádání. Výpravní budova totiž leží uprostřed kolejiště. Většinou bývá totiž na okraji a koleje začínají až za ní. Nádraží je v Plzni navíc ve dvou výškových úrovních. V jedné je hlavní ulice, o patro víš je pak kolejiště.

Historická budova z roku 1907

Architekt také navrhl před nádražní budovou prostor náměstí, které připomíná čestný dvůr. Tento architektonický prvek je typický pro barokní zámky, před plzeňským nádražím nyní slouží jako parkoviště.

Současná výpravní budova plzeňského hlavního nádraží byla slavnostně otevřena v roce 1907. V roce 1945 železniční stanici poničilo bombardování spojeneckých vojsk. Jedna z bomb zasáhla jihozápadní roh kopule výpravní budovy, celá kopule se výbuchem nadzdvihla a posunula o 15 centimetrů. Poškozeno bylo i mnoho dalších nosných částí budovy.

Po druhé světové válce se zvažovala i kompletní demolice poničené budovy. Kopuli nakonec opravila skupina patnácti mostařů Škodových závodů.

Následně plzeňské hlavní nádraží prošlo ještě několika dílčími opravami. Poslední velká rekonstrukce proběhla v letech 2011 až 2012. V roce 2014 byl dokončený spojovací podchod nástupišť směrem k pivovaru. V roce 2017 se pak nádraží dočkalo dvou nových železničních mostů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

ŽivěVlček představuje finální plán dostavby Dukovan

Ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN) představuje harmonogram dostavby Jaderné elektrárny Dukovany. Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), která má tendr na starosti, podepsala minulý týden s korejskou firmou KHNP finální smlouvy k výstavbě dvou jaderných bloků. Evropská komise tendr dál předběžně prošetřuje.
před 16 mminutami

Cizinec si za žhářský útok na dopravní podnik odpyká osm let vězení

Pražský městský soud poslal na osm let do vězení muže, který loni v červnu spáchal žhářský útok na pražský dopravní podnik. Kolumbijce Andrese Alfonsa de la Hoz de la Cruz zároveň vyhostil z Česka a uložil mu nahradit škodu ve výši zhruba 115 tisíc korun. Trestní senát tak schválil dohodu o vině a trestu, kterou muž uzavřel se státním zástupcem. Cizinec se přiznal, soud ho uznal vinným z teroristického útoku a z přípravy dalšího.
12:09Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Revize Strahovského tunelu začala, rekonstrukce vyjde na miliardy

Začala revize Strahovského tunelu v Praze, která má rozhodnout o rozsahu připravované rekonstrukce. Vytíženou dopravní stavbu čeká kompletní oprava za šest miliard korun, včetně výměny technologií, odvodňovacích šachet nebo osvětlení. Práce mají začít v roce 2028 a hotovo má být za osm let. Hlavní město každopádně počítá kvůli absenci objízdných tras s výraznými dopravními komplikacemi.
před 17 hhodinami

Části Česka zasáhly silné bouřky. Obešly se bez rozsáhlých škod

Přes Česko v neděli přešly silné bouřky. Odpoledne zasáhly hlavně Jihlavsko, Olomoucko a Jeseníky. Lokálně se ale objevily i na dalších místech. Provázely je přívalové deště, někde i s kroupami, a nárazový vítr o rychlosti až osmdesát kilometrů za hodinu. Bouřky se ale na rozdíl od těch z předchozích dnů obešly bez rozsáhlejších škod.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Český Krumlov chce dát víc prostoru turistům, omezí vjezd aut do centra

Český Krumlov od příštího týdne omezí vjezd aut do centra města. V úzkých uličkách chce dát radnice víc prostoru turistům. Ti, kteří se v centru ubytují, musejí počítat s tím, že už se k hotelu nebo penzionu autem nedostanou. „My, kteří procházíme ulicemi města, to velmi vnímáme. Leckdy máme strach i o svoje skupiny,“ sdělil průvodce turistů Jaromír Sýkora. Na změnu se chystá i městská policie. Před vjezdem do pěší zóny v centru Českého Krumlova bude stát strážník, který bude kontrolovat, jestli má řidič patřičné povolení. Omezení vjezdu do centra by mělo platit do konce září.
7. 6. 2025

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
7. 6. 2025

Blažek pozastavil členství v ODS

Pavel Blažek kvůli bitcoinové kauze pozastavil členství v ODS. Zároveň oznámil rezignaci na funkci předsedy jihomoravské krajské organizace občanských demokratů, které předsedá od roku 2014. Do doby konání nejbližšího regionálního sněmu je řízením regionu pověřený Jiří Crha, jenž je místopředsedou regionálního sdružení.
7. 6. 2025Aktualizováno7. 6. 2025

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
7. 6. 2025
Načítání...