V Plzni začíná poslední etapa oprav hlavního nádraží. Správa železnic za ni zaplatí 700 milionů korun. Celkově si všechny fáze rekonstrukce vyžádaly sedm miliard, a jde tak o největší probíhající železniční stavbu v Česku. Všechno má být hotovo do dvou let.
Oprava plzeňského nádraží vstoupila do finální fáze. Zlepší se bezbariérovost a zázemí pro cestující
Poslední etapa navazuje na dřívější opravy nástupišť a haly, ty začaly už v roce 2011. Teď by se měla hala dočkat celkové rekonstrukce. Dostane nový plášť a úplně se pak změní první patro, kde má vzniknout otevřená čekárna s obchodní pasáží.
Stavbaři také obnoví dříve odstraněné štukové výmalby a historickou dlažbu. Toalety se z prvního patra přesunou do suterénu a úschovnu zavazadel pak nahradí samoobslužné skříňky a cykloboxy.
Velkou část budovy využije pro své zaměstnance také Správa železnic, která do ní přesune část pracovníků z jiných míst v Plzni.
Větší bezbariérovost
Zásadní změnou budou eskalátory v hlavní hale. Doteď totiž museli handicapovaní využívat pouze staré výtahy nebo eskalátory u jednotlivých nástupišť. Nově se na úroveň jednotlivých kolejišť dostanou přímo z odjezdové haly, kde jsou nyní jen strmé schody.
Součástí informačního systému budou také hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově handicapované.
Podle památkářů je unikátní plzeňské nádraží také díky svému uspořádání. Výpravní budova totiž leží uprostřed kolejiště. Většinou bývá totiž na okraji a koleje začínají až za ní. Nádraží je v Plzni navíc ve dvou výškových úrovních. V jedné je hlavní ulice, o patro víš je pak kolejiště.
Historická budova z roku 1907
Architekt také navrhl před nádražní budovou prostor náměstí, které připomíná čestný dvůr. Tento architektonický prvek je typický pro barokní zámky, před plzeňským nádražím nyní slouží jako parkoviště.
Současná výpravní budova plzeňského hlavního nádraží byla slavnostně otevřena v roce 1907. V roce 1945 železniční stanici poničilo bombardování spojeneckých vojsk. Jedna z bomb zasáhla jihozápadní roh kopule výpravní budovy, celá kopule se výbuchem nadzdvihla a posunula o 15 centimetrů. Poškozeno bylo i mnoho dalších nosných částí budovy.
Po druhé světové válce se zvažovala i kompletní demolice poničené budovy. Kopuli nakonec opravila skupina patnácti mostařů Škodových závodů.
Následně plzeňské hlavní nádraží prošlo ještě několika dílčími opravami. Poslední velká rekonstrukce proběhla v letech 2011 až 2012. V roce 2014 byl dokončený spojovací podchod nástupišť směrem k pivovaru. V roce 2017 se pak nádraží dočkalo dvou nových železničních mostů.