Přijeď autem, pokračuj vlakem: Přes sto nádraží v Česku získá nové parkoviště

UDÁLOSTI: Osm tisíc parkovacích míst má u dopravních terminálů vzniknout do šesti let (zdroj: ČT24)

Dojet autem k nejbližšímu nádraží a pak pokračovat do práce do velkého města vlakem je dopravní standard západní Evropy. Česko se k němu sice pokouší přiblížit, ale na mnoha místech chybí to nejdůležitější – parkovací místa. Mělo by to změnit 3,5 miliardy korun. Za ně vznikne více než sto dopravních terminálů skýtajících celkem osm tisíc parkovacích míst.

Ve středních Čechách vznikla v posledních dvou desetiletích velice bohatá síť příměstských vlaků. Například z Českého Brodu jezdí do Prahy v ranní špičce až šest vlaků za hodinu, z Řevnic čtyři a podobné je to i z dalších směrů. I když jezdí vlaky plné, mohly by jezdit ještě plnější. Zdaleka ne všude je totiž možné přijet autem k nádraží a bez problémů na většinu dne zaparkovat.

Například u nádraží v Dobřichovicích, které leží na trati Praha–Beroun, sice zaparkuje až 180 aut, kterými přijíždějí lidé z okolních obcí. Jenomže pro většinu z nich nejsou k dispozici plnohodnotná parkovací místa a musí stát na provizorní nezpevněné ploše.

„Je tady samý výmol, když zaprší, tak je plno louží,“ podotkl dobřichovický starosta Petr Hampl (ODS). Parkování před dobřichovickým nádražím by se mělo zlepšit. Vznikne větší parkoviště za osm milionů, na které dostane město evropské dotace.

Program na vylepšení dopravních terminálů využila také kolínská radnice, která již zahájila modernizaci prostoru u nádraží. Tam krom lepších podmínek pro cestující z autobusů přibudou parkovací místa. „Celý prostor bude rekonstruován, napojen suchou nohou a zastřešením na vlakové nádraží,“ popsal kolínský místostarosta Michael Kašpar (STAN). 

Mezi obdobné projekty už se rozdělilo přes 700 milionů. O další peníze mohou obce žádat do září. Více než dvě miliardy pak jsou připravené pro výzvy krajských měst. Podle náměstka ministryně pro místní rozvoj Zdeňka Semoráda by úpravy dopravních terminálů a stavby záchytných parkovišť měly vést ke zklidnění dopravy. „Aby více lidí využívalo ve městech hromadnou dopravu,“ podotkl.

Kolem Prahy je u nádraží málo záchytných parkovišť

Jak ostatně ukázalo dopravní sčítání, jehož výsledky minulý týden zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic, je provoz na silnicích zdaleka nejsilnější v okolí velkých měst a zejména Prahy. Železničních stanic, kde je opravdu velké parkoviště, je přitom v okolí Prahy naprosté minimum.

Záchytná parkoviště P+R jsou u nádraží v Českém Brodě, Berouně a na okraji Prahy v Běchovicích a Radotíně. Velká plocha pro auta je také u hostivického nádraží, v Roztokách u Prahy, Čelákovicích nebo – byť zatím v provizorních podmínkách – ve zmíněných Dobřichovicích.

Velice špatné podmínky k zaparkování jsou naopak kupříkladu v blízkosti nádraží v Úvalech nebo Libčicích nad Vltavou, kde lze odstavit auto pouze v ulici.